• Topdog

    Vi som tar Fragmin/Innohep

    Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

    Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

    TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

  • Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • TantForm
    Görling skrev 2012-05-21 21:57:34 följande:
    Här är en till Fragmin-sprutare som har haft 4 tidiga missfall och två sena ( i v 15 och 17) och nu har fått Fragmin utskrivet. Har tidigare enbart ätit Trombyl, vilket uppenbarligen inte har hjälpt så bra (har dock fått ett levande barn mellan missfallen). Är nu gravid igen i v 10. jag tycker också att det är svår tatt hitta ställen att sticka på nu när magen har ett antal blåmärken. Har ganska många "fina" valkar och jag misstänker att det hjälper mot smärtan...
    Åh, en olyckssyster...

    Beklagar alla missfallen. Vet hur det är, har själv varit gravid typ 10 gånger (kan inte hålla räkningen längre), men har bara 2 barn.

    Har du fått någon förklaring till dina missfall?
  • lillfisen

    Hej tjejer!

    Jag hänger gärna på här fast jag inte är så jätteaktiv här på FL för tillfället.
    Jag tar Innohep morgon och kväll pga två tidigare blodproppar. En pga p-piller och en vid förra graviditeten.
    Har tagit Innohep sen vecka 7 och nu är jag i vecka 26. BF 2/9 :)   

  • Görling

    Tantform: Nej, har gjort en missfallsutredning och det gjordes även analys på det första sena missfallet, men där hittade man ingenting. Väntar fortfarande på svar från det andra sena MF, men har ingen förhoppning där heller. Ville få prednisolon (kortison) utskrivet av läkaren, då många studier utomlands har visat att missfall kan bero på ett överaktivt immunförsvar, men läkaren menade att missfallen i så all enbart skulle ha varit tidiga och det håller jag inte riktigt med om. Sätter dock min förhoppning nu till Fragmin och Trombyl för vill aldrig mer uppleva något sent MF, det är hemskt! Denna graviditet har jag inte sagt något till någon och tänker inte göra förrän det inte går att dölja. Det är jobbigt bara det. Kämpa på alla tjejer därute!

  • TantForm
    Görling skrev 2012-05-23 18:23:49 följande:
    Tantform: Nej, har gjort en missfallsutredning och det gjordes även analys på det första sena missfallet, men där hittade man ingenting. Väntar fortfarande på svar från det andra sena MF, men har ingen förhoppning där heller. Ville få prednisolon (kortison) utskrivet av läkaren, då många studier utomlands har visat att missfall kan bero på ett överaktivt immunförsvar, men läkaren menade att missfallen i så all enbart skulle ha varit tidiga och det håller jag inte riktigt med om. Sätter dock min förhoppning nu till Fragmin och Trombyl för vill aldrig mer uppleva något sent MF, det är hemskt! Denna graviditet har jag inte sagt något till någon och tänker inte göra förrän det inte går att dölja. Det är jobbigt bara det. Kämpa på alla tjejer därute!
    Det låter som för mig. Första missfallet gjordes obduktion=inga fel hittades, andra gången skulle dom undersökt barnet men dom glömde bort det. Efter det gjordes en missfalllsutredning. Det ända dom hittade var ett anlag för faktor VIII, och därför sattes Fragmin/Trombyl in förra graviditeten. Allt såg bra ut i vecka vecka 15 men 2 veckor senare var bebisen död. I efterhand visade det sig att bebisen hade Downs Syndrom, så hoppet finns fortfarande att sprutorna är det som behövs för att få gå hela vägen.

    Det som var väldigt jobbigt förra gången (och den här gången också) är att det inte känns det minsta kul att berätta. Vi kommer dra på det så länge det bara går. Förhoppningsvis kan vi vänta tills efter ett positivt RUL i augusti.
  • mlane

    Hej!
    Har ni fått några restriktioner om att flyga? Jag åker till barcelona i morgon (3h flyg) och kommer ha stödstrumpor under resan men annars tänker jag att det är lugnt? Vad tror ni?

  • mlane

    Okej ringde koagulationsmottagningen där jag bor och det behövdes inga extra sprutor eller dyl, så nu vet ni andra ;)

  • TantForm

    Alltså, ska man verkligen få såna här hemska blåmärken av sprutorna??? Visst, jag kommer ihåg att min mage såg allt annat än tjusig ut förra gången, men nu ser den fullkomligt vidrig ut. Stora, strimmiga/randiga blåmärken i mörklila kombinerat med gult. 5-7 cm i diameter. Kan man få för mycket Fragmin/trombyl så att det blir farligt eller är det här normalt?

  • Tessan8308
    TantForm skrev 2012-05-29 21:18:55 följande:
    Alltså, ska man verkligen få såna här hemska blåmärken av sprutorna??? Visst, jag kommer ihåg att min mage såg allt annat än tjusig ut förra gången, men nu ser den fullkomligt vidrig ut. Stora, strimmiga/randiga blåmärken i mörklila kombinerat med gult. 5-7 cm i diameter. Kan man få för mycket Fragmin/trombyl så att det blir farligt eller är det här normalt?
    får åxo  mycket blåmärken äter både trombyl å fragminsprutor.. det är normalt med stora blåmärken då
  • Lattelower

    Det är normalt. Problemet jag fått är att man ju inte får ta sprutan dör det finns ett blåmärke sen tidigare och mina tar tid på sug att försvinna. Så nu får jag be min kille att ge mig den i skinkan ett tag så magen får hämta sig. Hmm inte kul i sommar att visa sin fina blå fläckiga mage ;)

  • Tessan8308
    Lattelower skrev 2012-05-29 22:35:15 följande:
    Det är normalt. Problemet jag fått är att man ju inte får ta sprutan dör det finns ett blåmärke sen tidigare och mina tar tid på sug att försvinna. Så nu får jag be min kille att ge mig den i skinkan ett tag så magen får hämta sig. Hmm inte kul i sommar att visa sin fina blå fläckiga mage ;)
    låren kan man åxo ta i.... men snyggt med blå mage å lår haha
Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep