• Anonym (lina32)

    Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?

    Blir enormt ledsen, när jag gick i skolan för rätt många år sen var jag inte alls plugginspirerad och gick därför ut gymnasiet med ett betyg på runt 13.20 ungefär.

    Nu sökte jag till sjuksköterskeutbildningen och det verkar helt omöjligt att komma in någonstans överhuvudtaget. Lägsta poängen ligger på ca 15.40 - rejält mycket högre än mina betyg!! :(

     Finns det flera sätt att bli ssk än genom den traditionella ssk-utbildningen? Känns enormt tungt att behöva ge upp min dröm om att få jobba med det....

    Hur kom ni andra in? Vad finns det för alternativ?

  • Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?
  • Neapea87

    Gör högskoleprovet och sök in på det!


    I have enough friends
  • Anonym (lina32)
    Neapea87 skrev 2011-05-03 01:07:26 följande:
    Gör högskoleprovet och sök in på det!
    Ja, jag insåg just att jag lär bli tvungen att göra det ändå...går inte att komma undan.... kom du in på betyg?
  • Neapea87
    Anonym (lina32) skrev 2011-05-03 01:11:17 följande:
    Ja, jag insåg just att jag lär bli tvungen att göra det ändå...går inte att komma undan.... kom du in på betyg?
    Jag har inte kommit in någonstans än, men det program som jag sökt till har ett intag på 22,5 i betyg+meritpoäng och jag ligger nog på någonstans runt 19,5-20,0 så jag förlitar mig på högskoleprovet ;)

    Vet du vilken poäng på högskoleprovet som krävs för att komma in på ssk-programmet i den stad där du vill läsa? Eller det kanske inte spelar så stor roll var du kommer in?
    I have enough friends
  • Anonym (låga betyg)

    Här är en som kom in på ssk-programmet på högskoleprovspoängen! Hade 11.nånting på gymnasiebetygen men skrev 1.0 på högskoleprovet och kom in på den poängen!
    Men kan ju skriva provet fler gånger om man inte tycker att man fått en bra poäng, men det kostar ju 500kr för varje prov och de ges ju bara 2ggr/år.
    Lycka till med din antagning, hoppas du kommer in!

  • Neapea87

    Har kollat lite och antagningen på högskoleprovet ligger på från 0,5 och upp till 1,3 (Sophiahemmets högskola). Karolinska Institutet har en antagning på 1,0 och är tillsammans med Röda Korsets Högskola (kanske någon mer) de som har högst antagning efter Sophiahemmet. De flesta andra ligger på runt 0,6-0,8. Så det är inte så värst svårt att komma in på högskoleprovet skulle jag tro... Jag tror du kommer fixa det! :)


    I have enough friends
  • Anonym (lina32)

    Åh, jag hoppas hoppas, det gör inget att det kostar, jag ska redan börja öva på provet nu under våren!! Men tydl. har de ändrat provet lite så det kanske inte finns lika många gamla prov att titta på, men de har ju angivit vilka områden som kommer med på provet (algebra, geometri osv).

    :)

    Inlägg 4: oj va bra!! Det är ju över medel, pluggade du mycket till det?? :) KUL!!

  • Anonym (lina32)
    Neapea87 skrev 2011-05-03 01:18:27 följande:
    Jag har inte kommit in någonstans än, men det program som jag sökt till har ett intag på 22,5 i betyg+meritpoäng och jag ligger nog på någonstans runt 19,5-20,0 så jag förlitar mig på högskoleprovet ;)

    Vet du vilken poäng på högskoleprovet som krävs för att komma in på ssk-programmet i den stad där du vill läsa? Eller det kanske inte spelar så stor roll var du kommer in?
    Oj va bra betyg du har, jätteduktigt!! :) Du kommer säkert in!! Du har ju mycket bättre betyg än de flesta! :)

    Mjo, här i stan är det ca 15-16 i betyg, beroende på om man kollar på våren eller hösten... Hmm...
  • Neapea87
    Anonym (lina32) skrev 2011-05-03 02:21:49 följande:
    Oj va bra betyg du har, jätteduktigt!! :) Du kommer säkert in!! Du har ju mycket bättre betyg än de flesta! :)

    Mjo, här i stan är det ca 15-16 i betyg, beroende på om man kollar på våren eller hösten... Hmm...
    Nja, det vet jag inte... tänk på att meritpoängen (2,5) är inräknade där. Mitt snittbetyg ligger nog någonstans runt 17,5 utan meritpoäng tror jag. Det kanske är ganska bra i och för sig, men inte tillräckligt bra för det jag vill läsa... :/ Dock fick jag precis reda på mitt nya högskoleprovresultat och om jag inte har en ofantlig otur så kommer jag in på det, så nu är jag så glad som jag bara vågar vara! :)

    Plugga mycket till den nya XYZ-delen (aritmetik, algebra, geometri, funktionslära och statistik) inför höstens prov, den var helt klart den svåraste på utprovnings-provet vi fick nu i april. Jag hoppas att man får mer tid på sig med varje fråga på den delen på det riktiga provet!
    I have enough friends
  • Anonym (Tuula)

    Du har tre val:
    - Skippa din dröm.
    - Gör högskoleprovet.
    - Plugga upp betygen.

    Av de tre valen rekommenderar jag lätt när 2! Jag gjorde högskoleprovet när jag gick på gymnasiet, fick 0.8. Inget toppenresultat - men tro´tt eller ej så räcker det till en del utbildningar/kurser.

  • Anonym (hm)
    Anonym (låga betyg) skrev 2011-05-03 01:44:11 följande:
    Här är en som kom in på ssk-programmet på högskoleprovspoängen! Hade 11.nånting på gymnasiebetygen men skrev 1.0 på högskoleprovet och kom in på den poängen!
    Men kan ju skriva provet fler gånger om man inte tycker att man fått en bra poäng, men det kostar ju 500kr för varje prov och de ges ju bara 2ggr/år.
    Lycka till med din antagning, hoppas du kommer in!
    500???
    jag bet 350:- nu för högskoleprovet i april!

    gjorde det dock inte av olika anledningar..... (ångrar det dock lite..)

    gör hp ts!!!
Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?