• Eofrysina

    Kring 35+ och nyligen gravid?

    Hej

    Jag är en 37 år ung tvåbarnsmamma som nu helt oplanerat sitter här och är gravid med en trea.  

    Det skulle vara jättekul att få prata och skriva av sig med andra i liknande situation. Om du väntar första barnet eller tionde spelar ingen roll.  

    Jag har första besöket hos barnmorskan imorgon 23 dec och hoppas på ett ultraljud snart så jag kan få bättre koll på hur länge jag varit gravid.  Jag tror dock att jag är i åttonde veckan om jag går efter vad jag tror är förra mensen.

    Välkommen frände !
     

  • Svar på tråden Kring 35+ och nyligen gravid?
  • idde74

    Imorgon e det dax för första tillväxtultraljudet...spännande....sen blir det väl var fjärde vecka.
    Hoppas alla har det bra, man känner sig inte direkt smidig nu, klart jobbigare denna andra graviditet,,,,,,,men så mysigt ändå
     

  • Eofrysina

    Idde, har jag missat något? Varför tillväxtultraljud?

    Håller föresten med om att det är jobbigt. Jag har fått väldigt jobbiga förvärkar, eller sammandragningar. Är såpass ofta och hårda att jag ikväll inte kunde låta bli att bli lite orolig. Nu är det å andra sidan min tredje graviditet och jag har ju fått höra från bekanta att det kan bli mer förvärkar för varje graviditet. Det som gjorde mig lite fundersam ikväll är att de trycker på så mycket och är mer lika riktiga värkar än de jag kände av förra graviditeten. Maken är bortrest också så jag har lite för mycket egentid för funderande när barnen somnat Obestämd

  • idde74

    Fru Hilde....hoppas det lugnar sig snart....verkar jobbigt, förstår att tankarna kommer när man är själv.

    Var på tillväxtultraljud idag och allt såg SÅÅÅÅÅbra ut, liten i magen verkar ha det toppen!!! och ingen fara med storlek typ -6% och är det inte mer än -15% så e det ingen fara.

    Varför jag får gå på tillväxtultraljud är för att man: ca 2 månader innan sonen föddes märkte att magen inte växte så i v34, v36 och dagen innan han föddes var jag på tvul och han var -22%, -25% och dagen innan han föddes var han -29%  så dom satte igång förlossningen  i 38+3....allt gick bra och han klarade sig själv....var inte så farligt liten 2355g så vi fick åka hem efter tre dagar när dom såg att han började öka lite i vikt.
    Så nu denna graviditet så ser dom till att ha koll i tid....allt var ju bra och om inte BM märker nåt så" slipper" jag nog fler tvul. 
    Mysigt var det att få kolla lite, liten i magen höll på att greja en del med händerna :), knäppte och viftade och man såg hur den grejjade med läpparna.

     

  • idde74

    Varit på barnmorskebesök idag, allt bra, fick vila lite och ta om blodtrycket vilket var för högt(130/90), blev bättre sen (120/80)
    hjärtljud ca 152, sonen var med och tyckte det lät konstigt, inte lätt att fatta.

    när jag var på tillväxtultraljudet sa hon som gjorde det att allt var bra och att inga fler behövdes om inte barnmorskan märker att magen slutar växa som den skall.
    MEN
    min barnmorska sa att det faktiskt är läkaren som "beställt" att det skall göras var 4:e vecka så under eftermiddagen har jag fått en ny tid för det
    Olika bud, men känns tryggt  att dom har koll. 

  • Eofrysina
    idde74 skrev 2011-05-17 19:39:29 följande:
    Varit på barnmorskebesök idag, allt bra, fick vila lite och ta om blodtrycket vilket var för högt(130/90), blev bättre sen (120/80)
    hjärtljud ca 152, sonen var med och tyckte det lät konstigt, inte lätt att fatta.

    när jag var på tillväxtultraljudet sa hon som gjorde det att allt var bra och att inga fler behövdes om inte barnmorskan märker att magen slutar växa som den skall.
    MEN
    min barnmorska sa att det faktiskt är läkaren som "beställt" att det skall göras var 4:e vecka så under eftermiddagen har jag fått en ny tid för det
    Olika bud, men känns tryggt  att dom har koll. 
    Bättre med många kollar än för få   Jaha tänkte skriva lite mer men nu vill lilleman tydligen vakna. Bah hoppas han somnar om snart igen!
  • idde74

