Inlägg från: camamill |Visa alla inlägg
  • camamill

    Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

    qatteriin skrev 2011-12-05 08:08:07 följande:
    Camamill: Min bm sa, lite som stinis skriver, att man inte lägger så stor vikt vid första sf-måttet utan att det är till för att se vilken kurva man ska följa. Det är om det inte följer kurvan man ska börja kolla efter tillväxtavvikelser. Ett stort sf-mått kan ju helt enkelt bero på att du har en stor livmoder eller mycket vatten, och behöver inte ha nåt samband med t.ex. att barnet skulle vara stort.
    ok, då får jag snällt vänta på nästa BM besök :)

    tack för svar!
  • camamill
    Ponja skrev 2011-12-05 12:52:51 följande:
    Oj, jag hade 23 nu i SF i v 25+4. Det låg precis under det mittersta strecket, och var helt normalt enligt BM!
    Min vän hade 27 i v 25, och låg mellan mittersta över översta, så helt normalt det med. Så länge man ligger någonstans mellan de tre strecken.
    mm precis.. så länge man ligger mellan de två sträcken så är det "normalt"..

    jag låg över översta strecket..
  • camamill

    jempalainen:
    När är det dags för sambon att åka, eller åkte han redan? tänkte för du skrev att första nattens om gräsnkling el nåt sånt hehe Foten i munnen

    Själv är jag orolig över mitt SF mått =(
    det var så mycket , enligt bm, HATAR när de säger något sen förklarar de inte mer om det... hur ks aman veta.. man blir ju fundersam ..

    hade 28 i v 26+4

    kram på dig Börje {#emotions_dlg.flower}

  • camamill
    Ponja skrev 2011-12-05 13:11:16 följande:
    BM sa till mig att det är mycket möjligt att jag kommer ha lite mindre i sf mått än vissa andra, just för att jag har kort över kropp, och därför är det mycket möjligt att min livmoder blir kortare än längre människors.
    Enligt henne iaf så beror det oftast på hurdan kropp man har! Inte direkt hur stor bebisen är!
    va konstigt.. kanske min Bm som är ute och cyklar då..
    fick för mig att ut kommer en bjässe på 6kg av hennes reaktion..

    jag är 173 lång, du?
  • camamill
    jempalainen skrev 2011-12-05 13:45:43 följande:
    haha tjenare leffe lille! :)

    Ja nu är jag gräsänkling sen i lördags och sambon sitter i chile, i 35 graders värme o svettas. Han springer runt o försöker fixa alla papper och vi hade tänkt söka på webben men det verkar invecklat så imorgon ska han lämna in allt på ambassaden. Hoppas det går fort sen! 

    Jag har kollat lite och du ligger ju straxt under den översta linjen för din vecka men herregud det kan väl inte vara någon fara och just att det är första mätningen. Idiotiskt att hon inte säger något mera om det men ring och fråga om du blir orolig! hon har ju faktiskt som jobb att hjälpa dig! Tycker dock inte det låter dramatiskt mycket och det kanske är en lite större bebis bara eller så kanske tanten glömt glasögonen hemma och mätte bakofram eller nåt!;) Men jag förstår att du blir orolig om hon reagerar så! dumma tant!

    hur går det på jobbet? Jag var o provade i dag och orkade en timme...sen gav jag upp men nu har jag provat och ser att det inte går! Som om de skulle ha en lam gammal tant med taskig hörsel och kraftigt sinnesförvirrad där...jag känner mig mera i vägen än till nytta! Så nu är jag hemma o bara vilar! 

    Ta hand om dig leffe..nu ska börje ropa på mamma o säga att han vill ha varm choklad och en skinksmörgås!! Hjärta          

    åååh hela mitt inlägg försvann av nån anledning...

    han måste ha det "skönt" i värmen, dock jobbigt att ni är ifrån varann =(
    men snart är ni tillsammans igen , det går förhoppninsgvis fort så ni tillsammans sen kan krysta ut det lilla livet och påbörja erat underbara familjeliv{#emotions_dlg.flower}

    jo jag får väl kontaka henne om mina tankar och funderingar inte släpper..
    konstigt för enligt hennes "fina" kurva så låg jag 1streck över översta...

    Det var ju bra att du testat att jobba och nu vet att det inte går, så att du kan vara hemma och vila, och koncentrera dig på det som är viktigt, du och bebisen!
    är du sjukskrivern helt nu fram till förlossning?

