• tundra

    Har jag en barnslig sambo??

    Gud så jobbigt det låter! *ryser*
    Livet levs ju bara en gång och då ska man väl må bra tillsammans?
    Inte stjäla varandras energi varje dag med skyltar i kylskåpet...

    Din sambo bestraffar dig för att han själv mår dåligt - men det är inte ok någonstans! Det är bara du som kan sätta ner foten - ingen annan. Ni måste prata med varandra - sätte er ner vid köksbordet när inget annat pockar och diskutera vilka värderingar ni väljer att ha.
    För genom sitt beteende signalerar din man att han bestämmer humöret i familjen. Han är nöjd så länge du böjer dig under honom och han kan känna sig överlägsen (med sina 6 ölburkar).
    Fruktansvärt barnsligt? JA!
    Fruktansvärt destruktivt? Mycket sannolikt.

    Barn i mixen kan ställa till lite med karlar. Har han inflytande eller tar du allt kommando?
    Är han undflyende eller tar han ansvar?

    Styrkekram! hursomhelst!

  • tundra
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-07-07 08:20:51 följande:
    Då min sambo hade köpt folköl till sig själv så tog jag ett par av han. När jag hade druckit 2 så sa han "nu får du gå ner och köpa nya folköl till mig imorgon".
    Det gjorde jag inte, nu har han räknat ut att jag är skyldig han 9 öl som jag har tagit.

    Häromdagen slängde jag fram en 10 krona bredvid han och sa "så nu KÖPER jag en öl av dig". han tittar förvånat på mig, sen efter en timme sa han "du kan köpa en ny öl åt mig imorgon för den 10 kronan"
    Grrr. Vill fråga den futila frågan...
    Varför kan han inte handla öl själv?
    Men jag tror jag vet svaret.

    Han bestraffar dig genom att spela handlingsförlamad.
    Det ska drabba dig att din öl är slut.

    Men herregud vill han vara i ett förhållande och i en familj?
    Verkar som att detta är hans trots för att han måste anstränga sig för eran skull.
    Det är jobbigt för stackarn att vara familjefar... snyft snyft.
    Grrr. Blir arg å dina vägar TS.
  • tundra
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-07-07 08:36:22 följande:
    När jag frågar han "varför skall du hålla på såhär och dela lika på allt" då säger han "ja varför skall du ha allt för?"
    Klockren martyr. Det enda som saknas är törnekronan.'
    Sen när det är dela lika på allvar (som barn och hushåll) då är jämställdheten som bortblåst.

    TS hör det han egentligen säger!

    Jag respekterar inte dig ett dugg och tycker om när du blir ledsen när jag trampar på dig för då känner jag mig lite bättre innuti.

    Nej! Det är inte konstruktivt beteende men han verkar ha fastnat.
    Ni måste ta er ur tillsammans om ni ska ha en chans.
  • tundra
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-07-07 08:47:28 följande:
    Så hur FAAAAAN skall jag göra? han gör så att jag får dåligt samvete. Skall jag behöva gömma öl och makrillburkar i min väska då jag är och handlar för att han inte skall bli sur?
    Jag LOVAR att han kommer rusa ner till systemet imorrn efter jobbet imorgon om jag inte köpt till han.
    Dåligt samvete?
    Tror du på allvar att han blir ledsen?
    Ha!

    Du sårar garanterat inte hans känslor! Du eldar bara på hans kontrollbehov.
    SLUTA spela med i hans galna charader!
    Din karl mår säkerligen rätt så dåligt och dämpar sin ångest med att straffa dig som en 5 åring som ätit upp lördagsgodiset före sitt äldre syskon.
    Ingen kommer att börja må bättre innan ni bestämmer er för hur ert förhållande ska se ut för att hålla 20 år till (minst).
    Känns som att han är jävligt bitter över något (att tvingas växa upp, bli familjefar, ta ansvar?). Skit samma. Nu är nu och kommer aldrig tillbaka.
    Vill ni båda ha det så här?
  • tundra
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-07-07 09:02:18 följande:
    Har du tips på vad jag skall göra? han vägrar gå till parterapi. När han var liten blev han misshandlad av sina fosterföräldrar och gick då till bup och berättade, men de trodde honom inte, så sen den tiden så tror han inte på psykologer...
    Tyckte att anonym skrev jättebra.
    Speciellt eftersom hon har varit med om det själv.
    Anonym skrev 2011-07-07 09:03:20 följande:
    För mig är kärlek omtanke och respekt.

    För mig är kärlek att man är ett team. 

