• Fildi

    Är det bara jag som har trillingar???

    Här är ännu en till med trillingar, mina är 8 månader.  Tre små goa pojkar :)  

    Pergosyskon: wow, 4 st, jag som kände mig stor med 3 i magen. Hur mår du? Hoppas allt går bra.
                              Grattis å lycka till! :)

  • Fildi

    Busan10: vi köpte en urban jungel trillingvagn via blocket, vi är väldigt nöjda med den, den ser stor å tung ut men är väldigt smidig att köra...dock värre att få in i bilen...  vi använde en urban jungel tvillingvagn i början när dom var små, då fick alla tre plats att ligga där.  Men den vagnen får hänga med fortfarande, när vi ska ha med vagn i bilen blir det tvillingvagn och bärsele. Va mysigt att du väntar trillingar, det är helt underbart  och vi märkte redan tidigt hur stor glädje dom har av varann.  Nu när dom börjat le å skratta är det helt fantastiskt verkligen trippel lycka!!! 

  • Fildi

    Busan, mina små pojkar ville ut lite tidigare än vi väntat oss, redan i v 26, blev inlagd i uppsala i v 24, Två st är enäggstvillingar och den tredje från ett eget ägg. Efter kjesarsnittett blev vi kvar i Uppsala i 3-4 v, sedan flyttades vi till vårt hemsjukhus, totalt ca 4 månader på neo. Men allt har gått fantastiskt bra hela tiden, Dom säger att man blir kvar på sjukhus tills ungefär när man skulle fött egentligen. 

    Mår du bra? Jag minns att jag mådde super illa första 12 v, å fick jätte stor magen väldigt tidigt...blev lite fundersam hur magen kunde bli så hilmla stor så snabbt, vi hade  fått veta att vi väntade tvillingar och visst kunde jag förstå att magen skulle växa lite extra då men...ja den växte mer än andra som  väntade tvillingar, men svaret kom ju som en lite chock sen på u-ljudet i v 19...hihi....höll på att rammla ut sängen när barnmoskan sa att hon såg TRE foster...ha ha.. :))  Triss i pojkar, triss i lycka! 

  • Fildi

    Dom var helt underbara i Uppsala både på förlossningen, BB och på neo.  Mitt hemsjukhus är också falun, antar att ni går på spec mvc nu, våran dr där sa  att hon ville att jag skulle gå till v 36....men kroppen ville annat, om man riskerar föda innan v 25-26 så skickas man till uppsala. När jag kom in i v 24 så hann jag knappt blinka innan jag låg i en ambulans mot uppsala, dom har inte samma resuser i falun när det blir så tidigt.   I uppsala kollade dom verkligen allt, vi fick u-ljud varje morron. ( hade tvilling transfusions symdrom visade det sig) ända tills dr tyckte det var dax att plocka ut dom. Magen tycker jag gick tillbaka väldigt fort efteråt..men säger som Panthera leo, inte som när jag var 20..ha ha.. ;)  Men på neo blir det otroligt mycket stilla sittande/liggande tid när man sitter med barnen hud mot hud hela dagarna..inte så bra för magformen....ha ha.. men det får man ta tag i senare om man hinner.... ;)
     
    Våran minsta vägde 605 gr  och den största 830gr.

    Måste ju också säga att neo i falun har fantastisk personal, super goa. :) 
    Men du Busan, jag tror  knappast dr tänker låta dig föda ut trillingar, till mig sa dom att det är snitt som gäller för riskabelt annars när det är tre bebisar.  Men det är väl olika läkare olika sätt att tänka, hoppas du får träffa nån annan nästa gång som tänker i andra banor.  
    Va bra att ni fått veta så tidigt att ni väntar tre. :) 

  • Fildi

     Hade samma läkare ett par gånger, men växlade med ett par till läkare dom andra gångerna. Men när vi gick där så gav dom ialla fall bra intryck, en manlig, tror det var Janne nånting, var jätte bra. Och jag frågade om det var vanligt med trillingar, men vi var dom första för en del av läkarna, tror det var fler år sen senast i falun enligt dom. När dom upptäckte att det var tre foster, kom hela personalstyrkan in å ville titta.  Dom hann ju inte " öva" på mig så länge bara fr v 19-24, sen blev det ju uppsala..   När dom upptäckte TTS hos mig, så var det för att det ena fostret var så svårt att se vilket kön det var, när nästa läkare titta lite närmare på det så såg dom att det fanns nästan inget fostervatten hos det fostret, så hinnan låg som slickad runt honom, då började dom med att kolla om jag läckte fostervatten, men gannska snart såg man att hans enäggstvilling fick mer å mer fostervatten, efter det blev det nogranna u-ljud varje dag, dom mätte flöden inne i kärl i fostren...är såå impad över vad dom kan göra via u-ljud. Allt detta skedde i uppsala.