    Jo det går ju bra, tråkgit bara att inte känna sig uppskattad bara...
    är väl mina gravid hormoner som är starka och känsliga, men så är det ju att vara gravid, inte bara magen som växer utan käsnlorna åker upp och ner..
    Har jobbat här över ett år , vikkat för en tjej som kommer tillbaka nu i början på januari...
    sen e det dags för mig att lämna över igen..

    mmmm va gott med skink macka.. skulle kunna trycka 3 st på raken nu troro jag...
    min aptiti har varit lite så där senaste dagarna.. vet itne vad det beror på..
    en skinkmacka med FINSK senap på mmmm

    haha du Börje börje, ta hand om dig och vila på och koncentrera dig på det viktiga, dig och bebisen!

    KRamHjärta

  • camamill
    jempalainen skrev 2011-12-05 17:13:23 följande:
    mina inlägg försvinner också..grrrrrrrrrrr!!

    Ja jag hoppas han tar vara på tiden också o umgås med familj och vänner han inte träffat på länge. Ja jag är hoppfull att han hinner hem och vi kan börja vårat familjeliv tillsammans! tack för ditt stöd!:)

    Nä jag kan tänka mig att det är jobbigt att känna sig ouppskattad och kanske folk inte är så trevliga heller jämt. Det är ju jobbigt för vem som helst oavsett om man är gravid eller inte. Skönt att det bara är ett litet tag kvar och så slipper du stället sen! 

    Ja det var faktiskt skönt att få se hur dåligt jag funkar på jobbet och så kan jag säga att jag har provat. Alla var tokförkylda där och jag har tack o lov blivit av med mina förkylningar nu när jag varit hemma. Kan säga att sen jag började jobba inom förskolan så har jag varit kroniskt förkyld så jag är så tacksam för att slippa det också!

    Skinkmackor är så gott!! Och som bebisarna växer nu är det kanske inte konstigt att man är hungrig när de ska tjocka på sig så mycket som de gör sista månaderna. Finsk senap...låter starkt!! Vad är skillnaden? 
    Åh jag kan sakna den finska julmaten, min bästa kompis som jag växte upp med hade alltid dignande julbord med kållåda, morotslåda och annat gott till jul...mmmm. åh nu måste jag nog göra köttbullar tror jag!:) knäpp man är! hahaha kommer säkert gå upp en 25 kilo till innan bebisen kommer! men men det får vara som det är!

    stor kram på dig leffe!!Hjärta                
    Ja det är ju en "fördel" med det hela att han träffar och umgås med sin familj och vänner, för man åker ju inte till Chile bara över helgen riktigt :)

    Ja det är väl så att det inte är kul för vem som helst, andra kanske kan stå upp för sig sjölva eller inte bli ledsna på samma sätt bara  än när man är gravid.. ibland så tar man åt sig av minsta lilla hehe.. och så stormar känslorna :) men somd u säger snart är det över..15 arbetsdagar kvar {#emotions_dlg.djavulsk}

    oj det är så pass mycket sjuka.. var du frisk innan då? Skönt att slippa den miljön nu när du är gravid o inte behöva va sjuk!
    jag är typ aldrig sjuk, nu har jag åkt på någon konstig mini förkylning som vägrar slå ut eller släppa hmm..

    jaa tjocko bebisar :) så söta när de är knubbiga :)
    finsk senap är inte stark, eller det finns 3 olika "grader" av starkhet, men den har en speciellt smak, går inte att förklara utan måste upplevas mmmm

    har ni kommit på nåt namn till bebis ännu?

    Stooooor Kram på dig BörjeHjärtaHjärta
  • camamill
    jempalainen skrev 2011-12-06 09:26:19 följande:
    Tjena Böörje! :) Läget? :)

    Ja jag tänker att jag faktiskt får dela med mig av honom till de andra som också älskar honom och inte bara kan komma över och träffa honom. Det gör att det hela känns lättare faktiskt och så behöver vi inte stressa med att åka över på en gång med lilla tjejen. När vi har fått lite större har jag sagt att vi ska bjuda hit hans mamma några månader, just nu när vi bor i en etta på 40kvm känns det inte riktigt rimligt. Svärmor sovandes på soffan och en bebis som kanske skriker på nätterna!:)

     Jo klart man är olika känslig olika dagar och hormonerna spelar ju in!! Du får vara snäll mot dig själv och säga fina saker till dig själv flera gånger om dagen! Eller så får du informera varje person du ringer till att jag är faktiskt gravid och även om du inte tycker om mitt yrke så snälla var lite gullig va!?? Eller börja böla i telefonen..släpp ut alla känslor bara! Det är ju bara femton dagar kvar...så kan du inte säga och göra vad du vill? :) Förstår det är jobbigt, jag tycker det är jobbigt att bara gå ut o vara bland folk i julstressen, tycker det är sorgligt att så många är så stressade och irriterade när julen faktiskt ska handla om att vara snäll...haha annnars får man inga paket!! nämen jag  tycker vi kunde ta oss tiden att vara lite vänliga mot varandra, inte bara för att det är jul men för att livet blir lättare att leva o roligare.

