• mamalolo

    Kramp och smärta i ändtarmen efter förlossning

    Hej!

    Några dagar efter min förlossning för 9 dagar sedan fick jag fasligt ont i ändtarmen. Trodde jag drabbats av hemorrojder eller någon typ av infektion. Besökte gynakuten. Läkaren som hjälpte mig kunde inte se några hemorrojder men skrev ut antibiotika mot eventuell infektion. Antibiotikan har hittills inte hjälpt.

    Det gör fasligt ont i ändtarmens nedre del/analen. Som kramper - det hugger och värker till och gör sedan över efter fem-tio sekunder. Känns nästan som värkar fast på fel ställe. När det är som värst (bl a i samband med att jag måste gör nr 2) kan jag varken sitta eller stå. Måste ligga ner för att inte belastning ska bli för stor. 

    Någon här som har haft samma upplevelse och kan tipsa mig mig om vad det skulle kunna vara? 


    BF 17/11
  • Svar på tråden Kramp och smärta i ändtarmen efter förlossning
  • Hormigita

    Hade oxå otroliga smärtor i entarmen och övre delen av magen. Kunde få så ont att beröring på magen va så obehgligt men fick hålla mig till treo och flytande mat och mycke fibrer. Nu är de inte lika mycke men de gör inte lika mycke ont. Fick barn för tre veckor sen.

  • Hormigita

    Nä jag sprack inget men han va rätt stor. Men tro mer att det är alla grejer som ska falla på plats och att de gör ont. Och dom sa att desto fler barn man fött desto ondare gör de och de har jag märkt...

  • mamalolo

    En uppdatering: Den inre smärtan försvann efter ett par veckor. Vet inte om det var Xyloproct-stolpillren som gjorde det eller om det läkte med tiden. Vet fortfarande inte vad det var. Nu har jag "endast" ytlig smärta när jag bajsar. Känns som att jag har sår vid öppningen som spricker upp varje gång. Undrar om de orsakades av att jag använde Xyloproct så länge (över 3 veckor) för den ytliga smärtan kom först efteråt? Jag smörjer nu med Aloe Vera-kräm och det hjälper lite.

  • mamalolo

    Hej, ja det gick över av sig självt. Konstig grej! Kändes hormonellt på något vis. Hur har det gått för dig?

  • Linutis
    mamalolo skrev 2016-03-07 14:39:15 följande:

    Hej, ja det gick över av sig självt. Konstig grej! Kändes hormonellt på något vis. Hur har det gått för dig?


    Jag har fått barn nu för 2 veckor sen o har så ont når jag ska bajsa!!! Får sån kramp stickande känsla o när jag väl är på toa går de inte!!! Har spruckit upp i rumpan öppningen pga för stora ( ursäkta ) ja...bajs....och ibland funkar de....tog microlax men! Det blev värre. Vad ska jag göra????snälla jag gråter för det är så frustrerande :-/
  • mamalolo

    Har du testat att ta Xyloproct? Det funkade för mig. Sök hjälp, tycker jag. Du ska inte behöva ha så ont!


    Linutis skrev 2016-08-31 14:17:09 följande:

    Jag har fått barn nu för 2 veckor sen o har så ont når jag ska bajsa!!! Får sån kramp stickande känsla o när jag väl är på toa går de inte!!! Har spruckit upp i rumpan öppningen pga för stora ( ursäkta ) ja...bajs....och ibland funkar de....tog microlax men! Det blev värre. Vad ska jag göra????snälla jag gråter för det är så frustrerande :-/


  • Linutis
    mamalolo skrev 2016-08-31 15:18:42 följande:

    Har du testat att ta Xyloproct? Det funkade för mig. Sök hjälp, tycker jag. Du ska inte behöva ha så ont!


    Är det receptfritt? ?? Tack för tips! Ska kolla upp de där :)
  • mamalolo
    Linutis skrev 2016-08-31 17:06:44 följande:

    Är det receptfritt? ?? Tack för tips! Ska kolla upp de där :)


    Yes!
  • Meriall

    Jag har haft så efter båda förlossningar och efter abort. Det kommer efter ett par dagar och håller i sig i kanske två veckor. Vet inte riktigt vad det beror på men har tänkt att det är normalt typ någon form av eftervärkar kanske? Har inte spruckit något därbak eller haft hemorrojder eller någon sådan förklaring.

Svar på tråden Kramp och smärta i ändtarmen efter förlossning