• Lyckligatessan

    illrar någon?

    Är det någon här inne som har illrar?
    Jag funderar på att köpa, men så läste jag att dom oftast bits och dom biter HÅRT, och att dom luktar!
    Stämmer detta?
    Är iller ett bra djur att ha när man har små barn? (snart 4 år)
    Har alltid velat ha en iller, men aldrig vetat vart jag ska vända mig.
    Också hitta jag en person som säljer sina 2 illrar med bur och allt :D

    Men vad tycker ni som har iller? Är det ett bra husdjur när man har barn?

  • Svar på tråden illrar någon?
  • riboflavin

    Jag gillar illrar, de är i mina ögon roliga husdjur, men de kan som sagt bitas, och har väldigt vassa tänder.

    De luktar, det är nog ett faktum, men jag tycker inte att det luktar värre än hemma hos folk med kattlåda.

    Barn: Nej jag tror inte att illrara är optimala husdjur om man har barn, just eftersom de tuggar på det mesta. 

    Sen får illrar inte hållas i bur som är mindre än 5 kvm, kan vara bra att veta. 

  • mjau84

    Dem illrar jag träffat har luktat väldigt starkt. Sen är går man och är rädd att dem ska bitas så jäkla hårt hela tiden. En kompis hade en som var lös i lägenheten, hade kattlåda och alltid jagade ens fötter. Jättesöta, men luktar urin, kan säkert knipsa ett litet barnfinger. Köp två marsvin istället, dem är underbara

  • Lyckligatessan

    Oj jäklar :/
    Blir nog en kanin eller ett marsvin istället :D
    Lite barnvänligare!! Och även någonting dottern tjatar om, då vi har harar som springer omkring i trädgården varje kväll. Hon har sett dessa och vill så gärna ha en egen kanin :)

  • mjau84

    Marsvin är mycket bättre än kaniner tycker jag. Dock är dem lite känsligare än kaniner. Och dem måste vara två. Men dem är Såå söta, luktar gott, sällskapliga och pratat så roligt. Vill ha men har en smådjurstokig terrier så det blir inget av det

  • Lyckligatessan

    Måste man ha 2 marsvin?? Varför då om jag får fråga??
    Ska man ha 2 honor då eller 2 hanar? Vet ju att han kaniner bråkar ju om dom kommer i kontakt med varandra!
    Är det samma med marsvin?

  • riboflavin
    Lyckligatessan skrev 2011-02-02 19:44:58 följande:
    Måste man ha 2 marsvin?? Varför då om jag får fråga??
    Ska man ha 2 honor då eller 2 hanar? Vet ju att han kaniner bråkar ju om dom kommer i kontakt med varandra!
    Är det samma med marsvin?
    Det är lag på att marsvin ska ha sällskap av en artfrände (eller möjligtvis en kanin) i syfte att få sitt sociala behov tillfredsställt.
    I en nog stor bur (inte minimimått!) så har jag inte varit med om att varken marsvin eller kaniner bråkar. problemet är ofta att vi människor inte ser till att det finns tillräckliga resurser. 

    För att vara på den säkra sidan så ser man mer sällan klagomål på att 2 honor bråkar än 2 hanar. 
  • riboflavin

    Gör dig själv en tjänst och köp från en riktig uppfödare i stället för i butik, du får då redan handtama djur som är uppvuxna på bra foder och en mentor att fråga om allt mellan himmel och jord.

    Lycka till med djuren. 

  • Lyckligatessan
    riboflavin skrev 2011-02-02 20:34:03 följande:
    Gör dig själv en tjänst och köp från en riktig uppfödare i stället för i butik, du får då redan handtama djur som är uppvuxna på bra foder och en mentor att fråga om allt mellan himmel och jord.

    Lycka till med djuren. 
    Tack för ditt råd. Ska följa det :D
Svar på tråden illrar någon?