    Det jag läser här verkar verkligen inte vara på det viset. 

    Det verkar som om ni båda befinner er i nån slags maktkamp hela tiden istället för att stötta och göra snälla saker för varandra. 

    Jag tror att du ts, försvarar dig nu, kämpar för ditt livsutrymme. 
    Jag känner igen det, där har jag varit. 

    Fråga honom (när det är lugnt och inte upphetsat) om han tycker om att leva såhär, om han  vill ha det såhär med dig.

    Om han svarar nej, så frågar VARFÖR han då beter sig på det här viset.

    Sen föreslår du familjerådgivning, för jag tror inte ni kommer ur det här beteendemönstret på egen hand. 

    Tycker han att allt är tiptop som det är eller inte vill göra något för att göra det bättre.

    Då kommer det inte bli bättre heller, för det krävs att ni båda vill och drar åt samma håll, du kan inte göra det ensam. I synnerhet inte om han motarbetar dig hela tiden. 
    Då har du valet att fortsätta leva såhär eller lämna honom, tyvärr så krasst är det. 

    Det tog mig 15 år att ge upp, 15 förslösade år där jag systematiskt blev utsatt för psykisk misshandel och fick mitt livsutrymme minskat.
    Till slut hade han lyckats få mig att tro att det var så relationer såg ut, jag hade blivit en duktig medspelare i hans fula spel.

    Idag lever jag i en ny relation som är allt annat än den jag lämnade, där vardagen speglas av kärlek, kramar, omtanke och skratt. 

    Det tycker jag alla människor är värda att ha, gör inte mitt misstag ts och stanna kvar för länge.

                                          
    .Men nästa gång han håller på och fjanta sig med "sitt" och "ditt" så ta ett mentalt steg bakåt och SE vad han faktiskt håller på med.
    Hur ser han ut när han får som han vill? Mäkta belåten kanske?
    Hur beter han sig när du försöker sätta sig på tvären? Tvåårstrots som håller i sig ända till han fått sin vilja igenom?

    När han "vaktar", "kontrollerar" sina saker i kylskåpet... Hur ser han ut hur beter han sig?
    Blir han nöjd, lugn när alla öl är kvar och du har inga? Verkar det vara en mental kick?
    Flera har skrivit orden psykisk misshandel och det verkar ju helt klart gränsa till det.
  • tundra
    Anonym (orkar inte) skrev 2011-07-07 09:24:35 följande:
    Men det kanske är jag som gjort det så här? kanske är jag som inte respekterade honom förr och nu får jag tillbaka det? så hur skall jag ändra på mig själv för att allt skall bli lyckligt? jag kan ha jäkligt kort stubin jag med.
    Det är inte ditt fel.
    Släpp det på en gång.
    Det där är inte normalt beteende.
    Ingen här som försöker hjälpa dig tror det.

    MEN du kan bara ändra på ditt eget beteende - aldrig på hans.
    Du måste bemöta honom annorlunda.
    Men då måste du också komma till insikt om vad fan han pysslar med.
  • tundra

    Du behöver inte göra slut men du måste börja leva ditt liv igen.

    Vad för liv vill du ha?
    Vill du ha glädje och lugn?
    Låt honom inte komma ivägen för det.
    Låtsas att det regnar och gör din grej ett tag.

    Och bara måste han han sabotera (vilket han kommer att försöka med när du är utanför hans kontroll) så kräv familjeterapi. Sen fortsätter du att koncentrera på dig själv.
    Han får må som han mår.

    Flyt inte med i hans skruvade värld. Gör din egen om du prompt vill försöka stanna kvar.
    Flytta fokus till dig och barnen. Ni ska må bra.

    Ge dig själv tid att tänka och reflektera.
    IFRÅGASÄTT när han försöker kontrollera eller provocera.

  • tundra
    Falangist skrev 2011-07-07 09:51:59 följande:
    Nu har jag läst det du skrivit och jag blir faktiskt ledsen för din skull och för era barns skull. Som jag ser det har ni långt gångna problem.

    Dessutom brister logiken i hans argument, verkar det som. Om du tar ut mer vab för att han tjänar mer än du gör, varför betalar han då inte mer till hushållet eller är allmänt generösare med mitt och ditt? Vad kan det annars vara för poäng att en förälder tar ut majoriteten av dessa dagar? Om du måste handla till honom (jösses, bara detta; man handlar väl till hushållet!), varför ska du då ta buss när det uppenbarligen finns en bil i familjen?
    Får jag fråga om han själv lagar middag regelbundet? Annars kunde han kanske hålla tyst med de trista kommentarerna om din matlagning.