      Innan jag jobbade på förskola var jag verkligen aldrig sjuk, men jag har varit konstant sjuk o förkyld på ett sätt som ligger kvar o inte går över. Men kanske inte så konstigt när man börjar dagen med att barnen nyser en rätt i ansikte, över allt på frukost/lunch och melllisbordet och det är rinnande snor i var o varannan näsa? Jag skojar itne när jag säger att jag under en dag när det var som värst gjorde av med ett helt storpack med kleenex! måste varit 10 paket i. Men det är svårt för förälrar att ha barnen hemma så länge att det blir helt friska och så kommer de sjuka och smittar och blir smittade av andra bakterier.jaja usch vad jag klagar...ja det är så skönt att får vara frisk!! På en vecka har jag blivit helt fri från mina snoriga bihålor och smärta i halsen. Underbart!

    Vad spännande med finsk senap, måste nog ta o prova det någon gång! Säljs den i sverige eller måste man importera?:) Kanske går att göra egen? Har alltid massa storslagna planer att göra egen senap o göra allt från grunden men men..:) 18 dagar till julafton! Helt otroligt!:) Firar ni hemma eller borta? 

         Ja jag hoppas det blir en riktig liten tjockistjej, det är så gosigt! :) Jag är så sjukt nyfiken på hur hon kommer att se ut! Jag kan inte vänta!! :) 

    Ha det så jättefint tjejen och låt inte de dumma människorna förstöra din dag! ;) kram kram kram{#emotions_dlg.flower}  
    tjohoo leffe här!

    ja precis, dela med dig lite, men behåll den största delen själv :) va självisk där!

    nä 40 kvm kanske bli lite litet om bebis skriker och svärmor ligger i samma rum o sen ni på det, har ni planer på att flytta eller kommer det som det kommer?

    jag tycker likadant, för man förlorar inget på att le till den som komemr förbi, eller be om ursäkt ifall man puttar till någon eller ska förbi, eller bara säga nåt fint till nån spontant, för det gläder mer än man tror!

    jo jag tror jag ska släppa ut all känslor och storböla i luren hahahaha då skulle jag säkert få bra referenser hahaha!
    nä men det är ganska lugnt på kundfronten, det är chefer här som jag tycekr inte borde kanske vara chefer då de inte är empatiska och förstående. men jag ska inte klaga, snart är det över :)

    oj mycket snor papper!
    ja det är ju det som gör det, man "kan inte" ha sina barn hemma tills sista snoret är borta, fast man kasnke vill, så det blir ju en ond cirkel på nåt sätt, men vad gör man, så är det tyvärr vinter tid..
    Skönt att du åtminstone är frisk Drömmer!

    Vi ska fira hemma hos oss iår, först hälsar vi på svärpäronen o sen firar vi hemma hos oss med min mamma o co. finskjulmat ska det bjudas på.. kålrotslåda, morotslåda mmm gott! blir alldeles hungrig hehe..
    finsk senap finns i vissa matbutiker, som är lite större tror jag..
    annars kan jag importera nästa gång vi ska till finland :)

    hur firar du jul iår?

    Jag är också såååå nyfiken på bebisen! kommer hon att vara lik storasyster, blir hon mörk ( det tror jag med tanke på pappa), hur kommer hon vara? lika lätt som sin sin stora syster :)? hehe ja man vet inte förens man är där!

    har funderat på namne Julie eller Celina, gillar Maribell också men får se.. Sambon är mer inne på Ellie...
    har ni nåt ännu?

    kramkramkramÄpple
  • camamill
    Chokladälskaren skrev 2011-12-06 09:28:55 följande:
    Jävla skit! Skrev ett jättelångt inlägg som bara försvann för migSkrikandes.

    Nu skriver jag det mer kortfattat istället. Är på ett deppigt humör idag. Är väl dessa gravidhormoner som bara far runt som en berg och dalbana i kroppen på en.

