• evaoregon

    Pass med samordningsnummer???

    Mina barn som är födda utomlands har båda två svenska pass med samordningsnummer.  Det går hur bra som helst.

  • evaoregon

    Ja, för att få vanligt personnummer så måste man vara folkbokförd i Sverige.  Flyttar ni till Sverige och folkbokför er där så får även barnet som är fött i Bulgarien ett personnummer, men annars inte.

  • evaoregon
    3 barn i familjen skrev 2011-06-02 20:24:14 följande:

    Tack för alla svar! Jag trodde innan att man måste ha svenskt föd nr, men ni har rätt att det funkar med samordningsnummer. Problemet nu var att de inte kunde hitta honom i registreringen för registerutdrag... För registerutdrag måste man ju ha för pass. Hoppas det löser sej så att vi kan skaffa svenskt pass till honom i sommar i Sverige, eftersom ambassaden i Sofia lagt ner och det är en bit att ta sej till närmsta ambassad...


    Har ni gjort namnanmälan?  Efter namnanmälan och med samordningsnummer så ska det inte vara några problem att skaffa svenskt pass.

    Hur man gör namnanmälan och får samordningsnummer och vad som behövs för att skaffa pass står här.
     
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2011-06-02 21:46:02 följande:
    Har ni gjort namnanmälan?  Efter namnanmälan och med samordningsnummer så ska det inte vara några problem att skaffa svenskt pass.

    Hur man gör namnanmälan och får samordningsnummer och vad som behövs för att skaffa pass står här.
     
    Nu gällde detta om man bor i USA, men det är motsvarande intyg om man bor i ett annat land utanför Sverige.
  • evaoregon
    3 barn i familjen skrev 2011-06-03 15:19:37 följande:
    Ja, vi gjorde namnanmälan och ansökte om samordningsnummer via svenska ambassaden när han var nyfödd, 2006, men sist vi var i Sverige kunde de inte hitta honom i Skatteverkets register... Skumt! Men nu har jag varit i kontakt med Skatteverket och de har lovat att skicka registerutdrag hit. Men man är tvungen att begära relationsregistrering om han skall vara skriven som min son. Så nu måste jag ha med bulgariskt födelsebevis och lämna in ansökan om detta i Sverige... Struligt!
    Vilket strul!  När mina barn (med enbart samordningsnummer) fick sina pass så var det bara vad som stod i länkarna ovan som behövdes.  Det gick snabbt!
  • evaoregon
    3 barn i familjen skrev 2011-06-03 15:19:37 följande:
    Ja, vi gjorde namnanmälan och ansökte om samordningsnummer via svenska ambassaden när han var nyfödd, 2006, men sist vi var i Sverige kunde de inte hitta honom i Skatteverkets register... Skumt! Men nu har jag varit i kontakt med Skatteverket och de har lovat att skicka registerutdrag hit. Men man är tvungen att begära relationsregistrering om han skall vara skriven som min son. Så nu måste jag ha med bulgariskt födelsebevis och lämna in ansökan om detta i Sverige... Struligt!
    Har sonen bulgariskt eller annat pass?  Det verkar inte kul att ambassaden i Sofia lagts ner.
  • evaoregon
    3 barn i familjen skrev 2011-06-07 20:14:51 följande:

     


    Ja det är inte kul att ambassaden lagt ner. Inte för att man ofta behöver uträtta ambassadärenden, men tex som igår när det var nationaldagen så saknade man det lite, det har alltid varit så roligt när vi firat tillsammans med alla andra svenskar på ambassadörens residens...


    Ja, det kan jag tänka mig.  Här i USA är visserligen ambassaden i Washington DC fortfarande kvar, men man kan bara ansöka om pass där och inte längre på konsulaten här i USA.  Väldigt långa resa med tanke på att USA är ett stort land och vi är många som inte bor i närheten av Washington DC.  Rynkar på näsan
  • evaoregon
    MamaPapa skrev 2011-06-08 01:23:03 följande:
    Här i UK har de också ändrat att konsulaten inte längre får utfärda svenska pass utan det måste man ner till London (för att söka o för att hämta ut - alltså 2ggr). Jättetrist att de drar in servicen så. Så vi har faktiskt inga svenska pass längre utan kör våra brittiska enbart .. för EU pass som EU pass - det gör ju inte så stor skillnad. Plus att få ambassaden att utfärda pass är ganska dyrt nuförtiden...
    Ja, det verkar ha blivit liknande överallt för oss svenskar.  Här måste vi ansöka om pass på ambassaden i Washington DC, men kan hämta ut passet på närmaste konsulat (mot en extra kostnad Flört).  Mitt närmaste konsulat ligger i Seattle (3 timmar med bil enkel resa) så det är ju enkelt och bra.  Flört 

    Det är verkligen jättetrist att servicen har dragits in så pass mycket.  Eftersom vårt andra medborgarskap är i USA och inte i EU så känns det viktigt för oss att ha två pass.  Om vårt andra medborgarskap också varit i EU så hade jag nog helt struntat i det svenska passet.  Dyrt är det ju också, mer än 3 ggr så dyrt att förnya passet här som i Sverige (plus en tur till huvudstaden och en sväng till Seattle för att hämta passet). 
  • evaoregon
    Gran1 skrev 2011-06-08 03:50:46 följande:
    Jag håller också med om det trista i att man måste resa land och rike runt för att få svenskt pass nu för tiden. Själv måste vi ta oss till Ottawa från Vancouver och räknar man in extrakostnaden för ett svenskt pass utomlands, flygresa och hotell så kan man likagärna flyga till Sverige. 
    Det blir samma för mig.  Ska man räkna ut hur mycket en tur til Washington DC kostar härifrån västkusten plus hotell och att passet kostar 3 ggr så mycket som i Sverige så blir det nog billigare att förnya i Sverige.  Det enda som gör att jag tvekar inför att förnya i Sverige är att många verkar ha en massa strul med det.  Skönt att ni lyckades få ett pass till slut!
Svar på tråden Pass med samordningsnummer???