    Men det här är väl petitesser i sammanhanget. För det allvarliga är barnen och att det verkar som att han pratar ned dig framför dem. Det är så skadligt för dem att inte få ha kvar sin mamma (och sin pappa också för den delen) intakt, att istället få informationen att det är nåt fel på en av föräldrarna. Jag tror som du att det kan vara en av anledningarna till att ditt ena barn behandlar dig respektlöst. Det förstör barnens trygget och tillit.

    Han vill inte gå i parterapi. Vill han gå i egenterapi? För det verkar som om han gradvis - om jag förstod din historia rätt nu - har symboliskt ersatt sina fosterföräldrar med dig och nu kompenserar och försvarar sig på ett sätt han inte kunde som barn, genom att ta vara på sina egna behov, fast uppförstorat gånger 500. Han har nu gått så långt att han blivit demonstrativ - att märka hyllor i kylen och masturbera inför dig i en uppenbart icke-sexuell situation är i min värld tecken på att det riktigt barkat iväg i er relation.

    Om han inte vill ta tag i det här och försöka hjälpa antingen er eller sig själv, är du kanske framme vid punkten då du ska bestämma hur du vill ha det - fast jag förstår att det smärtar dig.
    Varför arbetar du deltid?
    För att sitta säkert vid en eventuell separation, bör du gå upp till närmare heltid. Annars blir det svårt att få hyreskontrakt om du  bestämmer dig för att lämna förhållandet.

    Men det viktigare är att du börjar föra samtal med dig själv. Vem är du? Vad har du för fel och brister? Har du försökt kompensera för dem i relationen, medvetandegöra dig själv om hur du medagerar till att ni har det såhär? Vad behöver du för att må bra? Hur känner du inför hans nuvarande snålhet? Hur känner du inför det faktum att han inte vill ta hjälp av någon professionell? Vad väcks inom dig när han talar nedsättande inför barnen om dig? Vad ser du framför dig, realistiskt, när du tänker på ett liv när ni fortsätter ihop? Vad ser du lika realistiskt framför dig när du föreställer dig att du väljer att leva ensam?

    En relation kan gå upp och ned och det kan vara riktigt svårt att hålla den samman i ett långt liv tillsammans med barn och förvärvsarbete och allt annat slitage relationen kan utsättas för. Man kan inte förvänta sig vin, sång och rosor.

    Men relationen ska inte ta ifrån dig mer än den ger.
    Du måste någonstans känna att du relationellt går på plus genom att stanna kvar med honom.
    Går du på minus, om det kostar mer än det smakar och har gjort länge, om du mår sämre av att stanna (blir mer stressad, sover eller äter sämre, ältar ert mående, känner ett orosstygn i magen när du hör att han kommit hem, sätter upp krampaktigt glada fasader inför barnen, om du i tysthet går med frågan "Ska man verkligen ha det såhär?") då är det ett tecken från din kropp och ditt känsloliv att du far illa. Och då borde du gå. För då kommer en separation inte att göra ditt inre tillstånd värre, det är jag tämligen säker på. Och så ges du en chans att etablera en relation med dina barn som inte medieras via vad han säger om dig.

    Stort lycka till!
    Jättebra skrivet!
    Tål att läsas 2 gånger.

    TS vill verkligen inte skriva dig på näsan.
    Önskar dig allt gott och att du en dag orkar/känner dig redo att ta itu med det här en gång för alla. För dig själv och era små underbara barn.
    Till den dagen kommer så vill jag bara på minna dig att Du är värdefull!

    Min väninna som varit i ett enormt destruktivt förhållande flera år gick nyligen isär från sin sambo.
    De kom till den skiljevägen inte för att jag kom med några matnyttiga råd - även om jag försökte! därför vet jag att ibland går det inte att släppa taget.
    Jag stöttade genom att finnas där hela förhållandet utan att demonisera hennes partner - därför är jag också en av de få vänner som finns kvar.
    De gick isär när han lämnade henne efter den 3e otroheten.
    Det hon har upptäckt efter skilsmässan är just att hon har ett värde.
    Att det faktiskt finns andra människor i världen som tycker att hon är rolig, intressant och snygg. Vilket hon verkligen aldrig borde ha glömt bort! (Gjorde mitt bästa för att påminna henne). Men hon kände det aldrig förrän hon blivit ensam och fått återhämta sig.

    Ta hand om dig TS.
Svar på tråden Har jag en barnslig sambo??