• Probably the best    in the

    Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning

    Om en person från ett företag ringer till mig och vill sälja något över telefon, är man då som egenföretagare med enskild firma totalt rättslös när det gäller ångerrätt?

    Personen ringer från ett företag och vill säja strumpor för de anser att mitt lilla företag är i behov av just strumpor. Försäljaren får mig att tro detta och jag gör en beställning. Dagen efter har jag tänkte efter och nej, jag behöver inte strumpor för 5000....ringer upp och försäljaren hävdar att du har ingen ångerrätt. (hade jag varit privatperson i det här läget hade jag haft 2 veckors ångerrätt).

    Så, vad gäller, försöker googla men hittar inget om just företag.

  • Svar på tråden Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning
  • Probably the best    in the
    Liten men naggande skrev 2010-12-20 22:06:23 följande:
    hm...jag kommer med dessa frågor dagligen och har inte hört talas om att lagändring är på g -är det så så är det spännande men jag har svårt att se att jag skulle ha missat den nyheten i alla mina juridiska nyhetsbrev (men omöjligt är det inte)

     
    Du har inga tips på hur vi kan lösa det hela? Som enskild firma känner man sig ju som både företag och privatperson. Och det var ju rena occerpriserna (såklart) och den som tyckte den gjorde ett bra köp ångrar sig bittert.....
    Företaget skulle ringt åter idag men gjorde inte det!
  • Probably the best    in the
    SoStylish skrev 2010-12-20 22:20:13 följande:

    Ringer dom inte imorgon heller så ring tillbaka igen!


    Självklart!
  • Liten men naggande
    Probably the best in the skrev 2010-12-20 22:14:37 följande:
    Du har inga tips på hur vi kan lösa det hela? Som enskild firma känner man sig ju som både företag och privatperson. Och det var ju rena occerpriserna (såklart) och den som tyckte den gjorde ett bra köp ångrar sig bittert.....
    Företaget skulle ringt åter idag men gjorde inte det!
    Mitt tips är dock att  ta kontakt med ditt ev "fack"(eller vad det nu heter för småföretagare -de brukar vara rätt duktiga på såna här frågor!) 

    Rent juridiskt kan det blir svårt för dig att komma ur då man som företagare inte omfattas av ångerrätt, det ska ganska mkt till för att det ska anses som ocker men jag vet ju inte alla detaljerna. Har varit med om liknande fall då folk har betällt t ex 3G telefoni fast de inte har täckning mm och mitt råd då har varit att det är för lite pengar för att göra en sak av och att det därför är bäst att "svälja stoltheten och gå vidare" men det beror ju på hur man är lagd som person och om man orkar  ta strid med dem...
  • Probably the best    in the
    Liten men naggande skrev 2010-12-20 22:32:11 följande:
    Mitt tips är dock att  ta kontakt med ditt ev "fack"(eller vad det nu heter för småföretagare -de brukar vara rätt duktiga på såna här frågor!) 

    Rent juridiskt kan det blir svårt för dig att komma ur då man som företagare inte omfattas av ångerrätt, det ska ganska mkt till för att det ska anses som ocker men jag vet ju inte alla detaljerna. Har varit med om liknande fall då folk har betällt t ex 3G telefoni fast de inte har täckning mm och mitt råd då har varit att det är för lite pengar för att göra en sak av och att det därför är bäst att "svälja stoltheten och gå vidare" men det beror ju på hur man är lagd som person och om man orkar  ta strid med dem...
    Ok! Ja att kontkakta småföretagarna för råd kan ju vara en väg såklart.
    Ja inte kommer vi att göra stor sak av det, men då jag är lite stöning och gillar utmaningar tänker jag inte heller släppa det, och förhoppningsvis har den som nu köpt äntligen fattat att man köper ALDRIG saker över telefonen!
  • Probably the best    in the

    Det har löst sig Utan bråk! Fast under grova försök att få kunden att inte ta tilbaka utan hela tiden hävda fördelarna med just de här brandsläckarna trots att priset är nästan 3 gånger mer än hos brandkåren. Den här privata lilla firman som ska tjäna pengar vet mer än den kommunla brandkåren med brandmästare i spetsen...
    Så då säger firman att räddningstjänsten INTE får sälja brandsläckare! Så det blir min nästa fråga.

