• Lavish

    Ok att lämna 4-åring och 2-åring själva på lekplatsen?

    Nej aldrig. Om det inte rör sig om extrema omständigheter och gäller livet. Från 5-6 årsåldern kan jag tycka att man kan lämna dem på lekplatsen nära huset för att gå upp och hämta något och komma ner igen. Då tycker jag att jag är ganska liberal. Från den åldern kanske ett ansvarsfullt barn kan leka på en lekplats som kan ses från hemmet också.

    Men en 2 åring? NO WAY! En 2 åring kan väl hitta på precis vad som helst som är helt livsfarligt, och ett 4 årigt syskon är ingen barnvakt alls.

  • Lavish
    Matillin skrev 2011-06-29 23:11:03 följande:
    Lavish- 5-6? Det måste ju ändå helt bero på hur området ser ut? Eller kanske på vilken 2 eller 4 åring msn har. Min lilla lekpark tex finns inget farligt och lilla tjejen var 2 när hon fick gå dit tillsammans med storasyster när jag tex var ute och rensa ogräs i trädgården. Vad skulle kunna hända mer än att de äter sand vilket min yngsta aldrig gjort
    Jag tänker mig att tvååringen ska avvika helt enkelt. Springa iväg, för att förr eller senare stöta på en trafikerad väg. Alternativt klättra upp på höga saker och ramla och slå sig. Men de sakerna kanske gick att förhindra på din lekplats?
  • Lavish
    Matillin skrev 2011-06-30 06:57:29 följande:
    Lavish- Vår lekpark är extremt barnvänlig och man ser som sagt parken från vår trädgård. Men i vanliga fall skulle jag inte lämna mina barn i den åldern i en lekpark för de flesta har något högt att ramla ner ifrån. I den här finns varken gungor eller lekställning.
    Ok men har du uppsikt över barnet hela tiden skulle jag nog inte kalla det för att du lämnat det ensamt även om du inte befinner dig på lekplatsen. Kan du se barnet antar jag att barnet kan se dig också.
Svar på tråden Ok att lämna 4-åring och 2-åring själva på lekplatsen?