    Oj oj, vad sköna varma lediga dagar vi fått
    Tyvärr samlar jag på mej en himla massa vätska denna graviditet, inte något med sonen.
    En hektisk tid nu på jobb och även privat, håller på att köpa hus, inte helt lägligt i denna tid, lär få några dubbla hyror eftersom vi vill in i huset fortast möjligt så man kan vara "färdigflyttad" innan bebisen kommer.

    Skall på tisdag på andra tillväxtultraljudet, men tror inte det är nån fara, bara en säkerhet

    Helt otroligt att jag idag redan går in i v.32....Kroppen lider mer för varje dag, mycket värk mm, men vill helst undvika att behöva sjukskriva mej nåt, men har en tid hos läkaren när den kommer till mvc den 14 juni ifall om att!

    Oj vad jag klagar! 

  • Eofrysina
    idde74 skrev 2011-06-05 17:23:15 följande:
    Oj oj, vad sköna varma lediga dagar vi fått
    Tyvärr samlar jag på mej en himla massa vätska denna graviditet, inte något med sonen.
    En hektisk tid nu på jobb och även privat, håller på att köpa hus, inte helt lägligt i denna tid, lär få några dubbla hyror eftersom vi vill in i huset fortast möjligt så man kan vara "färdigflyttad" innan bebisen kommer.

    Skall på tisdag på andra tillväxtultraljudet, men tror inte det är nån fara, bara en säkerhet

    Helt otroligt att jag idag redan går in i v.32....Kroppen lider mer för varje dag, mycket värk mm, men vill helst undvika att behöva sjukskriva mej nåt, men har en tid hos läkaren när den kommer till mvc den 14 juni ifall om att!

    Oj vad jag klagar! 
    Helt ok att klaga Flört Här står det till på ungefär likadant sätt. Insåg nyss när jag satte mig ner att jag också svullnat upp, men det har nog kommit idag. Igår värkte det välsdigt mycket i fötterna och vaderna så jag satte mig med ett fotbad med kylklampar i. Det funkade faktiskt riktigt bra. 

    Spännande med husköp också. Glad

    Jag har väldigt mycket förvärkar också. Har ni andra det också? har två olika sorter. En som mest är som normala, eller som jag uppfattar som normala. Magen blir stenhård och det blir tungt att andas en stund. Den andra sorten är mer lik riktiga värkar och kan göra ganska ont emellanåt. Tror dock inte att det är något som startat eller så, men ska fråga min BM när jag ska träffa henne på tisdag. De kanske borde ta och göra en check ifall att.
  • idde74

    Hej alla
    Den 15 juni tittade den första??? bebisen i denna tråd ut, i v.32+3 föddes lille Elliot
    Jag fick havandeskapsförgiftning så det blev ett snabbt beslut om snitt
    Så igår när han var tre veckor gammal fick vi åka hem från Neo
    Vilken underbar personal man träffat på under denna tid, på både förlossning, operation och neo!!!

    Ha en härlig sommar alla! 

  • Lillan090815
    idde74 skrev 2011-07-07 18:03:10 följande:
    Hej alla
    Den 15 juni tittade den första??? bebisen i denna tråd ut, i v.32+3 föddes lille Elliot
    Jag fick havandeskapsförgiftning så det blev ett snabbt beslut om snitt
    Så igår när han var tre veckor gammal fick vi åka hem från Neo
    Vilken underbar personal man träffat på under denna tid, på både förlossning, operation och neo!!!

    Ha en härlig sommar alla! 
    Stort grattis! Ja, nu börjar det dra ihop sig. Här är det 23 dagar kvar till BF.
  • Lillan090815

    Oj vad konstigt mitt inlägg blev....

    Som sagt, det är 23 dagar kvar till BF. Det börjar bli riktigt tungt i denna värmen...Och jag blir helt orkelös.  

Svar på tråden Kring 35+ och nyligen gravid?