• jessica1979

    Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

    Hej! Mkt intressant tråd. Jag och min sambo har sedan innan en son som kom till på första försöket. Har nu försökt i 1,5 år att få syskon till honom men inte lyckats. Utredning via landstinget visar inga fel utan är oförklarligt sekundärt barnlös. Jag tror ju dock på att det alltid finns en orsak, bara att de inte funnit den. Skulle detta med ett aggressivt immunförsvar kunna gälla mig tror ni? Ser ju i trådstart att ett klassiskt fall är när man fått barn en gång men sen inte lyckas igen.

  • jessica1979
    Lully Hill skrev 2011-08-05 13:52:09 följande:
    Hej Jessica,
    Kan absolut vara så! Läs på på de länkar som vi hänvisar tiil! I boken "Is your body baby friendly?" beskrivs bla liknande fall som ert. Kör igång köp bokenoch sök info. Så ni inte missar en massa tid som jag och min man gjort! Sedan kan ni besluta om ni vill gå vidare och kontakta en klinik för att ta alla prover. Du har inget att förlora, förutom tid och pengar förstås. Häng här på tråden om du vill ha råd och mer info för flera här har kommit ganska långt i informationssök, provtagningar och även behandlingar!
    Lycka till!
    /Lully
    Tack Lully! Sammanträffande idag när jag satt och kikade i en Hemmets veckotidning så stod det om ett par där med detta problem. I den artikeln står det att hon testade sitt immunförsvar hos en läkare i Sthlm, vet inte om hon också fick medicin där, hon åt iaf immunförsvardämpande mediciner när hon sedan genomgick ÄD i Gdansk, hon var 45 år och har nu två tvillingpojkar Så ge inte upp hoppet allihop! Någon som hört om att man kan testa sitt immunförsvar i Sthlm el Sverige? Fattade det som att det inte görs nåt sånt i Sverige, men tydligen så....
  • jessica1979

    De som fått barn en gång men sedan inte lyckas bli gravida igen ska ju tydligen vara klassiska fall där det ofta finns immunologiska problem. Betyder det alltså att en graviditet orsakar ett kraftigare immunförsvar? Isf hur, varför?

  • jessica1979
    Lully Hill skrev 2011-08-09 11:03:31 följande:
    Hej Jessica!
    Intressant vet du vilket nr på Hemmets veckotidning det var? Var det den senaste? Det vore ju toppen om man kunde få fatt i en läkare i Sverige.
    Nummer 30 var det, alltså inte den senaste. Visst vore det! Du verkar vara duktig på att leta rätt på saker så go for it!
  • jessica1979
    Lully Hill skrev 2011-08-09 11:15:47 följande:
    Hej Jessica,
    Första gången kan en graviditet fungera för kroppen då den inte bildat tillräckligt med antikroppar eller killercells mot dessa främmande celler från en annan människa. Precis som när du blir sjuk i en sjukdom första gången och sedan är immun. Immunförvaret känner igen och har tillräckligt motstånd mot dessa främmande virus, baciller etc. efter att ha varit utsatt en gång   (Så funkar ju exempelvis vaccin men där har man tagit bort själva sjukdomen ur vaccinet. )
    På samma sätt kan immunförsvaret reagera på din mans eller någon annans främmande celler andra gången. Varje gång man försöker bli gravid (blir gravid och får MF eller för in embryon via IVF) blir det bara värre och värre. Kroppen blir bara duktigare och duktigare på att "skydda" dig mot detta främmande!
    Är man tillfälligt försvagad i immunförsvaret kan det plötsligt fungera igen, vilket ofta är fallet med par som får sitt andra barn först efter många, många års försök. En liten sladdis efter exempelvis 7 år kan vara ett sånt fall.. 
    Jag hänger inte med, det borde ju vara mannens celler, spermierna som kroppen reagerar mot och de flesta har ju haft samlag många många ggr innan de blir gravida el försöker bli gravida och då borde ju kroppen isf redan blivit immun. Låter konstigt eller så är jag bara trög...
  • jessica1979
    Zinfandel skrev 2011-08-10 17:25:03 följande:
    Precis Skrattande
    Ja fast är det det om man ändå inte kan göra ngt åt saken? Det verkar ju omöjligt att göra något här i Sverige och alla har ju tyvärr inte möjlighet, tid och råd att åka utomlands.