    Vi fick reda på för några månader sen att min sambos mosters man hade köpt ett gammalt ruckel i ett populärt område här i stan som han skulle totalrenovera. Det skulle med andra ord rivas och bygga som ett helt nytt hus. Han tänkte först hyra ut det och det lät hur bra som helst så det nappade vi på utan tvekan.
    Men när vi väl kontaktade honom detta så frågade han om vi ville köpa det istället av honom när allt var klart och då skulle vi få vara med och bestämma och påverka om hur det skulle få se ut. Det enda kravet var att han ville att vi skulle få ett lånelöfte först. Vi blev helt frälsta och skyndade oss till banken för att få vårt lönelöfte. När allt var fixat och klart med banken så åkte vi hem till dem i söndags för att diskutera praktiska detaljer men då var han och frun inte alls intresserade av att sälja huset längre och alla ändringar som vi hade gjort på planlösningen kunde vi mer eller mindre glömma.
    De hade redan bestämt ALLT om hur huset skulle se ut. Så jag blev så ledsen och besviken över hela situationen.

    Vi hade ju t.o.m sagt upp våran lägenhet som vi bor i nu bara för att flytta till ett billigare boende så att vi kunde spara pengar till kontantinsatsen. Vi gjorde allt dem bad oss om. Men sen gick det åt pipsvängen iaf.
    Skitgubbe! Så nu är det bara att leta vidare efter ett annat hus.

    Sen verkar det ju vara helt hopplöst att få tag på gamla(även halvnya) vänner oxå som man inte har haft nån kontakt med på ett tag. Försökt att få tag på dem genom att skicka sms/skriva på internet men ingen svarar. Om man inte hade varit gravid så hade man väl inte brytt sig så mycket(eller jo det hade man nog) för man undrar nu vad man har gjort men nu när det är en massa hormoner som flyger runt i kroppen på en så tar man illa vid sig. Gillar inte sånt alls.
    Men det är väl så att folk är väl upptagna med sitt och har mycket att tänka på inför julen? Vad vet jag. Jag brukar alltid svara om inte annat för att säga att allt är ok med mig iaf.

    Ända sen vi fick reda på att det blir en liten tjej till så har vi klart om vad hon ska heta, och det blir en liten LinnGlad. Både jag och sambon är rörande överens om detta. Sen är det ju en annan fråga om hon verkligen passar att heta det när hon är ute men då får vi väl ta det problemet dåGlad.

    Nä nu ska jag ta och gå och lägga mig för att sova en stund till. Har sovit alldeles för lite inatt och jag som ska jobba ikväll och allting.
    men usch va tråkgit med boendet! attd e kan göra så mot er?!
    nä verkligen elakt, va säger de om altl då?

    Det där med kompisar vet jag exakt hur de känns... man är nog extra känslig, eller jag vet inte men att inte kunna höra av sig är bara fult.
    Sen kan folk plötsligt höra av sig sen när det närmar sig, för de är nyfikan och vill vara med då och se bebis osv.. nää gillar inte den stilen..

    Sov du lite så du får nya krafter och annat att tänka på {#emotions_dlg.flower}
  • camamill
    jempalainen skrev 2011-12-06 10:28:56 följande:
    nämen tjenare leffe, länge sen! hahaha;)

    vad härligt med dina meddelanden! De gör mig glad, tack för det!:)

    Om jag fick välja så skulle jag flytta idag men med vår ekonomi och bostadssituationen så är det inte möjligt just nu. Vi får avvakta o hoppas vi kan byta till en tvåa eller trea inom huge såsmåningom. Hade gärna köpt något men det får vänta. Just nu är jag så tacksam att vi inte har flyttat till större eller tagit lån då min sambo inte kan jobba nu på flera månader och jag är sjukskriven. Så allt har en mening tror jag. Sen är det lite att städa också vilket är skönt nu när man blir tung o trött. Men såsmåningom så blir det flytt!

    Hur bor ni, i radhus eller lägenhet eller hus? 

     Ja hur fattig är man inte om man inte ens kan bjuda på ett leende? Igår var det en person som log då jag råkade gå in i honom o bad så mycket om ursäkt...jag ville nästan gråta! hahaha herregud hormooooones!!

    Men vad trist med dina chefer och tyvärr är det väl i vissa fall hårda kalla människor som klarar av att vara chefer o kostnadseffektiva...men som anställd är det inte lika roligt! Jag är så sugen på att i framtiden starta eget, bara för att styra över arbetet själv. kan gärna jobba hårt bara det ger effekt!

