• WildaoDorian

    Hamstrar!!

    Mina barn har bestämt sig för att dom vill ha var sin hamster. Men det jag undrar är om man kan ha dom tillsammans i samma bur. Vill givetvis ha av samma kön så det inte blir massa bebisar. Någon som vet om man kan ha 2 stycken i hop? Har för mig att jag läst att man inte kan ha det för att dom kan slåss men stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Hamstrar!!
  • viseversa

    Jag har då sett i djuräffärer att dom har tom har flera hamstrar i samma bur utan problem. Dom borde ju veta det på den djuraffär ni köper dom på.

  • Tikka

    Det är välolika för vanliga dvärghamster och guldhamster? Vår dotter hade en och när vi köpte den fick vi med papper ( och blev informerade i butiken) att just den sorten skulle leva själv medan den andra sorten skulle leva om minst två st. Dessutom är de hamstrar man köper oftast inte könsmogna än och säljs väl innan det börjar uppstå rivalitet och könsmognad så jag tror inte det spelar nån roll att de har många i samma bur i affären. Det finns massa bra sidor om smådjur, sök och läs massor innan. Tänk på att det är föräldrarna som måste se till att de blir tama riktigt och lära barnen hur de ska göra, alltså kommer massor av er tid gå åt i början.

    http://hamster.ifokus.se/
    http://www.hamsterforeningen.se/
    http://www.freewebs.com/hamsterdam2/skadukpaenhamster.htm
    Lycka till!

  • humma

    Sibiriska dvärghamstrar - ja, alla andra hamstrar - nej!!!

    Guldhamstrar biter ihjäl varandra när de blir stora!

  • Vofflis

    Tyvärr är det så att det även kan strula till sig med sibiriska dvärghamstrar, jag har aldrig fått det att fungera, de har börjat slåss när de blivit könsmogna trots att det har varit kullsyskon. Ska man fösöka sig på att ha två hamstrar i samma bur bör man skaffa en väldigt stor bur samt ha en extra bur redo om de börjar slåss, då bör man dela på dem direkt för de slåss på liv och död. Och generellt så brukar hanarna vara lättare att ha ihop... Lycka till!

  • MadHatter

    Om ni vill ha sibiriska dvärghamstrar ska ni försöka ha dem två tillsammans, enligt djurskyddslagen. det är inte alltid det fungerar, de kan börja slåss. Det måste man vara beredd på så man kan ta isär dem om det behövs. För att underlätta för hamstrarna bör ni ha en stor bur och ha dubbel uppsättning av det mesta så att de inte behöver göra upp om sakerna, tex två hus osv.

    Guldhamster däremot måste man ha ensamma efter att de blivit könsmogna (de man ser i djuraffärerna är ju ungar så de kan fortfarande leva tillsammans). De är ensamlevande djur i det fria och har ihjäl varandra om de kommer ihop. Så köper ni guldhamstrar till barnen får ni tänka på det även utanför buren. Om ni ska ta ut dem och springa fritt i ett rum, eller om ni köper en smådjurshage eller liknande måste de vara ensamma även där.

    Guldhamstrar är dock sociala gentemot människor även om de är ensamdjur. Det tar några veckor att tämja dem men sedan är de tama "för alltid".

    GUldhamstrar är ju ungefär dubbelt så stora som dvärghamstrar. Därför kan de vara lite lättare att hantera för barn. Fördelen med dvärghamstrar är att de inte är lika utpräglade nattdjur och därför är vakna mer dagtid. Vi har en guldhamster och han är trots allt inte bara vaken på natten. Han brukar vara uppe en stund på morgonen, sedan en sväng tidig eftermiddag. PÅ kvällen vaknar han vid 19.30 ungefär.

  • sofiec5

    Jasså SKA sibirska bo två och två? konstigt mina bodde varförsig men när de smet och kom i kontakt med varann höll de på att döda varandra så jag är då inte så säker på att de ska bo tillsammans ..jag är mer säker på att de ska bo försig..

  • scaniae

    Nu är det så att det finns lagar som reglerar hur djur i Sverige skall ha det.
    Innan man skaffar sig ett djur gör man lämpligen så att man kontaktar jordbruksverket.

    här finns en liten förteckning:

    www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

    8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
    Allmänt om hållande av kaniner och gnagare

    Vuxna guldhamstrar får inte hållas tillsammans.

    1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
    eller i grupp.

    2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet
    mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis
    hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder.

  • riboflavin

    Som många andra sagt: dvärghamstrar ska hållas i par, gulhastrar ensamma.

    Hamstrar är överlag olämpliga husdjur till barn (det är de allra flesta djur) i mina ögon, de är snabba, ofta nattaktiva, har vassa tänder mm.

    Försök utgå från vilka djur du själv är intresserad av om ni ska skaffa djur till gamiljen. Men om det blir just hamster så tänk på att:

    - De minsta burarna i zoobutiker är ofta på tok för små för flera djur, även om de håller lagstadgade minimimått.

    -Många hamstrar älskar att gräva, så ofta kan en "gerbilbur" med djup botten vara ett bra köp.

    -För att undvika konflikter så är det bra att varje djur har egen matskål, eget hus och egen vattenflaska, det är också lämpligt att ha dubbla ingångar till hus och olika former av siktbarriärer så att djuren kan undvika varandra utan att bli trängda.

    -Köp från en uppfödare, zoobutiksdjur är ofta fulavlade till höger och vänster hos en storgrossist och är inte sällan mer kortlivade och dessutom mindre hanterade. En uppfödare kan dessutom hjälpa till med bra råd och att välja en bra bur.

Svar på tråden Hamstrar!!