    Läkaren kanske resonerar precis som du skrev att egentligen hade ingen vetat om att du har tre små foster i magen förrän än på några veckor...men  när man ändå redan vet så har man ju chansen att ta reda på sånt i tid..
    Hoppas nästa besök blir bättre, tror det är bra att få träffa lite olika läkare. Då kan man ju fråga samma sak fler gånger, till slut kanske nån lyssnar på ens önskemål.. Det är ju trots allt en ovanlig graviditet, så lite extra stöd och förståelse vill man gärna ha av sin läkare.  Jobbar du, eller har du blivit sjukskriven? Jag blev omedelbart sjukskriven när dom upptäckte att det var trillingar, ordinerad vila, fick ta korta mycket sakta promenader..det var ju förstårs i v 19 det..

    Jag bor strax utanför borlänge. Vart bor du själv Busan?

  • Fildi

    Men wow..tänk att det blev tre av ett ägg..häftigt, då kan jag tänka mig att det blev en riktig chock för er på u-ljuet.. Vi satte in två ägg..
    Mina trippisar är 9 mån nu, tiden går otroligt fort.  :)

    Kul med trilligar så nästgårds som hedemora :)  Håller tummarna att ni får bättre bemötande nästa gång i falun.

  • Fildi

    Vi får komunal hjälp, sex timmar i veckan, som vi oftast delar upp på två ggr, men min man är ju fortfarande hemma med oss så vi klarar oss egentligen väldigt bra ändå, dom resonerade som så att vi kan behöva lite avlastning att en av oss kan lämna huset  för att handla eller nåt.  Men vi ska ha nytt möte med komunen snart inför att min man börjar jobba.  Vi har inga anhöriga som bor jätte nära, så komunens hjälp underlättar verkligen ibland.

    bjurre: Grattis till trillingar. :)

  • Fildi

    Busan: Ha ha...  :)  SÅ man har gift sig med en kändis.. :))    Men du är lite kändis du med...träffade ett par  i dala floda för en vecka sen, som såg våra killar å berättade att hon hade en släkting  fr hedemora som väntar trillingar...å det borde ju vara du. :)  Hoppas du mår bra och att allt går bra för dig. Hur länge ska du jobba?

    Jag anmälde mig också till trillingar.se forumet för snart ett år sen, och har inte fått nåt svar ännu..verkar som sidan inte är så aktiv.

  • Fildi

    Busan, ja får se, tror dom var i 60 års åldern, hon lite ljus/kankse grå hårig, han minns jag tyvärr inte så väl.. Men tror hon sa nånting som, min kusins bla bla.. hm, jag är visst lite disträ numera när folk pratar med mig..ha ha..  Vi käkade på thaikrogen där i dala floda.    

    Lugna gatan: Vilken fantastisk hjälp ni fått fr komunen, jag som tyckte våran var generös med 6 tim i veckan, men vi har ju bara våra trillingar.  Och personkemin är verkligen viktig när man ska ha en okänd person i sitt hem så ofta. Jag är fortfarande lite ovan att ta emot hjälp av folk som kommer hit och vill hjälpa, vill gärna göra allt själv, men jag övar mig nu i att låta andra husera i mitt kök.. det är ju ändå hur lyxigt som helst när gästerna bjuder på mat. :)

  • Fildi

    Vi ringde komunen så fort vi fick veta att vi skulle få trillingar, men svaret var att ni får återkomma när ni fått och kommit hem och sett att allt gått bra...  När vi var på väg hem hörde vi av oss igen, det är ju handläggningstid också, men det gick gannska fort då, dom kom till oss för möte och var väldigt positiva. 

    Du Busan, jag kan ju ha missuppfattat det hela, kanske nån som kände nån som hört om dig...du är ju unik nu när du ska få trillingar.. :)   Hon kan ju sagt min kusins kompis dotter.... typ...ja ja du ska ju ha nåt att grubbla på nu.. ;)

    Manye, ska kolla det forumet, tack!  :)

  • Fildi

    När jag tecknade hos Lf, fanns ingenstans att fylla i att man väntar fler barn, så jag fyllde bara i det som behövdes och betalade... blev lite nervös sen när vi fått barnen om det kanske inte skulle gälla för trillingar, men det var helt ok sa dom när vi ringde.  Så på Lf betalar man också per graviditet. :) Strålande! Glad 

    Inte illa att utöka sjuklönen :)  Jag får 10%  extra från mitt jobb, man får va glad för allt extra som kommer in ;)

    Nästa vecka ska du se att du vågar ringa komunen Busan! Flört  Kan ju vara skönt att ha pratat med dom och förvarant att det är trillingar på gång i komunen. Jag håller tummarna för eran skull att dom är lika tillmötesgående som våran komun. 

  • Fildi

    Ja Busan  det är länsförsäkringar jag menar.

    Vi har en toyota kombi, funkar än så länge, vi har två stolar med bas och en utan , men vi får bara med oss tvillingvagn och sele, knappt nån annan packning...vi försöker hitta en minibuss som tar trillingvagn plus lite packning också. Verkar som VW Caravell ska vara det som krävs, vi håller utkik efter en sån i alla fall. Skulle vara kanon att få med sig trillingvagen ibland.  Fast man kommer ju ändå inte in på så många ställen med den..   
    Just nu använder vi den bara här hemma i byn där vi bor, och nu är alla här så van att se den, men i början väckte den väldigt mycket uppmärksamhet! Så för den delen är det ju gannska bra med tvillingvagn, :)

  • Fildi

    Men va bra lugna gatan att Folksam är så generösa...för där verkar annars dom flesta bolag vara lika, på Lf och TH har vi kollat men våra barn får inte teckna barnförsäkring för att dom föddes så tidigt eller rättare sagt det var en viss födelse vikt dom gick efter.  Synd att vi inte hade koll på det då, tror du dom tecknar barnförsäkring i efterhand? Vi får kolla upp det.

