• Anonym (Mona)

    Vad kostar en dränering?

    Vi har riktigt ont om pengar just nu. Så vår fukt i källaren kom riktigt lägligt.... Vi kommer att bli tvungna att dränera runt om huset och undrar nu vad det kan komma att kosta? Hur funkar det med rotavdrag och så? Vårt hus har alltså källare och ca 12m runt om huset som behöver dräneras.

  • Svar på tråden Vad kostar en dränering?
  • Suneboll

    Vi har just dränerat vår framsida på ett radhus...det är ca 8 m och det kostade 30 000kr med ROT-avdrag och allt material. De satte på isodränskivor o kopplade rören till pump etc.

    Du kan ju ringa runt till några olika firmor o ta in offerter, de kommer ju o kollar gratis o man behöver ju inte alls anlita dem.

    Antar att kostnaden kan bero lite på hur det ser ut i er trädgård och om ni har en dagvattenledning som vattnet kan pumpas till.
    Vår baksida gick inte att dränera för där finns ingenstans att pumpa hän vattnet, då hade vi fått gräva upp hela trädgården för att göra en stenkista o det är ju snordyrt.

    Vad har ni för fukt i källaren, kanske ni inte behöver dränera utan det kan ju vara så att det är läckage från nått stuprör el nått annat. Hur gammalt är huset?

  • Anonym

    Ring till några olika ställen och begär pris. ROTavdrag funkar så att du bara betalar hälften av arbetskostnaden. Material måste du fortfarande betala allt av. Förr fick du själv fylla i och ansöka om avdraget i efterhand, men nu gör företaget du anlitar det direkt, och du betalar bara det du ska från början.

  • Anonym (Mona)

    Tack för ditt svar! Huset är byggt 1972 och har aldrig dränerats... Vi reagerade på att det luktade fukt och tog hit en besiktningsman som konstaterade att det var fukt i väggarna precis på gränsvärdet för vad som är okej. Vi får nog ringa runt och kolla lite... Hur lång tid tog det att göra ert?

  • Madick

    Jag tog in flera offerter och de hamnade rätt lika (förrutom en som låg 3ggr så högt....). Jag dränerade runt hela huset, ca 40 löpmeter. Jag betalade ca 90.000 kr och det var efter rotavdrag på 42.000 kr. Det hela tog ca 2v och sen tiden för mig att kratta ut ny jord och så nytt gräs förstås.

  • Madick

    Kom på en sak till. Dräneringen ökar värdet på huset, så ni borde kunna lägga ett lån på huset, först kanske kort topplån och sen värdera om bostaden så kanske får in det på bottenlån?

  • Anonym

    Vi hjälpte svärföräldrarna att dränera om huset. Hyrde en liten grävskopa billigt. Materialet tror jag inte var jättedyrt. Om man hjälps åt behöver det inte ta så lång tid.

  • Anonym (Mona)
    Madick skrev 2011-01-17 13:10:25 följande:
    Kom på en sak till. Dräneringen ökar värdet på huset, så ni borde kunna lägga ett lån på huset, först kanske kort topplån och sen värdera om bostaden så kanske får in det på bottenlån?
    Ja vi tänkte faktiskt göra ett försök. Hoppas på det bästa nu... Verkar ju faktiskt inte vara så otroligt dyrt som jag sett framför mig. Jag var orolig att det skulle bli närmare 200 000 men det var nog obefogat. 
  • Suneboll
    Anonym (Mona) skrev 2011-01-17 13:01:11 följande:
    Tack för ditt svar! Huset är byggt 1972 och har aldrig dränerats... Vi reagerade på att det luktade fukt och tog hit en besiktningsman som konstaterade att det var fukt i väggarna precis på gränsvärdet för vad som är okej. Vi får nog ringa runt och kolla lite... Hur lång tid tog det att göra ert?

    Vår dränering av bara en sida tog ca 1.5v.
    Isodränskivor är dyra...så materialet kostar en del. Kommer inte ihåg vad priset var utan material.


     


    Men som någon ovan skriver så kan man oftast få bort topplånet efter en dränering, om ni nu har ett sådant så då kan det ju bli så att ni får billigare lån och även får bort amorteringen.


    Man brukar räkna med att en dränering av ett hus runt om kostar ca 120-150 000kr med allt om man inte ebhöver bygga stenkista etc.

  • mikroE

    Jag vet att vissa personer dränerar själv, men om det är svårt eller ej har jag ingen aning. Det är kanske värt att kolla upp om ni har det knapert. Men gör det inte om ni inte är säkra ni klarar det, rätta misstag kan bli ännu dyrare.

  • Suneboll
    mikroE skrev 2011-01-17 14:17:48 följande:
    Jag vet att vissa personer dränerar själv, men om det är svårt eller ej har jag ingen aning. Det är kanske värt att kolla upp om ni har det knapert. Men gör det inte om ni inte är säkra ni klarar det, rätta misstag kan bli ännu dyrare.
    Vi har renoverat det mesta själva i vårt 30-tals hus men INTE dräneringen......
    Man ska kunna hantera en bobcat på ett vettigt sätt och oftast måste man gräva djupt o det är risk för ras och dessutom skulle det nog ta mer än dubbla tiden att göra det själv om det räcker o det är det inte värt i vad man kan  lägga tiden på istället...tid är oxå pengar.
    Man ska hyra in maskiner o veta var man ska köpa material o vilket material man ska ha...nä det känns som det är dumsnålt att göra vissa saker själv om man inte vet precis vad som ska göras o är påläst.
  • Linda5

    Vi gjorde mycket själva(läs mannen min). Vi ville nämligen lägga dräneringen lite lägre än vad många firmor gör och så ville vi ha mer singel.Tog låååång tid men blev som vi ville. Om vi skulle haft firma så hade det nog landat på 150-180 tusen nu blev det ca: 70 tusen. detta är med allt (även matjord).

Svar på tråden Vad kostar en dränering?