Inlägg från: hon mot strömmen |Visa alla inlägg
  • hon mot strömmen

    Vart får man köra minicross 50cc.?

    Du får endast köra Pw50 på crossbana när den är öppen för träning. Ingen annanstans är det tillåtet att köra.

  • hon mot strömmen

    Kan tyvärr inte ge dig någon lagtext men jag har tre barn i familjen  som kör cross + maken när får chansen...............Annars
    är kan du ringa till 11414.

  • hon mot strömmen
    2soon3 skrev 2011-04-10 20:54:30 följande:
    Om det är ljudet grannen retat upp sig på, så låter det värre och pågår längre, när vi klipper gräset.
    Rent krasst så har din granne rätt att ni ska upp på banan och köra med pw50n.
  • hon mot strömmen
    2soon3 skrev 2011-04-10 21:20:27 följande:
    Pga att det låter, att det inte är inhägnat område eller vad kan grannen hänvisa till att denne blir störd av isåfall? Har pratat med några i vår klubb, och de menar att det är inhägnat område och där får man köra....
    Det är inte ett registerat motorfordon och får endast framföras på en motocrossbana som är godkänd och besiktad av Svemo och polisen. Det ska vara ett staket som är minst 3 meter högt och inte i tätbebyggt område. Hälsningar från min make.
  • hon mot strömmen
    2soon3 skrev 2011-04-11 23:22:14 följande:
    Idag ringde jag polisen och frågade vad som gäller...
    Det var inget ang att swemo eller polisen ska besikta, märkligt nog... Inte heller finns krav på tre meter staket . Blev vidaerkopplad till en som skulle kunna svara på detta, så jag antar han har rätt...

    tydligen står det i stagarna att det ska vara inhägnat område...
    men generellt gäller inte en vanlig villatomt som inhägnat område, då en person kan komma in och gå där och bli påkörd. Då var det troligare ifall man gjorde en hage på sin egen mark ifall man bor lantligt och barnen kör runt där, och man skulle spärra av ordentligt...
    Även denna konstapel tyckte det var luddigt med vad som är inhägnat område. Men sannolikt skulle villaträdgården vara godkänd ifall man skrev stora plakat och stort staket där det står,,   akta , fara , cross köringing pågår, tillträde förbjudet etc... I lagtexten står enbart,   inhägnat område, och tydligen tvistas det ivrigt om vad det är egentligen....
    Min make har hållit på med cross i hela sitt liv så han vet vad han pratar om. Klubbens bana skall besiktas och godkännas nu i höst för att crosskörning skall vara tillåten. Det har bla med försäkringar och göra. Det finns massa regler som man måste följa, Ring till Svemo och prata med dem. Tyvärr har inte polisen all kunskap om detta.
  • hon mot strömmen
    MrKlister skrev 2011-04-18 13:58:39 följande:
    Det är ofta ett misstag att tro att polisen vet allt om allting Glad

    Speciellt i såna här fall där det inte är polisen utan någon annan som är beslutsfattare eller tillståndsmyndighet.
    Det enda som generellt kan sägas är väl att ett staket eller häck runt en villatomt inte kvalificerar sig som "inhägnat område", hur gärna man än vill tro det. Jag tror inte ens att ett industriområde med riktigt avgränsande staket runtomkring räknas, för att det är inte godkänt för den sortens verksamhet.

    Så lag-mässigt så har väl dina barn ägnat sig åt olovlig körning. Vilket förutom att fördröja körkortstillstånd och sådant i en avlägsen framtid, också kan leda till att t ex olycksfallsförsäkringar inte gäller ifall det skulle hända en olycka.

    Svemo (Svenska motorsportförbundet) har tydliga riktlinjer för vad som ska godkännas eller inte. Där tar man hänsyn till varje enskilt fall, men det är ju inte riktigt samma sak som att det skulle vara otydligt eller omtvistat (med tanke på polisens svar).
Svar på tråden Vart får man köra minicross 50cc.?