    Busan, hos oss sitter den ickekörande vuxna bakom förarsätet, det går bra så länge man håller vikten..ha ha..inte så stor yta där.. ;)
    Va mysigt att börja planera, det hann vi tyvärr inte med så mycket. Njut av det Glad
     
    Hörde av kompisar det ska bli en barnloppis i hedemora den 21 aug, funderar på att åka dit om jag får lite barnvakt. :)  Börjar bli en hel del kläder nu som mina vuxit ur..

  • Fildi

    Sara75, asgarv....vilket bra tips det där att ställa in stolar och barn i duschen.. Skrattande   kommer nog behövas framöver.. Flört

    Busan, haha..har graviditets vimset börjat ge sig tillkänna Flört  Vi har massor av pojkkläder, men vi har inte så många som är 3 lika, vi klär dom alltid olika.  Ja jag tror det är i församlingshemmet,  fast jag måste kolla upp det.
    Men det där bidraget du läst om lät ju väldigt intressant, hoppas nån vet vart man söker det. Vi pratade innan barnen kom att vi skulle ringa blöjföretagen om sponsring, men än har vi inte gjort det, vet inte ens om dom ger nån trillingrabbat.  Hörde att babyproffsen ger tvilling/trilling rabatt om man handlar två eller tre saker till barnen samtidigt, men man måste vara med i nån tvillingklubb tror jag. 
     
    Ang försäkringen, hos Lf var det samma sak att efter 6 mån fick man teckna en barnförsäkring..men när jag väl skulle göra det DÅ kom det fram att om barnen är födda förtidigt och vägde under en viss vikt som jag inte minns nu, (vår minsta vägde 605 gr å största 832 gr) så fick man inte teckna barnförsäkring, utan ta olycksfall ist. Då ringde vi TH och en kille kom hit och hjälpte oss söka en barnförsäkring hos dom men vi fick nobben där med.
    MEN nu hoppas vi ju att era trillingar stannar i magen några veckor längre än våra och väger mer. Jag håller alla våra små tummar för det. :)

  • Fildi

    Busan jag tycker det är jätte bra att du tar tag i saker nu i förväg, du verkar väldigt driftig, sen när barnen kommit är det så lätt att man struntar i vissa saker för man hinner eller orkar inte med.  Jag trodde vi skulle ha längre tid på oss att fixa men nu kom ju barnen så tidigt, sen blev det ju sjukhus fler månader, har haft sån tur att min mamma har handlat och fixat kollat på nätet vad man kan behöva medans vi var där.  Nu efter 10 månader känner jag att jag har lite mer lust att fixa med saker.
    Så nu har jag mailat Libero...bättre sent än aldrig  Flört  Kanke  lika bra att maila pampers på samma gång, fast vi gillar liberos blöjor bättre. Och williys tyckte vi var bra när vi testade.

    Vi bor i ett jättelitet enplanshus, så vi tränger i hop oss just nu, men vi håller för fullt på att bygga ett trillingrum, som grabbarna kommer få dela på.

  • Fildi

    Busan, aha..då ska jag skriva till Hipp också, vi brukar köpa deras fruktpure. Men annars gör vi all mat till barnen själv, morot, palsternacka, kålrot, potatis, majs, broccoli älgfärs fisk pure mm och det blir ju såå ljuvligt gott, tror vi ska börja äta pure själva snart..ha ha ;)  Provade ge köpemat till dom när vi var borta en helg, men då grinade dom illa. :)   Känns mycket bättre att göra själv, jag gör stora satser på en gång och fryser in i små buttar. Bara ta fram och tina i kastrull sen.

    Har ni gjort en special vagga som alla tre ska få plats i ? 

  • Fildi

     Busan, jag tror vi har en del gemensamt, är också super petig vad gäller mat till både oss och till barnen. Jag är kanske lite extrem, för jag läser alltid innehåll och vägrar äta mat med tillsatser och skit i. Tror jag skulle passa som gammal bondmora och göra allt mat själv. Flört  Älskar att köpa lokalt odlat!  

    Man skulle ju kunna tro att du undermedvetet visste redan i skolan att du en dag skulle bli trilling mamma! Tänk va glad dina gamla lärare skulle bli om du skickar en bild på dina tre pojkar i den "stora" vaggan. :)

  • Fildi

    Ja det är jag, Adda mig gärna om du vill! :)

    Korv ja, där går man ju bet, om man nu inte tänker göra dom själv! :)  Min man jagar så vi har ju frysen full av kött, slipper som tur är köpa i butik...Så våra pojkar lär ju bli uppvuxna på älgkött i alla former..ha ha! 

Svar på tråden Är det bara jag som har trillingar???