• amaryllis01

    Vad väger ditt 2 månader för tidigt födda barn?

    Hej

    Vad väger erat 3 månader för tidigt födda barn.

    När va beräknad förlossning igentligen för er?

  • Svar på tråden Vad väger ditt 2 månader för tidigt födda barn?
  • MammanJulia
    Passionsfrukt skrev 2012-04-25 21:07:18 följande:
    Förlåt om jag kapar tråden, men vad betyder "vecka x + x"? Alltså typ 32+2?
    Jag har en väninna som precis åkte in, hon var beräknad 29 juni. Visst är väl bebisen tillräckligt utvecklad för att klara sig? Är lite orolig Rynkar på näsan
    Det betyder att bebisen är född efter 32 veckor och 2 dagar i exemplet, alltså veckor+dagar :)
    Då borde din väninna vara runt vecka 32 nu?
    När vår dotter kom i vecka 32 sa läkarna att överlevnaden från den veckan i princip är som hos fullgångna barn:) 
  • Meal
    Passionsfrukt skrev 2012-04-25 21:07:18 följande:
    Förlåt om jag kapar tråden, men vad betyder "vecka x + x"? Alltså typ 32+2?
    Jag har en väninna som precis åkte in, hon var beräknad 29 juni. Visst är väl bebisen tillräckligt utvecklad för att klara sig? Är lite orolig Rynkar på näsan
    Det är ju ungefär 2 månader för tidigt, och då går det väldigt ofta bra. Barnet kan behöva lite andningshjälp de första dagarna, och får mat genom sond och måste ligga i värmebädd för så små barn klarar inte av att hålla på värmen själva. Min son är född ca 2 månader för tidigt och vi fick åka hem (med sond) efter 2 veckor på sjukhus. 
  • Meal

    Nu är min son ganska stor, han är 14 månader och väger 9,8 kg och är 79 cm lång. Han var 1822 g och 43 cm när han föddes i vecka 32+5

  • Passionsfrukt
    Meal skrev 2012-04-25 21:23:49 följande:
    Det är ju ungefär 2 månader för tidigt, och då går det väldigt ofta bra. Barnet kan behöva lite andningshjälp de första dagarna, och får mat genom sond och måste ligga i värmebädd för så små barn klarar inte av att hålla på värmen själva. Min son är född ca 2 månader för tidigt och vi fick åka hem (med sond) efter 2 veckor på sjukhus. 
    Okej, tack för ett lugnande svar! Nu är det bara att vänta då...
  • Min älskade dotter
    Passionsfrukt skrev 2012-04-25 21:07:18 följande:
    Förlåt om jag kapar tråden, men vad betyder "vecka x + x"? Alltså typ 32+2?
    Jag har en väninna som precis åkte in, hon var beräknad 29 juni. Visst är väl bebisen tillräckligt utvecklad för att klara sig? Är lite orolig Rynkar på näsan
    Vår dotter föddes vecka 32+2, hon var väldigt liten för sin vecka och vägde endast 865 gram och var 34 cm lång. Nu är hon 1 år, (liten i storlek men de kommer ikapp), och allt ha gått jättebra!
     
  • Tualisa

    Vår dotter föddes i v. 31+2 men var tillväxthämmad så hon vägde 1055 gram och var 35 cm lång. Vi var inlagda i 7 veckor innan dom tog ut henne för att försöka få henne att öka i vikt. Idag är hon en ganska stor tjej. fyller 4 år i maj och väger 14 kg.
    Men allt gick jätte bra när hon kom ut. Fick ligga i kuvös i 3 veckor men ingen andningshjälp. Vi var inlagda  i 7 veckor efter också bara för att dom ville hon skulle komma upp i 1700 gram innan vi fick åka hem.


    Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • Amra 182

    Vår dotter föddes 20111208 i vecka 33+2. Hon vägde 1 620 gr och var lång 40 cm. Idag drygt 4,5 månader senare väger hon 5 300 gr och är 57 cm lång. Hon föddes för tidigt p.g.a. tillväxthämning och för att min kropp stötte bort henne men allting gick jättebra. Hon behövde aldrig någon andningshjälp. Vi var inlagda på sjukhuset i två veckor för att hon skulle lära sig äta och hålla kroppstemperatur.

  • BFmars2012

    Första sonen föddes 3 månader för tidigt, i vecka 26+3, och vägde 1027 gram och var 36 cm lång.  

  • Passionsfrukt
    MammanJulia skrev 2012-04-25 21:22:33 följande:
    Det betyder att bebisen är född efter 32 veckor och 2 dagar i exemplet, alltså veckor+dagar :)
    Då borde din väninna vara runt vecka 32 nu?
    När vår dotter kom i vecka 32 sa läkarna att överlevnaden från den veckan i princip är som hos fullgångna barn:) 
    Jamen gud vad dum jag känner mig, det är klart att det är veckor + dagar *facepalm*
    Men hur vet man att räkna dagarna? Kan de faktiskt räkna ut befruktningsögonblicket så säkert?

    Har pratat med min väninna imorse och hon skulle få träffa en läkare under dagen och diskutera huruvida dom skulle få igång henne nu, då inget hänt på två dagar. Har inte hört nåt efter det.
  • Passionsfrukt
    Min älskade dotter skrev 2012-04-26 21:21:20 följande:
    Vår dotter föddes vecka 32+2, hon var väldigt liten för sin vecka och vägde endast 865 gram och var 34 cm lång. Nu är hon 1 år, (liten i storlek men de kommer ikapp), och allt ha gått jättebra!
    Jag vet inget om min väninnas barns mått men hon meddelade idag att barnet mår bra (även om det inte fötts än) så jag antar att allt är som det ska och barnet kommer att klara sig så fort hen kommer ut!

    Tack snälla alla ni som svarat åt mig, jag är barnlös och inte så insatt och det är alltid trevligare att få personliga svar än att googla fram vetenskapliga fakta med överlevnadsprocenter och så.
Svar på tråden Vad väger ditt 2 månader för tidigt födda barn?