    I min, dock så lilla, brandutubildning, togs detta upp, att det finns en hel del företag som säljer brandsläckare till överpriser, för det är en lättsåld produkt. Många "skäms" när dom inser att dom har dåligt brandskydd hemma och hostar därför upp stora summor! Därför ska man vända sig till sitt försäkringsbolag (där jag konstaterar att priserna ligger på samma nivå som räddningstjänsten) eller till den kommunala brandkåren när man ska köpa såna här prylar.

    Det finns en lag som säger att räddningstjänsten inte får sälja brandsläckare, sant eller falskt?

  • Micke
    Probably the best in the skrev 2010-12-21 11:29:01 följande:
    Det finns en lag som säger att räddningstjänsten inte får sälja brandsläckare, sant eller falskt?
    Sant. Konkurrensverket har förbjudit detta.
  • Probably the best    in the
    Micke skrev 2010-12-21 11:46:18 följande:
    Sant. Konkurrensverket har förbjudit detta.
    Åkej!
    Varför då eg? Räddningstjänsten känns ju tryggast att handla av lixom!
    Å andra sidan. Försäkringsbolaget hade ju samma priser, dom får väl sälja antar jag?
  • Probably the best    in the
    Micke skrev 2010-12-21 11:46:18 följande:
    Sant. Konkurrensverket har förbjudit detta.
    Mot denna bakgrund rekommenderar rådet att kommunernas räddnings­tjänster inte skall bedriva försäljning, underhåll och service av brandskydds­utrustning, annat än i kommuner där godtagbara alternativ saknas för kunder inom rimligt avstånd från kommunen. 

    Detta är från diarienr 12/99 hos konkurrensverket. Finns det nåt senare?
  • Micke
    Probably the best in the skrev 2010-12-21 12:01:44 följande:
    Åkej!
    Varför då eg? Räddningstjänsten känns ju tryggast att handla av lixom!
    Å andra sidan. Försäkringsbolaget hade ju samma priser, dom får väl sälja antar jag?
    För att räddningstjänsten kan sälja saker utan vinst och på så sätt dumpa priserna. 

     
  • Micke
    Probably the best in the skrev 2010-12-21 12:10:01 följande:
    Mot denna bakgrund rekommenderar rådet att kommunernas räddnings­tjänster inte skall bedriva försäljning, underhåll och service av brandskydds­utrustning, annat än i kommuner där godtagbara alternativ saknas för kunder inom rimligt avstånd från kommunen. 

    Detta är från diarienr 12/99 hos konkurrensverket. Finns det nåt senare?
    Kika på www.karlskrona.se/sv/Startsida-Raddningstjansten/Din-sakerhet/Brandsakerhet/Bostad/Brandslackare/

    "Räddningstjänsten får enligt konkurrensverket ej bedriva försäljning av handbrandsläckare utan om Ni är intresserade av att köpa en handbrandsläckare får Ni vända Er till en brandredskapsfirma, även vissa stormarknader säljer handbrandsläckare."

    Så inget tycks förändrat. 
     
  • Probably the best    in the
    Micke skrev 2010-12-21 14:30:25 följande:
    För att räddningstjänsten kan sälja saker utan vinst och på så sätt dumpa priserna. 

     

    Men företaget försäkringsbolaget hänvisade till hade samma priser?


    Snarare är det väl så att räddningstjänsten gör brandinspektioner och kan tala om vad ex företag måste ha och kan då rekommendera det de själva säljer. Och då får inte privata företag chans att konkurrera. Om jag tolkar konkurransverket rätt. Men finns det inga företag på orten så är det ok och det är ingen lag utan rekommendation.

