• Här och nu

    Stanna hemma när ni är sjuka!

    Ju mer man läser om folks uppfattning om sjukdom i kombination med jobb, desto mer förfasad blir man. Nu pratar jag om sjukdom som smittar i vardaglig kontakt; förkylning, magsjuka mm. Har själv gått sjuk till jobbet o skyllt på ekonomi, men gör det inte längre. För det första får man lösa ekonomin på annat sätt i så fall o gå till soc om så behövs. Men det behövs i regel inte. Så länge man inte lever på kronan o då har man i regel rätt till soc, har man ett ansvar för att lägga undan till sjukdom. För många är det bara karensdagen som kostar. Sen har man 80% o om man kör bil till jobbet o dessutom betalar lunch på jobbet som är dyrare än hemma, går det i stort sett jämnt upp. Höjden var när jag läste att folk som jobbar i kök går till jobbet genomförkylda. Det är t.o.m ett arbetsmiljöbrott. Dessutom blir man ofta frisk fortare, om man är hemma. Att jobbet inte klarar sig utan en finns det inte heller mycket sanning i. Man smittar ner andra, får stanna hemma igen o ofta längre o det är upp till ledningen att ha en plan B vid sjukdom. Efterlyser kommentarer o undringar om ni själva går till jobbet, när ni är smittsamt sjuka eller så sjuka att ni ändå inte gör ett fullgott jobb.

  • Svar på tråden Stanna hemma när ni är sjuka!
  • tant Plasthandske
    Mariohn skrev 2010-12-06 09:40:02 följande:
    Jag tar hellre i lite extra och hjälper till mer när någon är sjuk än att bli sjuk själv och tvingas arbeta när jag är sjuk eftersom jag accepterar att finnas i ett system där det är ok för ledningen att kräva en sådan sak av personalen. 
    jag har inga problem att jobba mer för att någon är sjuk men just den här arbetsgivare gjorde ju allt för att göra livet surt för en. Så det var ju alltid de ensamstående mammorna som skulle hämta sina barn på dagis en viss tid eller liknande som de sa skulle jobba över. Och sa de att de inte kunde så fick de till svar att " ja ta det med .... som kände för att vara sjuk i dag, jag har ingen annan att sätta in" (även fast man visste att så inte var fallet)

    De flesta arbetsgivare är ju inte på det här sättet tack och lov, men jag  förstår att vissa går till jobbet sjuka för att man inte orkar med skiten som blir runt omkring.
  • Här och nu
    Mariohn skrev 2010-12-06 09:40:02 följande:
    Jag tar hellre i lite extra och hjälper till mer när någon är sjuk än att bli sjuk själv och tvingas arbeta när jag är sjuk eftersom jag accepterar att finnas i ett system där det är ok för ledningen att kräva en sådan sak av personalen. 
    Förklara sista delen av meningen närmare!
  • Här och nu
    Mariohn skrev 2010-12-06 09:38:33 följande:
    Jag håller med TS. När jag jobbade på infektionen skickade jag hem en kollega som vägrade förstå själv. Man har inte rätt att sätta andras liv på spel oavsett om det handlar om att bli av med en eventuell anställning. 
    Hade du själv befogenhet till detta? Oavsett en eloge för at du reagerade!
  • Här och nu
    Mariohn skrev 2010-12-06 09:38:33 följande:
    Jag håller med TS. När jag jobbade på infektionen skickade jag hem en kollega som vägrade förstå själv. Man har inte rätt att sätta andras liv på spel oavsett om det handlar om att bli av med en eventuell anställning. 
    Har man inte befogenhet att skicka hem nån, finns det ju en ansvarig på avd att rapportera till.
  • Mariohn
    Här och nu skrev 2010-12-06 09:54:03 följande:
    Förklara sista delen av meningen närmare!
    Jag tänker som så att om jag går till jobbet när jag är sjuk, av rädsla för vad min arbetsgivare ska göra annars...då underkastar jag mig och "accepterar" att bli en del av det sjuka systemet. Om alla står på sig och vågar vara hemma när de är sjuka kommer arbetsgivaren inte att kunna fortsätta lägga den pressen på folk. 
  • Här och nu
    tant Plasthandske skrev 2010-12-06 09:38:21 följande:
    Nä det är väl mest att man sätter sina  arbetskamrater i skiten som man får dåligt samvete för. För de är ju de som får ta extrajobbet som blir, cheferna går ju hem som vanligt ändå. Och facket funkar inte på dem, de har rakt ut sagt att de skiter i vad facket säger och blir man besvärlig så blir det helt plöstsligt arbetsbrist och man blir uppsagd. Var därför jag fick gå, jag "bråkade" för mycket( jag ville få betalt när jag hade fått jobba övertid) tyvärr så finns det allt för många idioter som har företag.........
    Man sätter sina kollegor i skiten ännu mer genom att smitta ner dem! Fackets regler är glaskara, så det är inte svårt att få hjälpa där ang. en sån sits. Vill chefer hitta fel hos en gör det det ändå, men att man är hemma pga. sjukdom räcker aldrig. Man kan ta det anonymt med facket.
  • Här och nu

