• John D

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Tommy från Alberga skrev 2011-04-07 15:10:27 följande:
    Jag tycker nog att mätarfelet skall tas i beaktan då man skyller någon för att blockera vägen. Diskussionen är viktig för att man skall förstå varför inte alla kör minst 110, eller vill köra 130 överhuvudtaget.
    Eftersom alla mätare visar i princip lika mycket fel, så tar felet faktiskt ut sig själv och blir helt irrelevant.

    Men ok, vi antar att bilen i TS visar exakt hastighet, till skillnad från 99.9% av alla andra bilar i världen. Totalt orimligt, men för diskussionens skull.
    Det innebär att bilen framför TS färdades i ca 92 km/h på en 110-väg, inte ca 100km/h som tidigare antagits.. Alltså ännu större anledning att flytta på sig. Om mätaren i bilen var exakt, så hade föraren också varit mycket väl medveten om sin hastighet, då det verkligen hade visat 92km/h på hans mätare.

    Räknar man med mätarfelet så innebär det bara att alla dom som kör för sakta idag, egentligen kör ännu saktare. Det förvärrar alltså bara situationen, inget annat.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-08 08:00:13 följande:
    Nej, det varierar nog t.o.m 11 km/h vid 120 km/h om jag minns rätt (Opel Astra verklig hastighet 109 km/h?) . Informationen var i någon tidningsartikel... Men det som är viktigt är att den som kör enligt bilens hastighetsmätare jämna 110 borde inte utsättas för mer illegala påtryckningar än i rusningstrafik.

    Trådstarten skulle lika bra ha kunnat vara "Vänsterfil på motorväg i "hög hastighet" -böter?" beroende ur vems perspektiv man ser ärendet.
    Du är alltså helt övertygad om att bilen framför TS trodde sig hålla 110km/h? Jag är lika säker på motsatsen, jag är övertygad om att bilen var medveten om att den inte höll maximalt tillåten hastighet. Att TS hastighetsmätare och mätaren i bilen framför skulle diffa 10km/h vid motorvägsfart tvivlar jag starkt på.

    Men oavsett hur det är med den saken så gjorde föraren fel när han inte höll till höger efter att ha passerat den första lastbilen. Oavsett om han färdats i 150km/h så är en lucka på 400 meter ändå mer än tillräckligt för att man ska kunna återgå till höger körfält. Det har egentligen ingenting med hastigheten att göra, man ska alltid vid alla tillfällen "återgå till höger körfält så snart det är möjligt" som lagen säger.

    Jag har fortfarande inte fått något argument till varför bilen ska ligga kvar i vänster körfält. Du verkar fast besluten att försvara detta lagbrott, men jag har ännu inte förstått varför du anser det vara ok.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-08 10:35:02 följande:
    Jag har försökt förklara varför det inte är farligt att köra på vänstra filen, och bråttom bort därifrån blir det endast p.g.a dem som bryter mot hastighetsbegränsningen. Om högra filen är ledig så skall man nog hålla sig till höger trots att det har sina nackdelar vid anslutningarna. Annat har jag inte påstått.
    Att blockera vänsterfilen skapar irritation och frustration bland övriga trafikanter, vilket det faktum att TS skapade den här tråden är bevis på. Frustration och irritation bidrar inte till en smidigare och säkrare trafik, det är vi nog båda överens om.

    Du har fortfarande inte kommit med ett enda argument till varför man ska ligga kvar i vänsterfil när det inte finns någon anledning.
  • John D
    MrKlister skrev 2011-04-08 21:17:37 följande:
    TS körde enligt egen uppgift 120-130 på 110-väg.
    Hade han hållit tillåten hastighet hade den andra bilen hunnit om lastbilen innan TS kom ikapp, "och då finner jag det orimligt att kräva någon form av företräde"... Skål
    Hade TS hållit tillåten hastighet så hade bilen framför fortfarande begått ett lagbrott genom att blockera vänster körfält.
    Man måste vara flexibel i trafiken. Hinner någon ikapp så flyttar man på sig, oavsett hur fort denne någon kör. Jag bromsar dagligen för folk som kör fel, bryter mot högerregeln, ligger i fel fil osv. Att någon annan gör fel anser jag inte göra det rätt att själv göra fel.

    Varför försvaras föraren så fanatiskt? Varför anser man sig ha "rätt" att blockera ett körfält helt utan anledning? Jag fattar det bara inte.
    Dom flesta fortkörare är väl medvetna om att dom gör fel och erkänner villigt utan att försöka försvara det. Men att köra i vänster körfält verkar vara heligt och får inte på något vis ifrågasättas.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-11 10:38:25 följande:
    Äntligen. Tack för det.Cool
    Har du inte läst tråden alls eller?
    Jag har flera gånger sagt att jag kör för fort men försvarar det inte.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-11 10:59:00 följande:
    Att man kör för fort är den största orsaken till att man upplever en känsla av att den vänstra filen blockeras. Du behöver inte försvara, men analysera gärna varför hastighetsbegränsningar finns. Och när du kör, så sakta in lite tills vänstra filen blir ledig igen, dvs. vänta hövligt på din tur. 
    Nu var det ju faktiskt så att bilen i TS körde både för sakta och blockerade vänsterfilen. Det hade ingenting med någon fortkörning att göra, även om TS i det här fallet körde för fort.