  • Micke
    Probably the best in the skrev 2010-12-21 14:32:57 följande:

    Men företaget försäkringsbolaget hänvisade till hade samma priser?


    Snarare är det väl så att räddningstjänsten gör brandinspektioner och kan tala om vad ex företag måste ha och kan då rekommendera det de själva säljer. Och då får inte privata företag chans att konkurrera. Om jag tolkar konkurransverket rätt. Men finns det inga företag på orten så är det ok och det är ingen lag utan rekommendation.


    Fanns flera olika faktorer:

    "Konkurrensrådet varnar för att det finns en risk att pris- sättningen inte alla gånger täcker kostnaderna för den försäljning som sker.

    ”Det kan”, skriver rådet, ”t ex uppkomma en korssubventionering mellan de båda delarna av verksamheten, dvs att enheten blir överkompenserad inom den anslagsfinansierade delen och därför kan tillämpa priser i den avgiftsfinansierade delen av verksamheten som inte fullt ut täcker kostnaderna.”"

    Att försäkringsbolaget har samma priser är ju också för att de säljer utan vinstintresse. De tar igen vinsten sedan på försäkringsdelen.

    Konkurrensrådet finns inte längre, men jag tror  att det finns en lag som i botten reglerar på vilket sätt och inom vilka områden staten får konkurrera

  • Micke

    Fick iaf lära mig att det sedan 1 jan kan finnas krav på att brandsläckare i en vanlig villa. Ny lag som säger att ska finnas släckutrustning i skälig omfattning, och vad som menas med detta är upp till varje kommun att besluta. 

  • Probably the best    in the
    Micke skrev 2010-12-21 15:31:37 följande:
    Fanns flera olika faktorer:

    "Konkurrensrådet varnar för att det finns en risk att pris- sättningen inte alla gånger täcker kostnaderna för den försäljning som sker.

    ”Det kan”, skriver rådet, ”t ex uppkomma en korssubventionering mellan de båda delarna av verksamheten, dvs att enheten blir överkompenserad inom den anslagsfinansierade delen och därför kan tillämpa priser i den avgiftsfinansierade delen av verksamheten som inte fullt ut täcker kostnaderna.”"

    Att försäkringsbolaget har samma priser är ju också för att de säljer utan vinstintresse. De tar igen vinsten sedan på försäkringsdelen.

    Konkurrensrådet finns inte längre, men jag tror  att det finns en lag som i botten reglerar på vilket sätt och inom vilka områden staten får konkurrera


    Ok.
    Jag ska fråga nästa gång jag jobbar (vilket blir nästa år ) hur det kommer sig att de säljer brandsläckare och brandvarnare på just denna räddningstjänst. Återkommer med svar.
  • Micke
    Probably the best in the skrev 2010-12-21 15:34:29 följande:
    Ok.
    Jag ska fråga nästa gång jag jobbar (vilket blir nästa år ) hur det kommer sig att de säljer brandsläckare och brandvarnare på just denna räddningstjänst. Återkommer med svar.
    Ja gör så. Fråga också om vad som räknas som skälig släckutrustning. 
  • Probably the best    in the
    Micke skrev 2010-12-21 15:39:44 följande:
    Ja gör så. Fråga också om vad som räknas som skälig släckutrustning. 
    Ska jag försöka komma ihåg!
  • Probably the best    in the
    Micke skrev 2010-12-28 23:52:35 följande:
    Tycks vara en populär affärsidé: 

    ltz.se/nyheter/ostersund/1.2611225-aldringar-... 
    Sånt som lurar ens samvete och man tror man får bättre prylar ju mer dom kostar....

    Förresten verkar lagen vara lätt att tolka åt olika håll. Beroende på vart man bor så kan räddningstjänsten tolka det som att det är ok, alt välja att låta bli och sälja. Så olagligt är det inte, en gråzon.
Svar på tråden Enskild firma och ångerrätt vid distansförsäljning