Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 11:41:32 följande:
Motorsporten handlar ju om vem som är snabbaste, och biltuning ungefär om det samma. Väldigt sällan om det vem som kör med billigaste kostnader, lägsta utsläpp och minsta trafikbuller. Typ väldigt konstigt att sk. miljöbilar tycks behöva skattelättnader för att vara intressanta. Som du märkt så kan vissa personer tycka att de som inte kör för fort borde också dömas till böter...
Nu vet jag inte hur motorsport kom in i diskussionen, det är definitivt något helt annat än trafik. I motorsport handlar det om att komma först till vilket pris som helst. Har man den inställningen i trafiken bör man inte får köra bil, punkt!
Vad miljöbilar har med saken att göra förstår jag inte heller. Man kan samarbeta i trafiken oavsett om man kör en 400-hästars dieseltruck eller en Toyota Prius.
Många av dom som inte kör för fort bör absolut bötfällas. Varför skulle dom inte kunna bötfällas, att köra för sakta innebär inte per automatik att man inte gör fel! Man kan hålla 50km/h på motorväg och ändå bryta mot hur många regler som helst.
Huruvida man bör bötfällas eller inte beror helt och hållet på om man brytit mot någon lag som innebär böter eller inte. Och, tro det eller ej, fortkörning är bara ett av dom brotten.
Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 11:41:32 följande:
Samarbetsproblem har lett till olika sorters farthinder, t.ex. guppar på vägarna. Hastighetsbegränsningarna är faktiskt förbudstrafikmärken, inte rekommendationer om en passlig eller önskvärd körhastighet.
Nej. Överdrivna fortkörningar har lett till farthinder. Att någon inte samarbetar påverkas inte på något sätt av ett farthinder.
Hastighetsbegränsningar är lika mycket rekommendation som lagen som säger att man
ska hålla till höger så snart det är möjligt. Den ena skiter du i men den andra försvarar du, varför?
Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 11:41:32 följande:
Undrar om du åker buss ibland, kör moped, cyklar eller promenerar, eller är det för det mesta personbil som du använder? Det är bra för objektiviteten att tidvis se samarbetet från de andra perspektiven också. Samtidigt så lär man sig värdesätta hur snabbt och praktiskt det är med en egen personbil, då får man köra med sin egen tidtabell från dörr till dörr.
Jag går, kör jobbets lastbil, åker inlines och mycket annat i trafiken. Jag har fullkomligt fanatiskt sedan första inlägget förespråkat samarbete i trafiken, så om du försöker påskina att jag på något sätt skulle vara emot det så får du tänka om, rejält.