Inlägg från: HypoElli |Visa alla inlägg
  • HypoElli

    Central hypotyreos?

    Jag har haft galna symtom i 3 år nu. Man har tagit massor av prover o h säger att värdena ser "bra" ut. Men jag har läst allt jag kommit över för att förstå vad som är fel. Det har lett till vissa slutledningar. Jag har ett TSH på 0,6 och ett T4 på 9 där referensvärdet är 8-14. Jag har också en "liten" cysta på hypofysen, har inte fått uppgift om några millimetrar eller så. Detta indikerar, enligt vad jag läst, central hypotyreos. Enkelt förklarat: har man ett lågt T4 så ska hypofysen uppfatta det och öka TSH för att piska på sköldkörteln att producera mer T4. Om TSH ändå är lågt är det troligtvis nåt som inte stämmer i hypofysen. Eftersom hypofysen är så otroligt viktig och styr i stort sett alla hormoner i kroppen (ink. PMS) och samtidigt ett så litet organ så kan även en liten cysta påverka mycket.

    Något annat som sågs på mina prover men som vårdcentralläkaren missat är att mina järnvärden är låga. Man har koncentrerat sig på HB:t, vilket ser bra ut, men S-Ferritin och P-Järn ligger för lågt, något som också hör ihop med hypotyreos. Tydligen har man mindre magsyra när man har hypo, och det innebär att kroppen har svårare att ta upp järn. Mitt S-Ferritin ligger på 25, där Järnklinikens rekommendationer är att man ska ligga mellan 60-100. Ett S-Ferritinvärde på under 30 räknas av dem som absolut järnbrist. Men enligt vc-läkaren var detta alltså "normala" värden. En vc-läkare kan så klart inte veta allt. De ska vara kunniga i de vanligaste sjukdomarna i hela kroppen. Så de kan lite om allt, men missar ofta viktiga ledtrådar när det är en mer komplex sjukdomsbild. Så mitt tips är att läsa på själv. Det är oerhört skönt att kunna tala med läkare på "deras språk", och påvisa sånt som trots allt syns i proverna. Det är ett måste att stå på sig när man har så kallad "osynlig" hypotyreos.

    Jag ska göra en ny MR av den där cystan nästa fredag. Och jag förbereder mig för ett möte med endokrinologen där jag ber dem ta ett antal prover för att kolla status på hypofysen. För det är lätt att de viftar bort cystan eftersom det är ganska vanligt, men har man tex brist på tillväxthormon och andra hormoner så ser man att hypofysen inte mår som den ska.

    Här är två hemsidor med mycket bra info: hypotyreos.info och skoldkortelforeningen.se

    Lycka till allihop!!

Svar på tråden Central hypotyreos?