• MammatillS

    Erfarenheter av Yasmin p-piller?

    Jag har bytt till Yasmin efter att ha testat Diane, Cerazette, Nuvaring och kopparspiral. Av de piller och ringen med hormoner i har jag inte mått särskilt bra, känt mig deppig och så. Med kopparspiralen har jag mått bättre men den har hamnat fel och jag har haft mens 17 dagar osv. Efter tredje gången med spiral gav jag upp den tanken!

    Nu ska jag alltså testa Yasmin och jag undrar vad ni som har använt det har för erfarenheter? Vad är skillnaden mot de ni hade innan?

    Jag vet att de fungerar individuellt men det är intressant att höra.

  • Svar på tråden Erfarenheter av Yasmin p-piller?
  • Blgebo

    Jag mådde kanonbra på Yasmin.
    Hade testat div. varianter innan, både p-piller och minipiller. Tappade sexlusten, blev deppig av samtliga.
    Men med yasmin var allting toppen, upplevde inga humörsvängningar, fick ökad sexlust, och bättre hy. När jag slutade med dem blev jag gravid 2 veckor efter att jag tog sista tabletten.
    Har inte bestämt mig än om jag ska börja äta p-piller efter avslutad amning, men om jag gör det så blir det yasmin igen

  • MammatillS
    Thelittlething skrev 2011-02-27 18:37:59 följande:
    Och samtidigt svar till TS.

    Jag bytte till Yasmin från Neovletta tror jag dom hette? Fick biverkningar som nedstämdhet och eksem av Neovletta.
    Efter med Yasmin var det MYCKET bättre plus bättre hy.. och som du säger Trasan99 så direkt när jag slutade
    med dom så blev hyn mycket sämre.. gravid nu så ska fortsätta med Yasmin efteråt Skrattande 
    Jag hoppas verkligen att jag kommer uppleva samma!
  • Mamsis
    MammatillS skrev 2011-02-27 18:29:11 följande:
    Usch det lät inte roligt!! Hoppas att jag inte är en av dem som får det. Vet du vad det beror på, eller vad det kan innebära?
    Vet inte vad det beror på, men det kunde tydligen leda till blodpropp. Eller vad det nu var, något allvarligt iaf, det var många år sen jag åt dem. jag hoppas inte heller du drabbas, för jag hade gärna fortsatt annars.
  • anna h29
    Mamsis skrev 2011-02-27 18:54:31 följande:
    Vet inte vad det beror på, men det kunde tydligen leda till blodpropp. Eller vad det nu var, något allvarligt iaf, det var många år sen jag åt dem. jag hoppas inte heller du drabbas, för jag hade gärna fortsatt annars.
    Har för mig att alla p-pillersorter kan leda till blodpropp. Därför frågar alltid förskrivande doktor om man har någon i släkten som är hjärtsjuk eller har haft blodpropp.
  • Mamsis
    anna h29 skrev 2011-02-27 18:57:11 följande:
    Har för mig att alla p-pillersorter kan leda till blodpropp. Därför frågar alltid förskrivande doktor om man har någon i släkten som är hjärtsjuk eller har haft blodpropp.
    Ja, men tydligen skulle det vara allvarligare med dessa om man fick ont i huvudet av dem.
  • MrsMommy
    anna h29 skrev 2011-02-27 18:57:11 följande:
    Har för mig att alla p-pillersorter kan leda till blodpropp. Därför frågar alltid förskrivande doktor om man har någon i släkten som är hjärtsjuk eller har haft blodpropp.
    Jo, fast jag har hört att Diane och Yasmine är lite värre än andra piller, jag tror att risken var fem gånger större med Diane men "bara" dubbelt så stor med Yasmine, jämfört med vanliga piller. Fast om man inte har fått någon propp efter något år ligger man tydligen inte i riskzonen. Eftersom min pappa är adopterad känner jag inte till min medicinska historia på den sidan släkten, men någon sade till mig att jag inte behövde oroa mig efter något år utan proppar...
  • MammatillS
    MrsMommy skrev 2011-02-27 19:14:38 följande:
    Jo, fast jag har hört att Diane och Yasmine är lite värre än andra piller, jag tror att risken var fem gånger större med Diane men "bara" dubbelt så stor med Yasmine, jämfört med vanliga piller. Fast om man inte har fått någon propp efter något år ligger man tydligen inte i riskzonen. Eftersom min pappa är adopterad känner jag inte till min medicinska historia på den sidan släkten, men någon sade till mig att jag inte behövde oroa mig efter något år utan proppar...
    Får vara uppmärksam på det då! Jag får dock hemsk migrän ibland, även utan p-piller. Hur skiljer man dessa från varandra?
  • MrsMommy
    MammatillS skrev 2011-02-27 19:18:46 följande:
    Får vara uppmärksam på det då! Jag får dock hemsk migrän ibland, även utan p-piller. Hur skiljer man dessa från varandra?
    Det vet jag tyvärr inte... Håller tummarna för att det går bra för dig!
  • anna h29
    MrsMommy skrev 2011-02-27 19:14:38 följande:
    Jo, fast jag har hört att Diane och Yasmine är lite värre än andra piller, jag tror att risken var fem gånger större med Diane men "bara" dubbelt så stor med Yasmine, jämfört med vanliga piller. Fast om man inte har fått någon propp efter något år ligger man tydligen inte i riskzonen. Eftersom min pappa är adopterad känner jag inte till min medicinska historia på den sidan släkten, men någon sade till mig att jag inte behövde oroa mig efter något år utan proppar...
    Så kanske det är, kanske har att göra med det höga östrogeninnehållet? Det stämmer också att merparten av alla biverkningar kommer inledningsvis i behandlingen, så har man inte märkt nåt efter nåt år så är det inte särskilt sannolikt att man drabbas senare.
  • Anonym (Aldrig mer!)

