• Anonym (ts)

    skatten

    hur mycket får ni tillbaka på skatten?
    det går att kolla nu =)

  • Svar på tråden skatten
  • Enensammamma
    Mysanochmimer skrev 2011-03-24 07:35:36 följande:
    Jo visst är det roligare att få tillbaka än att betala, men det är juh ändå pengar du lånar ut till staten till i princip ingen ränta, fast alla väljer juh olika
    Jag har handelsbanken så jag är van vid att inte få ränta tyvärr :-/ Ska byta bank

    Lätt sätt att spara tycker jag. Tenderar att använda alla pengar annars
  • Bejje
    Enensammamma skrev 2011-03-24 08:02:41 följande:
    Jag har handelsbanken så jag är van vid att inte få ränta tyvärr :-/ Ska byta bank

    Lätt sätt att spara tycker jag. Tenderar att använda alla pengar annars
    Håller med. Sätter jag undan pengar på mitt e-sparkonto som jag gör lite då och då så försvinner dom tyvärr när jag är i behov av pengar. Har staten mina pengar så kan jag ju inte göra av med dom vilekt är bra :)
  • Themis

    Får betala en tusing, det är helt okej även om jag är liiite besviken.


    Tok gör som galen ber.
  • MassiiMotoo

    Slänger iväg en liten fråga..
    Vet någon hur det blir med skatten sen OM man snart står ägare till en lägenhet utomlands.
    Lägenheten utomlands kommer att vara helt betald ( min pappa gick bort och hans livsförsäkring täcker lånet så det betalas)
    Jag kommer då att stå som delagära till lägenheten för att sen sälja den.

    Någon som har en aning hur det funkar med det senare om man säljer lägenheten? Kommer man att få värsta restskatt=(?


  • FasterK
    Bejje skrev 2011-03-24 00:40:58 följande:
    Jag har inga avdrag alls att göra vad jag känner till. Inga kapitalförluster, inge rot/rut, arbetsresor sker lite då och då, men de betalas direkt av företaget, så som flyg och hotell samt traktamente betalas ut direkt så inget avdrag för resor. Inget dubelt boende och jag har väldigt nära till jobbet så inget avdrag för det.

    Fan vad tråkig jag är som inte kan göra några avdrag :(
    Här kan du läsa om avdrag för privatpersoner.
    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/avdrag/avdragslexikon.106.233f91f71260075abe8800071782.html&sv.search.query.allwords=avdragslexikon
  • MrC
    MassiiMotoo skrev 2011-03-24 10:00:50 följande:

    Slänger iväg en liten fråga..
    Vet någon hur det blir med skatten sen OM man snart står ägare till en lägenhet utomlands.
    Lägenheten utomlands kommer att vara helt betald ( min pappa gick bort och hans livsförsäkring täcker lånet så det betalas)
    Jag kommer då att stå som delagära till lägenheten för att sen sälja den.

    Någon som har en aning hur det funkar med det senare om man säljer lägenheten? Kommer man att få värsta restskatt=(?


    Den kan jag svara på!
    Du kommer att vara folkbokförd i Sverige och därför skattar du som vanligt i Sverige. (Inkomstskatt på dina arbetsinkomster osv)
    Arvsskatt och gåvoskatten finns inte längre i Sverige.
    Hur det är om du måste betala skatter i landet där lägenhet finns får du kolla upp med skattemyndigheten där. Du kan åka på arvsskatt, fastighetsskatt, stämpelskatt osv.
    När du säljer lägenheten så blir det vinstskatt här i Sverige iaf. Om du betalar vinstskatt i det andra landet får du räkna av den innan du betalar den svenska.
    Fick jag med allt?
  • MassiiMotoo
    MrC skrev 2011-03-24 15:04:02 följande:
    Den kan jag svara på!
    Du kommer att vara folkbokförd i Sverige och därför skattar du som vanligt i Sverige. (Inkomstskatt på dina arbetsinkomster osv)
    Arvsskatt och gåvoskatten finns inte längre i Sverige.
    Hur det är om du måste betala skatter i landet där lägenhet finns får du kolla upp med skattemyndigheten där. Du kan åka på arvsskatt, fastighetsskatt, stämpelskatt osv.
    När du säljer lägenheten så blir det vinstskatt här i Sverige iaf. Om du betalar vinstskatt i det andra landet får du räkna av den innan du betalar den svenska.
    Fick jag med allt?
    Tack så mkt, jag ringde skatteverket tidigare idag och de förklarade så ungefär =)

    att om spanien har vinskatt så betalar jag bara mellanskillnande här i sverige..
  • Emelie b
    FasterK skrev 2011-03-23 23:22:57 följande:
    Kapitalförluster, rot/rut, jämställdhetsbonus, arbetsresor, avdrag för dubbelt boende och del av kostnadsränta. En del kanske uttnyttjar möjligheten att skuta upp skatt. En av mina bekanta ligger ute med flera tusen i månaden för resor till och från arbetsresor, så där får man igen en slant.

    Är också lite nyfiken på vad som ligger bakom de höga återbetalningarna här i tråden. Någon kanske kan tänka sig att svara?
    Jag får tillbaka nära 29.000:- och maken får tillbaka 8600:-
    Vi får tillbaka 8600:- var för att vi har hus och inte jämkar..
    Jag får tillbaka resten för att jag har ett jätte avdrag att göra för att vi är familjehem och och för att jag har gjort ett ROT-avdrag.
  • FasterK
    Emelie b skrev 2011-03-25 08:04:38 följande:
    Jag får tillbaka nära 29.000:- och maken får tillbaka 8600:-
    Vi får tillbaka 8600:- var för att vi har hus och inte jämkar..
    Jag får tillbaka resten för att jag har ett jätte avdrag att göra för att vi är familjehem och och för att jag har gjort ett ROT-avdrag.
    Där ser man. Tack för svar!
Svar på tråden skatten