• felisa

    Progesteron till v 12?

    Finns det någon här som har använt progesteron vagitorer fram till vecka 12?

    Man känner sin kropp bäst själv, och det har tidigare konstaterats att min kropp producerar för lite progesteron. Jag har ex väldigt kort lutealfas (mens 5-7 dagar efter ägglossning). Har gjort ett flertal FET. Efter det första så fick jag inget extra progesteron, vilket resulterade i mens fem dagar efter insättning. Efter den fadäsen, så krävde jag progesteron även efter ostimulerat FET.

    Nu har jag blivit gravid efter FET, är i v 7+5. Använder fortfarande progesteron (2/dag), och vill fortsätta med detta fram till vecka 12-13. Läkarna tycker det är "onödigt".

    Hur har ni gjort, ni som behövet extra stöd av progesteron?

  • Svar på tråden Progesteron till v 12?
  • felisa

    Ok, av vilken anledning kommer din läkare att skriva ut proggisar till dig fram till v 12? Lycka till föresten

  • felisa

    Tack för era svar. Har pratat med läkare nu om min oro och kommer att få mer progesteron utskrivet. Lycka till tjejer

  • felisa
    skatten12 skrev 2011-04-01 14:04:20 följande:
    Min dr ger mej fram till v 8 (första vul) för de är inte farligt, men de är bra och grav bevarande hormon :)
    kommer nog bli läskigt o skluta med dem?

    eller hur vet dem att man klarar sej efter visst antal veckor??
    Vad jag har förstått så kan man ta extra progesteron fram till v 12-13, eftersom det är först då som moderkakan helt tar över näringstillförseln (vilket alltså innebär att fostret inte längre behöver det progesteron som din egen kropp producerar).
  • felisa
    hoppfull13 skrev 2011-04-13 09:28:04 följande:
    Hej mina läkare både i Riga och Sverige ordinerar med de bestämdaste att man skall fortsätta sin medicinering tom v 12 och sen sakta trappa ner. Där är jag nu i nedtrappningen.
     och detta var till att stödja kroppen med de hormoner vi inte har fått igång naturligt eftersom en befrukning skett utanför kroppen, och efter v 12 så tar moderkakan över och de kan räknas som lugna veckor än de som är innan. Så har jag fattat det.
     ha det gott!
    Jag tror att jag ska fortsätta med 2 progesteron om dagen fram till vecka 13+0 (för att gå hela den 12:e veckan). Hur gör du med nedtrappning? 1 progesteron och hur länge? Kan man känna sig helt trygg med att sluta efter 12:e veckan?
  • felisa
    skatten12 skrev 2011-04-13 11:10:20 följande:
    Okaj! Nu blir jag livrädd över att sluta om en vecka :(
    Prata med din läkare om att få mer proggisar utskrivna om du är orolig! Är ju ingen fara i att ta extra, om man slipper oron så är ju det i sig en positiv effekt
  • felisa
    skatten12 skrev 2011-04-14 07:33:20 följande:
    Vas säger era doktorer till er? I
    Med ni sla försätta till v 12?
    Jag skulle enl Ivf kliniken sluta 6 Dar efter pos grav test. ?? Men min dr sa att jag ska försätta till Vul i
    V 8! Men ni skall ju fortsätta
    Ännu längre! ?
    Anledningen till att jag tar progesteron till v 12 är som sagt att min kropp i sig producerar för lite progesteron (har ex väldigt kort lutealfas). Om man gör en vanlig ivf och inte har några sådana problem, så räcker det att använda progesteron till sex dagar efter positivt gravtest. Det gör nästan alla tjejer på ivf, och det går hur bra som helst. Men, det är alltså om man har en egen brist på progesteron som man ska använda proggisar längre för att undvika missfall pga progesteronbrist.

    Hur kommer det sig att din läkare ordinerade dig progesteron till v 8? Har du mätt upp med ex prover att din kropp producerar för lite progesteron?
  • felisa
    skatten12 skrev 2011-04-14 08:33:56 följande:
    Okaj! Nej? Inte ett ända prov! Men Bm o
    Dr sa att dem Vill behandla sina patienter tills första
    Ultra ljudet och man ser
    Att allt är bra, ok! Då behöver jah inte oroa mig då?
    Naj, följ din läkares ordination! Jag kanske borde ha gjort det mer tydligt att extra progesteron är för kvinnor som har haft tidigare problem av olika slag (eller eventuellt gjort äggdonation, vet inte hur det funkar där). I normala fall så behövs det alltså inte.
  • felisa

    Jag ska börja trappa ner nu på torsdag (v 13+0), sjukt nervös. Vill egentligen inte sluta av rädslan för att något ska hända, men har inte så många vaggisar kvar (läkarna vägrar skriva ut mer).

  • felisa

    dealiy: Ja, jag har bara väldigt svårt för att lita på läkare Men ibland har man inget val, kan ju inte använda vaggisar hela graviditeten direkt... Vilka vecka är du i nu?

  • felisa

    Vet inte riktigt hur man räknar,  men imorgon är det v 13+0 (säger man v 14 då?). Fortfarande orolig, har haft en hel del magvärk idag också så det gör inte saken bättre.

  • felisa

    Tack Lo81 Har dock fortfarande svårt att ta till mig allt.

    Dealiy: kul med vul! Ska själv ta sista vaggisen nu på torsdag (v 14+0), ev fredag. Nervöst, men vi hoppas såklart på det bästa för oss alla! Tycker dock absolut inte du bör oroa dig med tanke på att du inte har andra bakomliggande problem som har med progesteronbrist att göra. Kom ihåg att nästan alla ivf:are slutar med vaggisarna någon vecka efter plus!

  • felisa

    Jag började trappa ner v 13+0 till en vaggis/dag, och ska sluta helt en vecka senare. Nedtrappningen gjorde jag bara för säkerhets skull, ska räcka t v 13+0 eg. Anledningen till att jag tar vaggisar såpass länge är för att min kropp i sig producerar för lite progesteron, vilket bland annat visar sig i väldigt kort lutealfas (antal dagar mellan ägglossning och mens är cirka 5-7 dagar).

  • felisa
    skatten12 skrev 2011-05-03 20:53:43 följande:
    Oki! Men tänk om man ej vet om
    Man producerar mindre ??
    Jag vet inte, man får väl helt enkelt anta att man inte gör det om inte några andra tecken har visat på det innan
  • felisa
    FruG skrev 2011-05-06 12:34:13 följande:
    Jag  tog progesteron vaggisar fram till vecka 12-13 både den här graviditeten och den förra. Samt att jag tar Trombyl varje dag.

    Tre vagiatorer per dygn var den dos läkaren tyckte jag skulle ta.

    Anledningen är först ivf men sen att jag haft 6 missfall och förlorat ett barn som föddes 4 mån förtidigt.
    Ska du sluta med vaggisarna helt tvärt i vecka 13, eller trappa ner?
Svar på tråden Progesteron till v 12?