• solstugan

    Hur får jag kattfan att sluta kissa inne?

    Vi har tre katter och en av dessa tre (har en misstänkt) kissar inne. Jag har städat ur tvättstugan och stänger in där så dit in kommer inte katterna mer (tvätten kissades på ofta). Nu kissas det istället på köksbänken, där brödet ligger och där vi har vå enda arbetsyta. Men hur ska jag göra för att få bort detta beteende?
    Jag har en kompis som tar hand om katten (inte avlivar utan de bor på landet och har bondgård) om katten inte slutar kissa inne. Men jag vill ju vara säker på att det är denna katten innan jag låter henne flytta. Jag funderade på att ställa brickor över hela arbetsbänken med smaksatt vatten så blir det som en liten chok när katten hoppas upp nästa gång (alltid nattetid när vi sover) och så borde vi ju märka vem det är då. Eller jag vet inte.. Alltså vi bor på landet, de har fri tillgång att springa ut och in men så har vi låtit de ligga inne när det varit som kallast i vintras. Nu när det bara är ett par minut åker de ut så mycket som möjligt under dagen, de får komma in och äta och dricka och vila någon timme sen ut igen, men det hjälper inte. Jag blir TOKIG!!!

    Någon som har bra tips?

  • Svar på tråden Hur får jag kattfan att sluta kissa inne?
  • Dripknot

    Jag hade en katt förut som jag avskräckte från vissa platser i mitt hem med hjälp av apelsin- och citronskal. Katter AVSKYR lukt av citrusfrukt.

    Hon fick absolut inte vara i barnvagnen så däri la jag aluminiumfolie och färska apelsinskal. Katten vände i luften och gick aldrig mer dit.

    Mitt tips är att du tar apelsinskal och antingen lägger ut färska där du inte vill att kisse ska va eller gnuggar ställena med apelsinskal. Du kan även testa att lägga ut aluminiumfolie, vissa katter tycker materialet är obehagligt att gå på. Doften av citrus avskräcker dem bra men skadar dem inte. Beröm katten jättemycket med kel o godis när den gått på lådan som den ska. Kanske behöver den en extra låda eller så kanske du bör göra rent den befintliga bättre?

    Lycka till!


    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Wizze

    Nästan säker på att ditt problem ligger i vad du har för låda och vilken sand du använder.
    Min katt kissade i sin egen bädd, i vasken både i tvättstugan och köket, i vedkorgen.
    Som oftast kissade den i sin låda men ibland kom man hem och så luktade det kattpiss nån annanstans.
    Använde innan kristaller som jag tyckte funkade jättebra men bytte till Ever Clean i den ena lådan för att se om de va kattsanden han protesterade mot, och problemet löste sig. Nu kör jag bara med EC.
    Kan tillägga att min mamma hade samma problem med sin katt och kristallsand. 

  • nemo1
    Wizze skrev 2012-03-11 11:45:26 följande:
    Nästan säker på att ditt problem ligger i vad du har för låda och vilken sand du använder.
    Min katt kissade i sin egen bädd, i vasken både i tvättstugan och köket, i vedkorgen.
    Som oftast kissade den i sin låda men ibland kom man hem och så luktade det kattpiss nån annanstans.
    Använde innan kristaller som jag tyckte funkade jättebra men bytte till Ever Clean i den ena lådan för att se om de va kattsanden han protesterade mot, och problemet löste sig. Nu kör jag bara med EC.
    Kan tillägga att min mamma hade samma problem med sin katt och kristallsand. 
    De flesta katter tycker att de gör ont och är obehagligt att gå på kristallerna. Jag har haft köpare som kontaktat mig efter ett tag och sagt att katterna inte är rumsrena. Det har då visat sig att antingen har de använt kristaller eller pellets och är inte katterna vana vid det så blir det kissande utanför.
  • bondmoran punkt nu

    Jag håller med vad alla andra skrivit. Jag tycker att 

    Nr 1: Fler lådor och bra sand! Man brukar säga 1 låda mer än man har katter (dock har jag tre katter och två lådor men skulle det bli problem så är mitt första val att skaffa en till).

    Nr 2: En koll hos veterinären. Urinvägsinfektion är inte alls ovanligt och brukar börja just med att de kissar inne.

    När man uteslutit dessa två får man gå vidare med alla andra tips du fått.

    Lycka till!!

    Kram
    Bondmoran
    www.bondmoran.nu 


    En überklantig, nagellacksknarkande Bondmora. Farlig kombo!! www.bondmoran.nu Välkommen in. Om du vågar...
  • Kimona
    Dripknot skrev 2011-01-26 10:35:24 följande:
    Jag hade en katt förut som jag avskräckte från vissa platser i mitt hem med hjälp av apelsin- och citronskal. Katter AVSKYR lukt av citrusfrukt.

    Hon fick absolut inte vara i barnvagnen så däri la jag aluminiumfolie och färska apelsinskal. Katten vände i luften och gick aldrig mer dit.

    Mitt tips är att du tar apelsinskal och antingen lägger ut färska där du inte vill att kisse ska va eller gnuggar ställena med apelsinskal. Du kan även testa att lägga ut aluminiumfolie, vissa katter tycker materialet är obehagligt att gå på. Doften av citrus avskräcker dem bra men skadar dem inte. Beröm katten jättemycket med kel o godis när den gått på lådan som den ska. Kanske behöver den en extra låda eller så kanske du bör göra rent den befintliga bättre?

