• Lyktan

    springmask i vaginan, vägrar ta medicin. Vad göra?

    Jag behöver er hjälp omgående.
    Min dotter, 5 år har autism och världens bästa smaksinne.
    Igår kväll upptäckte jag att var springmaskar i henne trosor, jag ville titta och se om det var några enstaka eller så.
    Då är hela springan full att vita äckliga maskar, jag särar på läpparna och där kryper det ännu mer. Även inuti vaginan.
    Jag får panik och ringer till akuten. Vi får komma in på direkten. De ville undersöka och se om det verkligen bara var springmask.

    ja där bekräftar dom att det är en ordentlig invasion av dom, och anledningen till att det gått så långt är nog för att Filippa inte känner av kliande, obehag, olust på samma sätt som vi "normala" gör.
    Han torkade bort ett 40 tal maskar och skickade några på analys.

    Hursom helst, problemet nu är att behandla detta. Tabletter är uteslutet! Hon totalvägrar.
    Oralt, kan lura i henne via något annat, men hon reagerar ändå genom att kräkas.
    Hur gör jag? Jag måste ju få i henne detta. Akutläkaren sa att det inte går att injecera, är det helt säkert?
    HJäälp.. min enda tröst nu är att hon inte verkar lida av det speciellt mycket, men fy fan så äckligt!!


  • Svar på tråden springmask i vaginan, vägrar ta medicin. Vad göra?
  • Lyktan

    Ja nu, har jag försökt med diverse alternativ jag kan komma på.
    Banan och choklad gick inte, hon kräktes.
    Tabletter är uteslutit, det kräks hon direkt av. (jag är också sån, får inte ens i mig alvedon tabletter)
    Så vi rådgjorde med en läkare och han sa att om det är illa tvunget så måste vi späda ut det, fast det kan då bli så att medicinen inte gör någon nytta.

    Vi har (tyvärr) hållt i henne och sprutat in lösningen, men hon får inte i sig det ändå.

    Så nu vet jag inte vad fan jag ska göra... att smeta salva känns ju totalt meningslöst eftesom det är invändigt det behövs rensning. Suck.. jag är så ledsen för hennes skull, samtidigt känner jag någon jävla skuldkänsla som jag inte blir av med.. Fan också...


  • Jessica C S

    Skulle det fungera om du skrev en social berättelse om det? Med bild på belöning hon ska få efteråt osv.

  • Lyktan
    Jessica C S skrev 2010-11-19 11:55:11 följande:
    Skulle det fungera om du skrev en social berättelse om det? Med bild på belöning hon ska få efteråt osv.
    Jag ve tinte. Som det är nu är nu så är hon livrädd för mediciner, vilket hon iofs var tidigare också, men nu totalvägrar hon eftersom hon inte vill kräkas.

    Hon säger "jag vill inte ha mask (gråt) men jag tycker inte om att kräkas"
    Går därmed inte att muta heller, hon vägrar.

    Finns det någon färdig socialberättelse-mall? Eller ska jag klura ut en själv?
  • Jessica C S

    Jag hittar ingen färdig berättelse om att ta medicin... Du får ta med hennes rädsla i berättelsen, typ "Jag blir rädd när jag ska ta medicinen men jag får ta den ändå. Om jag tar den försvinner masken, och då blir jag glad!

  • Lyktan

    Wohooooo jag tror jag lyckades nu!

    Jag har tre sprutor (utan nål) här hemma, och vi är tre hemma nu. Så jag, Filippa och lillasyster fick varsina sprutor med "medicin" i.. Filippa med riktig medicin, vi andra med mjölk.
    Och sen fick vi suga i oss sprutan, fortast vann en egen godpåse ikväll. Tog ett jädra tag innan hon ens satte sprutan i handen, men efter att lillasyster var nära på att vinna så började Filippa smaka. Tog 20 min att få i sig den där sprutan, men än så länge har inget kommit upp. Och nu dricker hon juice och äter thekaka. Hoppas hoppas hoppas...

    Tack för er hjälp. Mutning, socialberättelse samtidigt, avledning osv.. det verkar ha hjälpt oss! Tusen tack!


  • Xht

    Min dotter 5 år fick :( fick vanquin och fick extrem billverkningar, kunde inte kissa under dagen , magont vid första tillfälle. Vid den andra tillfällen fick också magont, högfeber, huvudvärk, sängliggande. Har ni eller ert barn symtom ?