    Jag åt Yasmin i knappt 3 år, innan dess hade jag en sort som hette Meliane. I början mådde jag bra av Yasmin, men med tiden fick jag allt värre humör strax innan mens. Kunde bryta ihop av minsta lilla och bara gråta i timmar... Dessutom blev mina slemhinnor i underlivet väldigt torra och sköra, vilket gjorde sex väldigt smärtsamt och jobbigt. Slutade för 3½ år sen och jisses vilken skillnad för sexlivet! Jag tänker aldrig mer äta p-piller.

  • MammatillS
    Anonym (Aldrig mer!) skrev 2011-02-27 20:58:16 följande:
    Jag åt Yasmin i knappt 3 år, innan dess hade jag en sort som hette Meliane. I början mådde jag bra av Yasmin, men med tiden fick jag allt värre humör strax innan mens. Kunde bryta ihop av minsta lilla och bara gråta i timmar... Dessutom blev mina slemhinnor i underlivet väldigt torra och sköra, vilket gjorde sex väldigt smärtsamt och jobbigt. Slutade för 3½ år sen och jisses vilken skillnad för sexlivet! Jag tänker aldrig mer äta p-piller.
    Det förstår jag verkligen om det blev så! Det är sexlivet som har påverkats negativt för mig med. Jag provar de här nu och sen kanske möjligtvis Cilest som också ska vara bra men om inte det fungerar ger jag nog upp och blir 20-barnsmamma istället :) Visst, man kan använda kondom men jag tycker inte att det är särskilt skönt...
    anna h29 skrev 2011-02-27 19:20:05 följande:
    Så kanske det är, kanske har att göra med det höga östrogeninnehållet? Det stämmer också att merparten av alla biverkningar kommer inledningsvis i behandlingen, så har man inte märkt nåt efter nåt år så är det inte särskilt sannolikt att man drabbas senare.
    Min barnmorska sa att om eventuella biverkningar skulle hålla i sig in på andra kartan så skulle jag sluta.
  • Terese f

    jag är supernöjd! eftersom att jag gick upp 10 kg av andra ppiller vilket resulterade i en icke fungerande relation till mat så är yasmin jättebra för mig.
    Har inte mått dåligt av dem eller nått.

    Nackdelen är att de inte är subv. men det får jag väl leva med ;)

  • MammatillS
    Terese f skrev 2011-02-28 15:32:47 följande:
    jag är supernöjd! eftersom att jag gick upp 10 kg av andra ppiller vilket resulterade i en icke fungerande relation till mat så är yasmin jättebra för mig.
    Har inte mått dåligt av dem eller nått.

    Nackdelen är att de inte är subv. men det får jag väl leva med ;)
    Jo precis. Det är ju i alla fall inte flera tusen man måste lägga ut! :) Jag har också gått upp i vikt av andra så hoppas på att slippa det.
  • tumennmaate

    Köp Yasmin - https://onlinecheappills.com/yasminse.html Jag har ätit Yasmin i snart två år och är mer nöjd än jag var med mina förra piller. Jag gick inte upp i vikt, fick mindre acne och mår bättre än med de andra. De är tyvärr lite dyrare än många andra, men det ska ju vara mindre och skonsammare hormoner än i många andra.

Svar på tråden Erfarenheter av Yasmin p-piller?