Inlägg från: EFI |Visa alla inlägg
  • EFI

    "Gå i sönder"

    Egentligen inte mycket konstigare än att stockholmare envisas med att säga och skriva "för i helvete". Finns gott om exempel på detta "fenomen".


     Apple user since 1987
  • EFI
    Angelx skrev 2011-07-01 10:19:20 följande:
    Tror det hör ihop med " den är itu" - den är isönder...kanske!
    Det mesta som dialektalt särskiljer skånskan från den övriga svenskan har med danskan att göra. Att man säger i sönder här nere är egentligen inte så konstigt, då det heter i stykker på danska.
     Apple user since 1987
  • EFI
    Alvi skrev 2011-07-01 10:27:11 följande:
    Men jag hävdar fortfarande att "domma" är fel och fult och ICKE acceptabelt. Det är bara en latmansihopdragning av de här/de där och mina barn FÅR inte säga så. Man ska prata KORREKT, sen får man använda hur många dialektord man vill, men FINNS det korrekta alternativ ska man välja det.
    Jag är själv lite av en språkpurist, och skulle hålla med dig om vi pratade om skillnader mellan talspråk och skriftspråk. Jag har däremot svårt att hålla med om att det skulle vara fel, för att man i andra dialekter har alternativa former. Någonting som i talspråk skiljer sig från skriftspråket är inte fel, bara annorlunda. Om man däremot säger honoms i stället för hans, eller hon istället för henne, då talar vi däremot om direkta språkfel.
     Apple user since 1987
  • EFI
    k girl skrev 2011-07-01 10:32:51 följande:

    Du talar om "dommen". Jag tycker att det påminner om andra dialektala uttryck som är - just - en sammandragning av de här och de där. Till exempel dömden, som man kan säga på bondska där jag kommer ifrån. Jag tycker att det låter torftigt att ens barn förbjuds att säga på olika sätt istället för att lära dem att skilja på skriftspråk, talad rikssvenska och dialekt. Jag tycker att din inställning till dialekt är skitkonstig, men det kanske beror på att dina barn talar en annan dialekt än vad du gör.


    Egentligen så är rikssvenska idag bara ett begrepp för det standardiserade skrivspråket, inte det talade. Det var det dock omkring sekelskiftet och några år framåt. Då fanns dessutom en sorts ambition om ett standardiserat talspråk, som man främst kunde återfinna i radio och tv. Någon strävan efter en talad högsvenska finns inte längre, även om det fortfarande finns de från stockholmsområdet/mälardalen som anser att stockholmskan borde vara tongivande.
     Apple user since 1987
  • EFI
    Lina N skrev 2011-07-01 11:01:48 följande:
    Det är Lund jag är ifrån och jag säger som sagt att något har gått i sönder Pratar dock knappt någon skånska och har aldrig gjort, men vissa saker hänger med ändå.
    Det är för att du är dansk från början. För övrigt har vi i Lund något som betecknas som ädelskånska. Dvs skånska utan de mest utpräglade diftongerna, som annars kategoriserar tex Österlen och orterna däromkring.
     Apple user since 1987
  • EFI
    Raskask skrev 2011-07-01 11:22:39 följande:
    Jag tycker att den speciella skånska som pratas i Lund/Helsingborg har mer gemensamt med halländska än med skånskan på österlen tex. Jag är från dalarna från början förresten, men efter trettio år utanför länet blir jag helt förbluffad när jag är tillbaka och hälsar på över hur mycket dalmål folk i dalarna ofta pratar . Betydligt mer dialektala uttal och uttryck än på de flesta andra ställen jag har bott.
    Helsingborgsdialekten har mer med nordvästskånskan att göra än lundensiskan. Vi säger inte küdde i Lünd.
     Apple user since 1987
  • EFI
    angelicaan skrev 2011-07-01 14:21:05 följande:
    Språk är en levande organism som ändras allteftersom det används. Så det finns inga "rätt" eller "fel".

