Inlägg från: jådåsåatt |Visa alla inlägg
  • jådåsåatt

    Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.

    Det är din rättighet och jag blir inte speciellt upprörd över det.

    dock har jag svårt att förstå varför man inte vill donera, det är helknäppt i sig. Det finns liksom inga bra argument för att låta bli.

  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 12:42:16 följande:

    För mig är organdonation lika med skändning. Men på samma gång skulle jag vilja motta organ för att rädda mitt eget liv. Men om jag tvingades donera mina organ efter min död - det vore den värsta av kränkningar i mina ögon. Bara tanken ger mig oerhörda ångestkänslor. Min önskan är att få bli begravd. Hel, på samma sätt som jag kom till jorden. Mina organ är mina och ingen annans. Och jag vill inte, av tusen anledningar, fungera som organbank åt andra människor. Vi föds och vi dör. Så är livets cykel.

    Påminner om alla barn och även vuxna, runt om i världen som aldrig någonsin kan få möjligheten att ta emot organ. De allra flesta får inte det. Men denna debatt stannar gärna inom västvärlden kan jag tycka. Det är en indirekt värdering att västerländska människor har högre värde än andra.  Inte min egen värdering dock, utan vad debatten och ämnet genomsyras av.

    Men då är frågan - är inte jag värd samma kvalitativa vård som Clas-Göran som väljer att donera sina organ? Förtjänar inte jag livet lika mycket som alla andra?

    Ska mina känslor och åsikter för det första sakna värde, och sedan också bestämma vilken sorts vård jag har rätt att få? Är DET moraliskt?


    Ok, efter det här inlägget tycker jag att du är full av dubbelmoral och sympatiserar inte alls med dina åsikter eller känslor.

    Dock har vi som sagt rätt till lika bra vård och eftersom den rätten är otroligt viktig så tror jag att det är farligt att vilkora rätten att ta emot organ på sättet du skriver om.
  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 12:47:36 följande:
    Utveckla gärna vad du menar med dubbelmoral (omoral).
    Jag anser att det är dubbelmoral (omoral är något annat) när du inte vill agera organbank åt andra men gladeligen ser att andra gör det åt dig vid behov. Ditt avslut på det stycket får mig också att undra hur du tänker. Du vill inte donera till andra för att det är emot livets cykel, vi föds och dör och så är det med det. Men gäller inte det när vi pratar om ditt liv?

    Du tycker illa om att det här är något som sker i västvärlden och att vi därmed skulle värderas högre än folk i fattigare länder. När du använder det som ett argument för att inte donera så tycker jag att det osar dubbelmoral när du inte skulle låta bli att ta emot ett organ av samma orsak.

    Det var dubbelmoralen. Omoraliskt är dock hela grejen att du inte vill donera.
  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:04:30 följande:
    Jag är, precis som alla ni andra - utan undantag - på olika sätt renodlade egoister. Enda skillnaden i detta är att ni inte delar mina känslor och åsikter. Men egoister är vi allihop. Det är den sidan hos mig, min instinkt att till varje pris överleva, som får mig att, om så vore, tacka ja till organ. Och av samma skäl - egoism - tänker jag inte donera mina organ. Jag vill begravas hel. Utan uppstyckning, utan tomrum inuti kroppen. Min kropp - jag bestämmer hur och vad som får ske med den. Detta är mina känslor - och de borde inte ligga till grund för vilken sorts vård jag ska få mottaga.

    Dubbelmoral existerar inte. Följer man inte gällande moral är man helt enkelt oetisk och omoralisk. Vilket du snarare borde kalla mig, eftersom att jag inte följer ledorden "Du skall göra allt det för människorna, som du vill att människorna skall göra för dig". Jag har en annan etisk uppfattning än normen (uppenbarligen) och följer den med samma övertygelse som alla ni andra följer era.

    Kort och gott: Jag är en egoist. Precis som ni är - när ni kör bil, skiter i att barn i Uganda inte får några organ, eller när ni äter kött, bär päls.
    Jag har redan skrivit två gånger att jag inte anser att din dubbelmoral ska hindra dig från att få den vård du behöver. Jag tror inte heller att det är något som du behöver oroa dig för, de flesta inser nog att konsekvenserna av vilkorad vård på det sättet kan bli katastrofala.

    Om dubbelmoral existerar eller inte är en tolkningsfråga, du anser att det inte gör det, jag tycker inte som du. Där kommer vi inte längre.

    Visst är vi alla egoister i olika utsträckning. Jag ahr bara väldigt lite förståelse för hur man kan låta bli att ta chansen att rädda ett liv pga en oresonlig rädla för att begravas utan sina organ. Vad hade du tänkt göra med dem som död?
  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:13:20 följande:
    Mina största rädsla handlar inte om att begravas utan organ i första hand - utan om att få dem utplockade.
    Vilket du får om du tar emot organ. Det håller liksom inte.
  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:14:46 följande:
    Så resonerar ni också i olika omfattning: annars hade fler reagerat på att de allra flesta människor i världen aldrig har tillgång till organ, oavsett behov. Men man väljer att se till sig själv och sitt närmaste.
    Varför inbillar du dig att det är så få som reagerar på det?
  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:13:20 följande:
    Mina största rädsla handlar inte om att begravas utan organ i första hand - utan om att få dem utplockade.
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:20:41 följande:
    Jag begravs väl inte utan organ om jag har fått ett utplockat ersatt under min livstid?
    Men du var ju inte så rädd för att begravas utan organ utan din rädsla låg väl i att få dina organ utplockade, vilket du får när du tar emot ett oran.
  • jådåsåatt
    konkelbär skrev 2010-11-11 13:22:19 följande:
    Därför att jag har varit aktiv inom debatten ganska länge och aldrig hört ett ljud om organdonation eller behovet av det någonstans utanför västvärlden.
    Här på FL? I rest my case... Hur har debatten gått då? Har det handlat om organdonation här i sverige så är det ju inte så konstigt att frågan inte tas upp.

    Skillnaden är väl att det knappast är prio ett i många fattiga länder, det finns så många andra saker som gör mer nytta där än organdonation.
    Det betyder inte at man inte reagerar, men ju större problem desstu mer får man prioitera.

    Vad gör du för att komma till bukt med det här problemet?
Svar på tråden Jag tänker inte donera mina organ, men jag tar gärna emot organ.