       Ja snoret får de behålla och nu ska jag ta hand om mig!:)

    Åh det låter så mysigt med jul hemma och vilken god mat!! Var det salem du bodde i? haha jag kommer förbi på julaftonskvällen o provar senapen!! sennappiiii!! :);) 
    jag ska fira med mamsen o pappsen o syrran o svåger och syskonbarn. Vi vet bara inte var vi ska vara då syrran ska ha två av barnen på förmiddagen hos sig och sen ska de till sin pappa...så kanske vi är där eller hos mamma o pappa...de nappade inte på att trängas i min etta...en får typ stå bakom granen för att få plats!:)

     Ja vad spännande att se hur de ser ut!! Är hon helmörk och liknar hon pappan till utseendet också? Min sambo har gröna ögon på sin pappas sida, hans bror o morfar...så det är 50% chans att barnet får gröna ögon. Men det spelar ingen roll, jag vill ändå ha massa barn...bara för att se hur olika de blir till sätt och utseende!:) Längtar till 3D ultraljudet den 28:e. Få en liten glimt av liten och min mamma får följa med..det är hennes absolut första ultraljudsupplevelse då hon har adopterat mig o syrran så det känns riktigt fint! :)

    Vilka fina namn! Celina och julie gillar jag skarpt...vi funderade också på maribelle...men vi har så många namn att jag är helt förvirrad...snart får han välja ett bara! Han vill verkligen att hon ska heta Antonia..men jag är mera inne på Esperanza, Astrid, Anita, Maria-Isabel, Alma, Alva, Amelie....åååh jag blir galen! inget känns helt rätt men kanske man behöver se tjejen först! Jag har bett sambon ta reda på vilka namn som finns i hans släkt, kanske något vackert gammmalt chilenskt namn. Vill ha ett mjukt namn iallafall. :)Inte lätt att komma överrens!

    Ta hand om dig leffelille och magen också! Stoooooooooooooooooor finsk bamskekram med senap på!!:):):Hjärta  
    Jo men så ska det vara! man ska vara glad när man väntar barn då blir barnet glatt :) det är min teori! hehe

    ja men så är det, vi bor under min mamma, hon köpte ett hus och hon och min syster bor på övervåningen och jag bor med sambo och dotter på undre plan.
    Det är inte våran idyll, vi vill ju bo själva, men ekonomi tillåter inte det just nu, mins sambo pluggar och jobbar inte heltid, plus att jag kommer att vara mammaledig nu..
    vi har en lägenhet som jag hyr ut men den är på felsida om stan för dotterns förskola, så jag offrar mig så hon får gå på finsk förskola.
    Vi är iof inne på att köpa något eget men får se hur det blir.. måste räkna fram och tillbaka på det..

    Ja precis HORMOOONES är det enda jag säger !haha

    mm det är ju så, chefer är speciella, det finns inte många som är bra på både och... alltså mot personal och mot framtiden :)
    Önskar att jag kunde vara en sån chef hehe för de är verkligen få..

    det oms är så mysigt , att fira trångt!!Glad, man är nära sina kära hela tiden :)  hihi
    mm Turun Sinappi är den goda jag pratar om = Åbos Senap ehter den ..typ..

    Du är sååå välkommen, kan lägga några lådor med morot o kålrot utanfördörren ifall du nu inte skulle våga komma in, men du är så välkommen, mina dörrar står öppna på julafton :) .. med en extra tallrik och bestick och en stol..

    ja vill också ha Alma men det tvärNEJar sambon, jag älskar det namet.. men ibland har man oliak känslor för vissa namn.. nån person som man påminns av eller så..

    esperanza är så FINT!

    ja mjukt ska det vara :)

    min äldsta heter Millie Hjärta hon är en perfetk kombo av mig o sambon, verkligen, chokladbrunt hår med lockar, hans hårmängd men min kvalite, hasselnötsbruna ögon.. min fina lilla :)
    mina ögon och hans läppar..
    Stortån från mig och lilltån från honom .. haha tycker det är så gulligt när man ser såna små likheter med åren !

    va fint för din mamma att få följa med på UL!
    hon blir säkert rörd av den upplevelsen {#emotions_dlg.flower}

    hur många barn vill du ha?
    Som jag känner nu så vill jag ha 3 Solig

    ååh åt 5 pepparkakor HAHA så nu har jag magknip =/

    kram på dig o lillbörjelina Hjärta
  • camamill

    jag hade moderkakani  framv'ägg med förra och i bakvägg med denna.
    och förra gången kände jag inget förens v 26 typ, och då sa jag att det var en vädligt lugn bebis och det var hon också, men med denna känns det livligare.. så får s eom det beroro på bebis eller om det beror på moderkakan är i bakvägg att jag känner mer bara :)

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)