• lasse78

    Adoptera bort barn?

    Hej jag sitter i tankarna på att ge medgivande till att mitt ex nya ska få adoptera min dotter.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga med hur man överlåter ett barn till någon annan så det är vad jag undrar hur det går till?

    Ja jag ska väl berätta om bakgrunden lite men vill inte släppa för mycket här.
    Jag är ingen bra pappa efter som jag mått psykiskt dåligt efter separationen försökt ta mitt liv och så och nu väntar jag på ett fängelsestraff på 1år men jag har aldrig slagit någon eller varit våldsam det handlar om att jag hotat att ta mitt liv framför mitt ex men inget våld eller hot om våld mot någon mer än mig själv.
    Det var ju ingen idé att strida om vårdnaden utan den skrev jag under och nu om någon dag så kommer jag få skriva under namnbyte på dottern och jag vill inte tjafsa i rätten så jag skriver under det.
    Sen för att jag ska få träffa dottern har mitt ex sagt att jag måste vända mig till rätten och hon vet att jag inte kommer ha råd till att ta strid efter som jag blev bostadslös efter separationen och är det än men snart har jag ju ett eget rum på österåker.
    Så det vore bäst att lämna över min dotter nu när hon är liten så hon inte mins mig och då kanske inte försöker söka upp mig när hon blir stor. 

  • Svar på tråden Adoptera bort barn?
  • lasse78
    Nyfiken gul skrev 2011-08-04 17:07:35 följande:
    men släpp ditt ex och börja tänk själv!!

    det finns faktiskt lagar som styr barnens rättigheter - varför skulle itne dom gälla dig?
    Så länge jag gör som mitt ex och hennes nya vill så har min dotter det bra.
  • Jennie med ie
    lasse78 skrev 2011-08-04 17:08:13 följande:
    Av erfarenhet så vet jag att det kommer kosta ganska mycket pengar efter som det kommer gå upp i rätten mitt ex har själv sagt att hon aldrig kommer låta mig träffa min dotter så för att få träffa henne så måste jag upp i rätten.

    Jag har 6års erfarenhet av vårdnadstvist med min stora grabb och det är inte klart än och jag har fått träffa honom 5min på 5år 
    Då ligger det antagligen mer bakom än vad som framkommer här så jag lägger ner för egen del.
  • Nyfiken gul
    lasse78 skrev 2011-08-04 17:08:13 följande:
    Av erfarenhet så vet jag att det kommer kosta ganska mycket pengar efter som det kommer gå upp i rätten mitt ex har själv sagt att hon aldrig kommer låta mig träffa min dotter så för att få träffa henne så måste jag upp i rätten.

    Jag har 6års erfarenhet av vårdnadstvist med min stora grabb och det är inte klart än och jag har fått träffa honom 5min på 5år 
    och jag har också suttit i tingsrätt och tvister och säger BULLSHIT!

    Hon kan inte bestämma hur du ska träffa ditt eget barn - Det finns lagar och regler för det.

    Du har alltid rätt att träffa ditt barn. Punkt och slut. Det kan hon aldrig förhandla bort.

    Gå inte på det hon säger - hon blåljuger dig rakt upp i ansiktet för att hon givetvis inte vill ha dig i sitt liv.  Gå inte på det!
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    lasse78 skrev 2011-08-04 17:10:03 följande:
    Så länge jag gör som mitt ex och hennes nya vill så har min dotter det bra.
    det är vad du vill tro förstår jag - men tänk om hon faktiskt inte har det då? Tänk om nya killen faktiskt är elak och dum? Tänk om hon träffar en ny som inte accepterar att hon har en dotter?

    Din dotter kan råka ut för mycket skit och elände pga ditt beslut. Är det verkligen det bästa för barnet?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    Är det så att det ligger en massa bakom det du berättar så finns det även regler och paragrafer för detta.

    Kontaktfamiljer, personliga assistenter osv kan finnas till hands och hjälpa till att du får träffa ditt barn. Det kostar inget och är något som socialtjänsten kan hjälpa dig med.

    Eftersom du ändå haft vårdnaden om ditt barn fram till nu så är du ju ändå inte omyndigförklarad.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse78
    Jennie med ie skrev 2011-08-04 17:10:09 följande:
    Då ligger det antagligen mer bakom än vad som framkommer här så jag lägger ner för egen del.
    Det som ligger bakom där är att det var jag som gjorde slut eller vi skilde oss för vi var gifta hon blev skit arg på mig fast hon fick behålla huset jag betalade lånet men jag ville ha bilen då tog det hus i helvetet på hennes mamma och hennes mormor och efter som min fd fru lyder allt dom säger så har det blivit lite knas.
    Men hon träffade en annan kille som hon fick barn med men gör lika mot honom. 
  • Nyfiken gul
    lasse78 skrev 2011-08-04 17:16:51 följande:
    Det som ligger bakom där är att det var jag som gjorde slut eller vi skilde oss för vi var gifta hon blev skit arg på mig fast hon fick behålla huset jag betalade lånet men jag ville ha bilen då tog det hus i helvetet på hennes mamma och hennes mormor och efter som min fd fru lyder allt dom säger så har det blivit lite knas.
    Men hon träffade en annan kille som hon fick barn med men gör lika mot honom. 
    ja men dåså! då är det faktiskt inte du som gör fel!
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse78
    Nyfiken gul skrev 2011-08-04 17:16:48 följande:
    Är det så att det ligger en massa bakom det du berättar så finns det även regler och paragrafer för detta.