    Jag drog in facket pga. en psykiskt sjuk kollega fick vredesutbrott på jobbet. Chefen var rädd för kollegan o jag blev den onda. Facket rådde mig att kräva ett fett avgångsvederlag, vilket jag fick. Hade de inte gått med på det väntade arbetsdomstolen o de hade inte varit nådiga mot chefen, men det kunde ta lång tid o facket var rädda att jag skulle bli rikitgt sjuk av min arbetsmiljö.

  • Mariohn
    Här och nu skrev 2010-12-06 09:55:16 följande:
    Hade du själv befogenhet till detta? Oavsett en eloge för at du reagerade!
    Här och nu skrev 2010-12-06 09:57:47 följande:
    Har man inte befogenhet att skicka hem nån, finns det ju en ansvarig på avd att rapportera till.
    Befogenhet och befogenhet. Alla har väl befogenhet att ingripa när liv står på spel? Jag var inte elak eller otrevlig. Hon var på väg in på en av våra gilmarkerade salar. På den salen varnas man redan utanför dörren för där ligger människor som inte smittar sin omgivning men som själva, pga sjukdom, är ytterst infektionskänsliga. Man har munskydd och spritsluss och vidtar alla åtgärder som finns för att undvika att smitta förs in i den salen eftersom den som ligger där kan dö av en vanlig förkylning. Då kan jag inte stå och se på när någon som är förkyld och har magsjuka barn hemma traskar in. Jag sade helt enkelt som det var "du kan INTE gå in till XXX det vet du säkert om du tänker efter. Jag föreslår att du går hem och kurerar dig för detta är inte ok!!" 
  • Här och nu
    Mariohn skrev 2010-12-06 09:58:52 följande:
    Jag tänker som så att om jag går till jobbet när jag är sjuk, av rädsla för vad min arbetsgivare ska göra annars...då underkastar jag mig och "accepterar" att bli en del av det sjuka systemet. Om alla står på sig och vågar vara hemma när de är sjuka kommer arbetsgivaren inte att kunna fortsätta lägga den pressen på folk. 
    Klokt. Om du ser mitt exempel neda med den arga kollegan, vågade övriga kollegor inget säga till facket. Annars hade vi "vunnit".
  • Mariohn
    Här och nu skrev 2010-12-06 10:03:16 följande:
    Klokt. Om du ser mitt exempel neda med den arga kollegan, vågade övriga kollegor inget säga till facket. Annars hade vi "vunnit".
    Jag såg det. Det är ju inte klokt! Den som tiger samtycker heter det ju och även om det inte nödvändigtvis ÄR så att man samtycker så tycker jag nästan att man ger sitt godkännande genom att vara tyst. 
Svar på tråden Stanna hemma när ni är sjuka!