    Några andra frågor...finns det några vetenskapliga studier/artiklar på detta område?

    Är det ngn som varit på fertilitetscentrum på Carlanderska Gbg och tagit upp detta där?

    Var det här som ngn nämnde Fertile XX, ngn som provat?
  • jessica1979
    mikroE skrev 2011-08-10 18:52:08 följande:
    Såklart är det inte om man känner sig gravid eller inte som är samtalet, jag ville bara påpeka att man inte kan utgå från att man är gravid för att man känner sig gravid vilket vissa inlägg antyder. Jag säger inte alls att personen i fråga har fel men man måste vara lite försiktig att påstå det generellt. Jag känner mig som sagt mer eller mindre gravid varenda månad innan mens oavsett om jag har haft samlag eller inte och man kan inte utesluta att en del kvinnor känner så ibland men inte varje mens och kan tolka det som en tidig graviditet som dör.
    Jag håller med. Väldigt många tidiga graviditetssymptom kan lika gärna vara tecken på att mensen är på G, men visst, allt är väldigt inividuellt och det finns säkert de som känner väldigt tidigt om de är gravida. Jag blev lite ledsen när jag läste att man ska lita på att man är gravid om man känner sig gravid, för som du gör jag det mer eller mindre varje månad. Och om det skulle vara så att varje gång så finns början till ett nytt liv inom mig men sen dör det, det är bara hemskt att tänka på.
  • jessica1979

    Jag har varit gravid och jag vet således att jag inte kände ngt annorlunda den månaden än ngn annan. Vet ni hur många trådar det finns här på familjeliv som handlar om symptom och folk som hoppas varje månad och hur många av alla dessa som hoppas och tror att de är gravida som sedan får sin mens och det är inte bara de som aldrig varit gravida som gör det. Har du en lista med tidiga graviditetssymptom så kan du pricka av iaf majoriteten som tecken på mens också. Men nog om detta

    Den där boken Lully Hill verkade jättespännande, har kollat bakåt i tråden men inte hittat vad den hette, skulle du vilja dela med dig igen?

  • jessica1979
    Lully Hill skrev 2011-08-11 12:36:43 följande:
    Det nya i dietväg är IFD-mat, dvs Inflammationdämpande mat. Sök på nätet så hittar ni bra info om det. Även Sanna Edhin, doktor i immunologi har på sin hemsida bra info om IFD-mat. Det finns listor på livsmedel där forskare från USA har ett poängsystem på livsmedlet inflammationsskapande egenskaper. Man har tagit hänssyn till olika faktorer och på så sätt fått fram ett värde. Ungefär som högt eller lågt GI.
    Där kan ni se de olika livsmedlen. Odlad lax är en av de värsta livsmedlen och kan kanske bero på att trots mycket astaxanthin så har den andra egenskaper som gör den inflammationsskapande. Jag vet inte.
    Inflammationshämmande är väl som immunförsvaret fungerar. Immunförsvaret finns väl just för att förhindra inflammationer bl.a. Betyder det att den här kosten hämmar sånt som inte hör hemma i vår kropp för att undvika inflammationer så kanske den också vill utplåna främmande celler (spermier/embryon)? Eller? Och isf blir det ju motsatt effekt.
  • jessica1979
    Lully Hill skrev 2011-08-12 00:12:59 följande:
    Nej absolut inte. De inflammationer det handlar om är autoimmuna de vill säga orsakade av ett överaktivt immunförsvar. Maten triggar immunförsvaret och de angriper kroppens egna vävnader. Det vet ni väl?? Fibromyalgi och artros är autoimmuna sjukdomar, kroppen angriper egna celler. Vill man bli gravid måste man lugna immunförsvaret att inte vara så aggresivt. Detta gäller alltså oss med imunproblem. Dvs överaktivt immunförsvar. Inte ni andra.
    Jag är nybörjare på allt det här, sorry....om det är problem med att kroppen angriper egna celler, hur vet man att det är de främmande cellerna i embryot, från mannen, som är problemet?
  • jessica1979

    Jag har beställt boken nu iaf så det ska bli spännande att läsa! Hoppas den är hyggligt lättläst.