    Jag kan bara inte för mitt liv begripa varför man anser det korrekt att ligga i vänster körfält när det inte finns någon anledning. Vad i helsefyr är det som i dessa förares skalle får det att verka som en bra ide. Det strider mot all logik, varför väljer man att vara i vägen och irritera andra när det inte finns någon som helst rimlig ursäkt för det? Det måste helt enkelt vara bara för att retas, det kan inte finnas någon annan anledning. Och när man enbart gör saker för att reta andra, då är man riktigt fel ute i trafiken.
    Jag har själv fått böter för att ha legat i vänster körfält utan anledning, men i det fallet blockerade jag ingen, då samtliga bilar i närheten låg framför mig. I sådana fall skiter jag faktiskt fullkomligt i om man väljer att ligga till vänster, även om det är ett lagbrott. Men har man bilar bakom sig, som dessutom tydligt indikerar att dom vill köra förbi, då fattar jag bara inte hur man resonerar för att få det till en bra ide att ligga kvar.

    Jag har fortfarande inte fått ett enda argument till varför det är ok att blockera vänster körfält utan anledning.
    Kan någon ge mig ett enda hållbart argument så ska jag be om ursäkt och ta tillbaks allt jag någonsin sagt i ämnet, och aldrig mer reta mig på att någon ligger i vänsterfilen.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 08:35:41 följande:
    Men fortkörning är sådant som du kan sluta med, för det är något som är typ on/off. Ett lagbrott som man antingen gör eller låter bli att göra - dagligen.
    Precis som onödig blockering av vänsterfil menar du?
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 09:01:36 följande:
    Men hade du inga andra tankar gällande trafikreglerna (lagstiftningen)?
    Jo, massor, men det är helt irrelevant då det faktiskt inte är jag som stiftar lagarna.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 09:18:54 följande:
    Det fungerar faktiskt så att du kan skriva till din riksdagsledamot och föreslå förändringar. Det kallas även för lobbning.
    Jag har inga större problem med lagarna, det är attityderna i trafiken som jag ser som det största problemet. Till viss del kan man säkert försöka motverka det med lagar, men jag tror inte det är rätt väg att gå. Att ändra den allmänna attityden med hjälp av lagstiftning har aldrig varit särskilt framgångsrikt utan bara resulterat i tandlösa lagar som ingen bryr sig om eftersom dom inte förstår varför dom finns.
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 09:18:54 följande:
    Jag har ändrat mina egna väldigt mycket. Eller rättare sagt vågat ändra, jag (kört tidigare bl.a Honda CBR) skäms inte alls över det att jag kör eco.
    Varför skulle man skämmas för det?
    Att du ens nämner det visar ganska tydligt att du anser att det finns ett rätt sätt att köra och ett fel sätt att köra.
    Det tycker inte jag, jag anser att alla får plats i trafiken så länge man klarar att samarbeta.
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 11:41:32 följande:
    Motorsporten handlar ju om vem som är snabbaste, och biltuning ungefär om det samma. Väldigt sällan om det vem som kör med billigaste kostnader, lägsta utsläpp och minsta trafikbuller. Typ väldigt konstigt att sk. miljöbilar tycks behöva skattelättnader för att vara intressanta. Som du märkt så kan vissa personer tycka att de som inte kör för fort borde också dömas till böter...
    Nu vet jag inte hur motorsport kom in i diskussionen, det är definitivt något helt annat än trafik. I motorsport handlar det om att komma först till vilket pris som helst. Har man den inställningen i trafiken bör man inte får köra bil, punkt!
    Vad miljöbilar har med saken att göra förstår jag inte heller. Man kan samarbeta i trafiken oavsett om man kör en 400-hästars dieseltruck eller en Toyota Prius.

    Många av dom som inte kör för fort bör absolut bötfällas. Varför skulle dom inte kunna bötfällas, att köra för sakta innebär inte per automatik att man inte gör fel! Man kan hålla 50km/h på motorväg och ändå bryta mot hur många regler som helst.
    Huruvida man bör bötfällas eller inte beror helt och hållet på om man brytit mot någon lag som innebär böter eller inte. Och, tro det eller ej, fortkörning är bara ett av dom brotten.
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 11:41:32 följande:
    Samarbetsproblem har lett till olika sorters farthinder, t.ex. guppar på vägarna. Hastighetsbegränsningarna är faktiskt förbudstrafikmärken, inte rekommendationer om en passlig eller önskvärd körhastighet.
    Nej. Överdrivna fortkörningar har lett till farthinder. Att någon inte samarbetar påverkas inte på något sätt av ett farthinder.
    Hastighetsbegränsningar är lika mycket rekommendation som lagen som säger att man ska hålla till höger så snart det är möjligt. Den ena skiter du i men den andra försvarar du, varför?
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-12 11:41:32 följande:
    Undrar om du åker buss ibland, kör moped, cyklar eller promenerar, eller är det för det mesta personbil som du använder? Det är bra för objektiviteten att tidvis se samarbetet från de andra perspektiven också. Samtidigt så lär man sig värdesätta hur snabbt och praktiskt det är med en egen personbil, då får man köra med sin egen tidtabell från dörr till dörr. 
    Jag går, kör jobbets lastbil, åker inlines och mycket annat i trafiken. Jag har fullkomligt fanatiskt sedan första inlägget förespråkat samarbete i trafiken, så om du försöker påskina att jag på något sätt skulle vara emot det så får du tänka om, rejält.
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?