  • unforgettable

    Lägg tabletten delad i en köttbulle till maten. Vips så är den borta eller tryck ner den i smörgåsen. Göm den helt enkelt. Går inte de så får du krossa tabletten och blanda ner i sylt som du ger på gröt eller så.

  • camelCase

    Fy fan vad omdömeslöst att lägga upp denna TS med namn och bild och allt! Skäms på dig TS!

  • kekekekeke
    camelCase skrev 2013-11-24 10:42:26 följande:
    Fy fan vad omdömeslöst att lägga upp denna TS med namn och bild och allt! Skäms på dig TS!



    Men väx upp. Hon behövde tips & hjälp & när ungen är gammal nog att surfa på nätet lär hon knappast hitta den här tråden. Gå & gnäll på bloggmorsor istället.
  • camelCase
    kekekekeke skrev 2013-11-25 02:15:50 följande:



    Men väx upp. Hon behövde tips & hjälp & när ungen är gammal nog att surfa på nätet lär hon knappast hitta den här tråden. Gå & gnäll på bloggmorsor istället.
    Du har rätt. Ungar nu för tiden är ju sällan särskilt tekniskt kunniga eller för den delen intresserade av vad som finns på internetz. Har aldrig träffat en fjunis som googlat sitt och sina kompisars namn... Eller nåt..
  • cosinus
    Lyktan skrev 2010-11-19 12:40:53 följande:
    ja pust.. tack för stödet och hjälpen..
    Har du provat låta henne tugga tabletterna? Mina barn har fått göra det varje gång för de fixar inte att svälja och receptfritt verkar tabletter vara det enda som finns. Vi har även provat mortla dem och blanda i päronyoghurt och syrt när barnen varit mindre.

    Men tugga tycker t o m min äldsta som lätt kräks av alla annan oral medicin är ok.

    Dos nummer 2 ska ju ges inom 2-3 veckor så börja prova efter 2 veckor om det kan ta några dagar igen att få i henne medicinen.

    Lycka till, hoppas maskarna är borta och du. Om du kikar med ficklampa i rumpan när hon sover så kan man upptäcka det väldigt tidigt. Det brukar vi göra på våra barn sådär var tredje månad eller så så det mer eller mindre nonstop går springmask i vår omgivning.
  • jordgubbe0812
    camelCase skrev 2013-11-25 08:11:29 följande:
    Du har rätt. Ungar nu för tiden är ju sällan särskilt tekniskt kunniga eller för den delen intresserade av vad som finns på internetz. Har aldrig träffat en fjunis som googlat sitt och sina kompisars namn... Eller nåt..
    Nä, men däremot ändrar kanske TS sin profil till flickan kommer i den åldern och då är det genast bara ett förnamn i tråden. Men visst ska man tänka på vad man skriver om sina barn.

    För visst kanske det går. Men jag tror inte ungarna skulle försöka ta reda på föräldrarnas signaturer 10 år tillbaka och läsa samtliga inlägg.
  • Blixa
    Lyktan skrev 2010-11-19 12:34:38 följande:
    Wohooooo jag tror jag lyckades nu!

    Jag har tre sprutor (utan nål) här hemma, och vi är tre hemma nu. Så jag, Filippa och lillasyster fick varsina sprutor med "medicin" i.. Filippa med riktig medicin, vi andra med mjölk.
    Och sen fick vi suga i oss sprutan, fortast vann en egen godpåse ikväll. Tog ett jädra tag innan hon ens satte sprutan i handen, men efter att lillasyster var nära på att vinna så började Filippa smaka. Tog 20 min att få i sig den där sprutan, men än så länge har inget kommit upp. Och nu dricker hon juice och äter thekaka. Hoppas hoppas hoppas...

    Tack för er hjälp. Mutning, socialberättelse samtidigt, avledning osv.. det verkar ha hjälpt oss! Tusen tack!

    Hurra!! :)
  • Anonym890

    Min dotter har fått springmask i slidan hon vägrar gå till läkaren då hon är 13 år och inte vill visa sig för läkaren (vilket jag förstår). Kan man ta bort den hemma eller något sådant?

Svar på tråden springmask i vaginan, vägrar ta medicin. Vad göra?