    Jag kan redan ha frågat det här, men är det någon här som haft kontakt med fertilitetscentrum på Carlanderska i Gbg?

  • jessica1979

    Man hör ju hela tiden om att Omega 3 är så bra, men är det det för dem med immunologiska problem. Det stärker ju immunförsvaret.

    Har läst också att D-vitamin kan vara bra närman vill bli gravid. Det här hittade jag med.....D-vitamin spelar också en viktig roll i immunförsvaret genom att reglera aktiveringen av T-celler och inflammatoriska processer. D-vitaminbrist kan således leda till benskörhet och ökad risk för infektioner och autoimmuna sjukdomar.

  • jessica1979
    Zinfandel skrev 2011-08-12 22:36:12 följande:
    Omega 3 är inflammationshämmande.

    Ja, knapra massor med D-vitamin Solig 
    Googlar man på det här med omega 3 verkar meningarna gå isär väldigt ser jag nu. Vissa tror på sämre immunförsvar (därmed inflammationshämmande?) andra på att det ger ett bättre immunförsvar.
  • jessica1979
    Hoppfull10 skrev 2011-08-13 11:43:40 följande:
    Hej!
    Jag gick på fertilitetscentrum på Carlanderska innan jag åkte till Riga för äggdonation. Måste säga att personalen på Carlanderska är helt underbara såväl läkarna som barnmorskorna (har väl träffat de flesta under de två år jag gick där).
    Pratade du med dom om det här med immunförsvarsproblematik (eller vad man kallar det)? Hur ställde sig de till det isf?
  • jessica1979

    Var på ett första läkarbesök inför IVF och det var ganska hemskt faktiskt. Det började med att jag berättade att jag varit på utredning och fått diagnosen oförklarligt barnlös, men jag förklarade att då jag tror på att det måste finnas en verklig orsak och inte bara otur så har jag tagit kontakt med en annan klinik för att göra en ny utredning då jag inte visste vad mer jag kunde göra i jakten på denna orsak. Han suckade bara och skuldbelade mig för att jag enligt honom involverat hela regionens profession inom infertiltetsområdet. Flera gånger under besöket kunde jag inte hålla tårarna tillbaks och han kunde med att bara sitta och himla med ögonen och typ uppgivet säga "vad trodde du egentligen när du kom hit idag?" Typ trodde du verkligen att du skulle kunna få någon hjälp? Eeh, jo det är väl det man hoppas på när man går till en läkare kanske. Hade med mig Alan E. Beers "Is your body babyfriendly?" Det verkade han ta som någon personlig kritik. Började babbla om diktatorer, udda människor och psykopater(?) som en jämförelse med Alan. Och började också prata om att en sådan bok inte hjälper svenska läkare i deras vardag. Jag menade på att någonstans måste man ju börja, det är alltid någon som är först med allt. Nåja, det blev långt det här. Det slutade iaf med att han frågade om han fick låna boken tills nästa gång vi ses och det verkar som han ska ta upp det här med det immunologiska med en läkare på den klinik jag förmodligen ska göra ivf på, så lite nöjd är jag ändå, men så som han betedde sig till stor del under besöket så får man bara inte göra som vårdpersonal el medmänniska tycker jag, så det så! En sak till förresten, han sa att de har provat med kortison tidigare i behandlingar men inte märkt några signifikanta resultat av det.

  • jessica1979
    Lully Hill skrev 2011-10-20 12:13:41 följande:
    Hej kära vänner!
    Här är jag tillbaka i tråden med rapport från gårdagens äggplock!