    Lycka till!
    inte mina katter. De har ju stått och smaskat i sig citron när jag lagt ut
  • Kimona

    Vår hona kissar på dumma ställen i protest, typ när hon anser att vi varit borta för länge. Då kissar hon i tvättpåsen med rentvätt, på dörrmattan eller på posten om den kommer

  • nemo1
    Kimona skrev 2012-03-11 12:16:59 följande:
    Vår hona kissar på dumma ställen i protest, typ när hon anser att vi varit borta för länge. Då kissar hon i tvättpåsen med rentvätt, på dörrmattan eller på posten om den kommer
    Lämnar ni katten mycket ensam så kanske det är läge att ändra på det. Har hon ingen kattkompis?
  • Kimona
    nemo1 skrev 2012-03-11 12:25:32 följande:
    Lämnar ni katten mycket ensam så kanske det är läge att ändra på det. Har hon ingen kattkompis?
    Jodå det är två syskon, men hon är så otroligt kelig och ganska bestämd (tror hon är queen of the house). De är ensamma ca 6 timmar om dagen om både jag och sambon är borta. Jag studerar ju och han har haft praktik
  • Kimona
    bondmoran punkt nu skrev 2012-03-11 12:06:19 följande:
    Jag håller med vad alla andra skrivit. Jag tycker att 

    Nr 1: Fler lådor och bra sand! Man brukar säga 1 låda mer än man har katter (dock har jag tre katter och två lådor men skulle det bli problem så är mitt första val att skaffa en till).

    Nr 2: En koll hos veterinären. Urinvägsinfektion är inte alls ovanligt och brukar börja just med att de kissar inne.

    När man uteslutit dessa två får man gå vidare med alla andra tips du fått.

    Lycka till!!

    Kram
    Bondmoran
    www.bondmoran.nu 
    Vi har två lådor till två katter och de har organiserat det så bra att en låda är bajslåda och en låda är kisslåda ^^
  • Emmiizen

    Min katt kissar där vi renoverar! Renoverar hela övervåningen! Vi ligger golvvärme och han kissar på plåtarna Samt på golvet där vi precis lagt! Liksom som små pölar! Rinner ner i planlen och avgör en sån kattpiss lukt! Ringt djurkliniken och de tror han är stressad. Testat feliway , men det funkar ju inte direkt. Testat ättika och köpt flera fysprayer. Vad ska jag göra? Någon som har något tips??

  • Hannisen03

    Hej, vår katt hemma kissar hemma, vi har den där saken som man sätter i eluttaget men han bara fortsätter, han är dessutom kastrerad, vi köpte två nya mattor men samma dag vi köpte dem kissade han på dem...pappa blir lack och säger att vi måste sälja honom snart men ja vill inte det...vad kan man göra och vad kan det bero på? Det har hänt två gånger att jag har suttit vid tv och sen hört att han klöst på ytterdörren och då har ju sprungit och kollat vad han gjorde och då hade han kissat, ja vet inte om det är revir pölar eller kiss pölar men min mamma tror ju att det är revir pölar så ja går väll på det. Om det skulle vara revir pölar, slutar dem efter ett tag eller efter hela lägenheten är helt ner revirerat eller kan man göra något åt det?

    Information:

    Hane, kastrerad, 4 år, bott hos oss sen han fick säljas.

    Innekatt, bor i en fyra + balkong som är öppen ofta.

    Förlorat sin bror men de va dock i augusti och han börja kissa/reviera för ca 2 månader sen.

    Min mamma har byt skift så hon jobbar dag tid ist för kvälls/natt tid.

    Behöver snabbt svar! :)

  • Birmafröken
    Hannisen03 skrev 2017-04-22 20:15:35 följande:

    Hej, vår katt hemma kissar hemma, vi har den där saken som man sätter i eluttaget men han bara fortsätter, han är dessutom kastrerad, vi köpte två nya mattor men samma dag vi köpte dem kissade han på dem...pappa blir lack och säger att vi måste sälja honom snart men ja vill inte det...vad kan man göra och vad kan det bero på? Det har hänt två gånger att jag har suttit vid tv och sen hört att han klöst på ytterdörren och då har ju sprungit och kollat vad han gjorde och då hade han kissat, ja vet inte om det är revir pölar eller kiss pölar men min mamma tror ju att det är revir pölar så ja går väll på det. Om det skulle vara revir pölar, slutar dem efter ett tag eller efter hela lägenheten är helt ner revirerat eller kan man göra något åt det?

    Information:

    Hane, kastrerad, 4 år, bott hos oss sen han fick säljas.

    Innekatt, bor i en fyra + balkong som är öppen ofta.

    Förlorat sin bror men de va dock i augusti och han börja kissa/reviera för ca 2 månader sen.

    Min mamma har byt skift så hon jobbar dag tid ist för kvälls/natt tid.

    Behöver snabbt svar! :)


    Hur många lådor finns det?

    Vilken typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

    Vilken sorts kattsand är det i lådorna?

    Hur ofta rensas sanden från kiss och avföring?
  • Hannisen03

    Det vi har två kattlådor, en med tak och en utan, han som kissar överallt gör sina behov i båda lådorna, nu har det faktist lugnat ner sig lite men han slår till när man minst anar iallafall, vi rensar lådorna ca 3-4 gr om dagen, ja vet inte vilken kattsand vi har men ibland så kissar han även fast kattlådorna är tomma, han ger sig bara på vardagsrums mattan vilket vi har köpt en ny av bara för att den förra stank och sen ger han sig på dörrmattan vilket vi mst köpa ny av efter varje gång

Svar på tråden Hur får jag kattfan att sluta kissa inne?