• Fru Karlsson

    Fest och ha med bebis

    Som rubriken lyder så är vi bjudna på kräftskiva till helgen till ett par vänner.Vi har en son på 6 veckor som vi INTE lämnar bort än.Och kommer ha han med.Ingen av oss kommer dricka oss berusade och jag tar max två glas vin.Det kommer vara vuxna skötsamma människor och inget stök men känner mig lite osäker om det är lämpligt när han är så liten.Men känner oxå att man behöver träffa folk,njuta och ha lite roligt oxå.Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Fest och ha med bebis
  • Fröken Löken

    Hade med min dotter på 30-års fest när hon va ca 6 veckor! Hon sov som en stock trots liv och rörelse ;)
    Jag drack dock inget eftersom jag var tvungen att köra men hade det varit gångavstånd hade jag mycket väl kunnat ta mig en cider el två! :)
    Gör det som känns rätt för er!!
    Ha så roligt!!

  • Moa 809

    Jag tycker halt klart att ni ska gå och att du kan ta ett par glas vin. Sedan skulle jag nog även ta med något alkoholfritt vin, bara för att det känns festligare än att gå över till vatten när de två glasen är tömda Glad

  • 071001

    Du får såklart tycka vad du vill och göra hur du vill, men jag tyckte att ditt inlägg var lite för mycket "man ska inte" än bara ett svar om huruvida du hade gått på fest eller ej.
    Min fyraåring sover mellan oss varje natt så med andra ord skulle jag då inte ha tagit ett enda glas vin på fyra år enligt din melodi.
    Nåväl, inget att bråka om, alla gör som var och en vill.

  • Lilly mama

    Du känner dina vänner bäst och vet hur stökigt det brukar bli. Jag hade med min dotter på firmafest när hon var 8 veckor. På festen gick allt strålande och hon sov mest eller kikade lite nyfiket. När vi kom hem var hon dock lite stissig och orolig. Hade väl blivit lite väl mycket intryck. Det gick ju över efter en natts sömn, men du kan ju vara beredd på att bebis kan bli lite orolig.

  • HelenaMaria

    Herregud, jag drack ett glas rött samma kväll vi kom hem från BB. Det var gott.

  • Fru Karlsson
    Alexi skrev 2011-08-09 14:34:01 följande:
    Jag tycker att det är olämpligt att dricka alkohol med en sån liten bebis. Jag har fortfarande inte smakat mer vin än en klunk när min son nu är nio månader. Och jag vet att man får dricka under amning men eftersom han och jag sover ihop varje natt så tycker jag det är jätteviktigt att jag är nykter. Och även om man inte sover ihop så vet man inte vad en sexveckors bebis kan plötsligt behöva en natt i form av mat, närhet, bärande osv och därför är det viktigt att vara nykter tycker jag. Har man nyligen varit gravid kanske man dessutom är extra känslig för alkohol och då skulle jag tycka att två glas vin kan vara rätt osäkert.

    Vi har en 2,5-åring också och hela första året drack vi väldigt sparsamt båda två, max ett glas vin (när jag hade börjat dricka alls igen efter att amningen var avslutad vid åtta månader)
    Oj vilket tråkigt liv du måste ha som inte kan unna dig lite vin fast din son är nio månader....
    Man är inte bara mamma och barnet har en pappa oxå som givetvis är nykter.Man blir inte berusad på två glas och så lite är inget som går ut till mjölken.
  • älskarlivet81
    Lillakarlsson84 skrev 2011-08-10 11:43:27 följande:
    Oj vilket tråkigt liv du måste ha som inte kan unna dig lite vin fast din son är nio månader....
    Man är inte bara mamma och barnet har en pappa oxå som givetvis är nykter.Man blir inte berusad på två glas och så lite är inget som går ut till mjölken.
  • älskarlivet81
    Alexi skrev 2011-08-09 14:40:27 följande:
    Klart man inte blir full på det, men jag tycker att man ska vara betydligt mer nykter än full när man har en liten bebis att ta hand om.

    något glas vin på helgen med en 14-månaders tycker jag är en annan sak.
    Fast vår 14-månaders är ju mer livlig än vad hon var när hon var 3-4 månader... Hon är över allt och ingenstans och klättrar på precis allting..
  • Alexi
    071001 skrev 2011-08-10 10:58:44 följande:
    Du får såklart tycka vad du vill och göra hur du vill, men jag tyckte att ditt inlägg var lite för mycket "man ska inte" än bara ett svar om huruvida du hade gått på fest eller ej.
    Min fyraåring sover mellan oss varje natt så med andra ord skulle jag då inte ha tagit ett enda glas vin på fyra år enligt din melodi.
    Nåväl, inget att bråka om, alla gör som var och en vill.
    Att det är ok att gå på en fest som man anser passar bebisen tyckte jag var så självklart att det inte behövdes skrivas.

    Det står i alla råd att man inte ska samsova med en bebis när man är påverkad av något, tabletter, alkohol eller vad som helst. Och man vet inte kanske precis hur mycket man tål när man varit nykter i minst nio månader. Jag tycker att två glas vin är mycket när man har en bebis på sex veckor. Stor skillnad mot att sova ihop med ett större barn som märker att man rullar på det.
  • 071001

    Visst har du en poäng i hur mycket man tål och så, men jag tror att många vet med sig hur de känner sig efter 2 glas vin på en hel kväll. I mitt fall känner jag inte av det alls och skulle utan att blinka ha sovit med Siri som bebis också.

  • Alexi
    Lillakarlsson84 skrev 2011-08-10 11:43:27 följande:
    Oj vilket tråkigt liv du måste ha som inte kan unna dig lite vin fast din son är nio månader....
    Man är inte bara mamma och barnet har en pappa oxå som givetvis är nykter.Man blir inte berusad på två glas och så lite är inget som går ut till mjölken.
    Oj vilket tråkigt liv du måste ha som tror att man inte kan ha ett roligt liv utan alkohol ens medan ens barn är bebis...
  • älskarlivet81
    Alexi skrev 2011-08-10 12:45:51 följande:
    Oj vilket tråkigt liv du måste ha som tror att man inte kan ha ett roligt liv utan alkohol ens medan ens barn är bebis...
    Jag dricker inte vin för att bli full, jag dricker för det är ofantligt gott till mat!
Svar på tråden Fest och ha med bebis