    Tre äggblåsor hade jag och ägg i varje!! Jag blev jätteglad och maken tyckte det var duktigt "värpt"! 
    Klart att jag önskat fler ägg men det kanske är orealistiskt, jag vet inte. Jag har trots allt ett AMH på 0,28. 

    Jag är i allafall glad för mina tre och nu håller jag tummarna att något överlever till fredag då det är ET. Jag har också bokat akupunkturen innan. Nu gäller det att ta till alla medel.

    Idag på morgonen har jag varit i väg för att ta mitt andra Intralipid dropp.  Jag äter också 5 mg Prednisolon morgon och kväll. Syftet skall vara att mitt immunförsvar skall vara nedtaggat som hos en "normal" gravid kvinna INNAN ägget sätts in. Förhoppningsvis fastnar det bättre då. 

    CFC är mycket rara men det är stressigt hos dem. Och allt går i en rasade fart. Jag glömde fråga när jag skall börja med Proggisar. Äh, jag började med dem redan på kvällen när jag kom hem för jag har för mig att så ordinerade min förra klinik. De får helt enkelt ta lite kladd där inne om de tycker nått annat.

    Allt gick i en rasande fart! Jag kom in kl. 11.00 och lämnade kliniken 11.50.  Och vi kom med ett plan hem kl 13.35. Så jätteskönt att komma hem!! På flygplatsen unnade jag mig en sådan där dyr fin Pralinask inslagen och med fin tygrosett. Ni vet sån man aldrig själv får smaka för om man köper en sån så ger man bort den till någon. Nu köpte jag den och en bukett blommor  till mig själv som belöning! Man måste unna sig mitt i allt det jobbiga!!

    Kramar från Lully
    Vad står CFC för? Lycka till nu!
  • jessica1979
    "Forskningen har visat att vitt socker försvagar immunförsvaret. Effekten är så kraftig att man helt kunde hindra avstötning vid transplantation genom att tillföra socker i ett djurförsök (för detta fordras en kraftig hämning av immunförsvaret). Det fordras visserligen rätt stora mängder - matskedsvis, men många söta matvaror innehåller mycket socker. Undvik därför föda som innehåller rent socker, inklusive godis, choklad, kakor, sylt etc. En tröst är att effekten är kortvarig, omkr en halvtimme. Men om du bär på ett influensvirus som ditt immunförsvar klarat att hålla i schack, kan en rejäl dusör socker vara tillräcklig för att influensan skall få övertaget."

    Ngn som har testat sockerdiet i samband med ägglossning el IVF/ET?
  • jessica1979
    jessica1979 skrev 2011-10-25 19:00:08 följande:
    "Forskningen har visat att vitt socker försvagar immunförsvaret. Effekten är så kraftig att man helt kunde hindra avstötning vid transplantation genom att tillföra socker i ett djurförsök (för detta fordras en kraftig hämning av immunförsvaret). Det fordras visserligen rätt stora mängder - matskedsvis, men många söta matvaror innehåller mycket socker. Undvik därför föda som innehåller rent socker, inklusive godis, choklad, kakor, sylt etc. En tröst är att effekten är kortvarig, omkr en halvtimme. Men om du bär på ett influensvirus som ditt immunförsvar klarat att hålla i schack, kan en rejäl dusör socker vara tillräcklig för att influensan skall få övertaget."

    Ngn som har testat sockerdiet i samband med ägglossning el IVF/ET?
    Kan ha varit så att det hjälpte, el så har jag inte alls immunologiska problem. Det verkar iaf som jag är gravid, äntligen!
  • jessica1979
    freden skrev 2011-11-02 22:55:11 följande:
    Grattis! Förstod jag det rätt att man ska undvika all mat med socker i samband med IVF om man misstänker immunologiska problem...? Hur länge var du utan socker i samband med den här behandlingen? Ursäkta alla frågor låter himla intressant :)
    Tvärtom. Socker försvagar immunförsvaret alltså så till den grad att man kunde hindra avstötning av transpanterat organ (embryo tänker jag) i djurförsök. Jag öste på med socker från ET och några dagar framåt.
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.