    Kontaktfamiljer, personliga assistenter osv kan finnas till hands och hjälpa till att du får träffa ditt barn. Det kostar inget och är något som socialtjänsten kan hjälpa dig med.

    Eftersom du ändå haft vårdnaden om ditt barn fram till nu så är du ju ändå inte omyndigförklarad.
    Nej det är jag inte men om mitt ex vill det så blir det nog så.
    Ta kontakt med soc får jag inte mycket för efter som halva mitt ex´s släckt jobbar där så det är ganska kört.
    Försökte ju få hjälp med bostad av dom i vintras när det var -30 och inte fungerade att bo i bilen men min ansökan kom bort hela tiden. 
  • Nyfiken gul
    lasse78 skrev 2011-08-04 17:20:34 följande:
    Nej det är jag inte men om mitt ex vill det så blir det nog så.
    Ta kontakt med soc får jag inte mycket för efter som halva mitt ex´s släckt jobbar där så det är ganska kört.
    Försökte ju få hjälp med bostad av dom i vintras när det var -30 och inte fungerade att bo i bilen men min ansökan kom bort hela tiden. 
    fast om dom är släkt med exet och ert barn så får dom INTE handlägga dina ärenden som rör barnet!

    då gör dom tjänstefel och du kan byta handläggare.

    Du kan till och med ringa en annan kommun och få hjälp.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lasse78

    Nu kommer det bli så att dom kommer ansöka om adoption och jag kommer gå med på det efter som jag inte vill hålla på att bråka med dom.

  • koalabjörn

    Du måste nog ändå kontakta familjeenheten och/eller barn- och ungdomsenheten i din kommun. Dvs socialtjänsten/familjerätten.  Fråga efter den som ansvarar för adoptionsärenden. Det ska vara en person som du inte personligen känner och som inte känner dig, för annars blir det jäv och då måste du byta handläggare.

    Lycka till och hoppas du mår bättre snart.

    Jag tror som flera andra att det ligger ytterligare allvarlig problematik bakom allt detta.

    Man får naturligtvis inte ett års fängelse i Sverige enbart för att man hotat att ta livet av sig framför sin partner. Men allt ytterligare som hänt och som lett till polisanmälan, utredning, rättegång och slutligen till en fällande dom med fängelse som påföljd, är ju din/er privatsak.

    Ditt barn behöver trygghet, stabilitet och lugn i sitt liv. Kan hända du och barnet ändå kan ha en kontakt när hon blir större och OM ni båda önskar...

    {#emotions_dlg.flower}

  • lasse78
    koalabjörn skrev 2011-08-04 18:25:50 följande:
    Du måste nog ändå kontakta familjeenheten och/eller barn- och ungdomsenheten i din kommun. Dvs socialtjänsten/familjerätten.  Fråga efter den som ansvarar för adoptionsärenden. Det ska vara en person som du inte personligen känner och som inte känner dig, för annars blir det jäv och då måste du byta handläggare.

    Lycka till och hoppas du mår bättre snart.

    Jag tror som flera andra att det ligger ytterligare allvarlig problematik bakom allt detta.

    Man får naturligtvis inte ett års fängelse i Sverige enbart för att man hotat att ta livet av sig framför sin partner. Men allt ytterligare som hänt och som lett till polisanmälan, utredning, rättegång och slutligen till en fällande dom med fängelse som påföljd, är ju din/er privatsak.

    Ditt barn behöver trygghet, stabilitet och lugn i sitt liv. Kan hända du och barnet ändå kan ha en kontakt när hon blir större och OM ni båda önskar...

    {#emotions_dlg.flower}
    Okej det är mer som ligger bakom domen först hoten men sen en fortkörning på motorcykel med och efter som jag inte har körkort för hoj blev det olovlig med och massa böter att köra 256km/h på 50 väg är ett grovt brott i sverige så det straffas hårdare än att våldta någon det käns ju säkert.
  • Disan

    Har bara läst ts.

    Känns lite sorgligt att läsa. Känns som att du vill men att du har gett upp? Men du vet självklart bäst vad som bör göras. Vet inte hur man går till väga, men ville lämna ngr rader. Lycka till!

  • lasse78
    Disan skrev 2011-08-04 18:45:05 följande:
    Har bara läst ts.

    Känns lite sorgligt att läsa. Känns som att du vill men att du har gett upp? Men du vet självklart bäst vad som bör göras. Vet inte hur man går till väga, men ville lämna ngr rader. Lycka till!
    Jo jag har nog gett upp helt efter som jag inte vill bråka så gör jag bara vad dom säger.
  • en glad

    Du behöver inte göra något mer än vidhålla att du accepterar adoptionen när du blir tillfrågad (om det även då känns rätt för dig) Resten av agerandet får ditt ex o hennes nya stå för ... sitt lugn i båten!

  • MyLifeAsMum

    Kanske lite sent, men har ni gemensam vårdnad?
    då kan du bara gå hem där och ta barnet och gå ut!

    Nu menar jag ju inte att du ska sno henne, men du får lov att gå och ta henne
    försvinna i några timmar utan att tala om för henne vad du gjort etc.
    Lagar finns i sverige, så tycker du ska strunta i vad hon säger,
    och göra precis som du vill!

    Stå på dig, ge dig inte för sånna idioter som henne!
    Hon tänker INTE på din dotters bästa, utan på sig själv!

  • elmadumle

    Men varför gå med på adoption? då har du inga som helst rättigheter längre. Och bara för att hennes morsa och mormor tycker si och så så är det inget skäl heller, de har inget att säga till om. Skriv inte på något utan att ha ett ombud, och ge inte upp dottern vad du än gör!

Svar på tråden Adoptera bort barn?