    Se bara på hur vissa ord genomgått stavningsreformer genom tid. Användarna har börjat ändra, sen har det spridit sig och till slut tycker SAOB att det är tillräckligt vanligt så de ändrar i sin lista också :)
    Hmm, Sverige har inte haft någon stavningsreform sedan 1906... Flört
     Apple user since 1987
  • EFI
    enavalladom skrev 2011-07-01 17:30:29 följande:
    Hahaha, i Skåne säger man så mycket konstigt att man ibland tror de har ett helt eget språk så det skulle inte förvåna mig om de sade så där!
    Gör man? Tycker inte att skånskan har konstigare uttryck än andra dialekter...
     Apple user since 1987
  • EFI
    silvermåne skrev 2011-07-01 23:44:40 följande:
    " gå i sönder"??  Ja det måste vara lantisarna som säger så, inte här i Stockholm
    Med det menar du att alla som inte bor i Stockholm är lantisar?! 
     Apple user since 1987
  • EFI
    Frankofilen skrev 2011-07-02 07:53:34 följande:
    Ja, alla dialekter har ju sina specifika kännetecken, vilket jag som arbetar med språk, tycker är väldigt spännande.

    Jag skulle säga att många vuxna stavar sämre än vad barn som lärt sig skriva gör. Framförallt i forum på nätet - det är en utveckling av kommunikationssamhället. Framförallt så kännetecknas språket i högre utsträckning av att orden stavas som de låter, vilket annars brukar känneteckna barnens sätt att innan de når en större säkerhet. Förkortningar är också vanligt förekommande.

    Språket förändras hela tiden så det är inte så mycket att göra åt. Men det låter som att man skulle kunna säga "gå i sönder" här i Skåne. Bor i en akademikerstad där många pratar på ett otroligt märkligt sätt, lite som Kappelin eller Ranelid. Rullande tungspets-R och skånsk diftong. Men jag älskar verkligen dialekter och så länge de inte används "skriftligt" i formella sammanhang, så spelar det ingen roll.

    Om du ansöker om en tjänst så bör du vara uppmärksam på hur du stavar. Jag hade varit så formell att jag inte använt "nån" utan någon. Men jag har inget problem med hur människor uttrycker sig här. Det är ju ingen skrivskola och dialekterna ska vi vara rädda om.
     Apple user since 1987
  • EFI
    angelicaan skrev 2011-07-02 12:00:16 följande:
    Efi: det är väl klart Sthlm är jordens centrum o enda stad ;)

    Emmi27: ja eken. Sthlm kallades för eken på 60-70-tal om jag inte missminner mig. Mest "söderkisar" som hade utmärkande dialekt. Sen har vi ju alltid det långa i:et också.

    Cassiocat: typiskt exempel på ett ord som kommer byta stavning snart (stod är mindre vanligt).
    You wish! Flört
     Apple user since 1987
  • EFI
    angelicaan skrev 2011-07-03 22:21:50 följande:
    Efi: haha. Nä. Inte jag inte! *norrlänning*

    Men skåningar säger ju även ETT choklad. Hohoho. Tror inte ens choklad i bestämd form är korrekt, utan ska följas av ett efterled. Typ en chokladkaka, -bit, -pralin osv.
    Både en och ett är vedertaget.
     Apple user since 1987
  • EFI
    Maisie skrev 2011-07-04 19:24:01 följande:
    Förstår inte varför det alltid ska hackas på skåningarna och skånskan.

    Varför får vi inte säga i sönder, ett choklad och andra dialektala ord och uttryck?

    Varför anses våra R så fula samtidigt som franskan som använder samma R anses vackert?

    Varför anses diftonger som fult när en skåning säger dem men när en gotlänning använder diftonger så är det charmigt?

    Att säga i sönder är dialekt. Att säga ett choklad är också helt korrekt om man talar skånska. Låt oss tala vår dialekt. Nog förstår ni vad vi menar om vi säger att bilen gick i sönder eller kan jag få köpa ett choklad. I ett forum där så många skriver "talspråk" så tycker jag ju inte att i sönder sticker ut särskilt mycket....

     
    Det kan bero på att man i gotländskan använder sig av triftonger till skillnad från skånskan. Det blir kanske mer spännande?!
     Apple user since 1987
Svar på tråden "Gå i sönder"