• Anonym

    Frågor om svamp i underlivet.

    Hej!
    Fick svamp för drygt en vecka sen (tror det kom när jag badade badtunna. Fick mensen samma
    dag och körde med tampong, så jag tror att det var därför..) och har börjat behandla.

    Behövde inte någon undersökning, då hon jag snackade med trodde att det var svamp.

    Men nu i efterhand kom jag såklart på lite frågor angående svamp:

    1. Hur kommer det sig att svamp uppkommer? Har inte haft det förr och undrar nu om det
    kan ha något med badtunnan, det varma vattnet, tampongen och mensen att göra..? Eller
    skulle det hänt ändå? 
    2. Nu när jag fått svamp en gång, kommer det lättare tillbaka?
    3. Kan jag vara allergisk mot silket på tampongen? Trodde att det var det först. Jag brukar
    använda binda.

  • Svar på tråden Frågor om svamp i underlivet.
  • sexologen

    Hej!

    De flesta kvinnor får någon gång en svampinfektion och den beror ofta på störd hormonbalans i samband med en graviditet eller i samband med en antibiotikakur då antibiotikan även dödar de nyttiga mjölksyrebakterierna i underlivet. Jästsvampar har alla kvinnor normalt i underlivet det är först då antalet blir för stort som besvären i form av klåda och sveda och i vissa fall även av en kesoloknakde flytning uppkommer.

    Unga kvinnor kan ibland drabbas av klåda som inte måste vara en svampinfektion, så jag tycker det var synd att du inte fick bli undersökt innan du påbörjade en behandling.

    En del kvinnor är käsnliga för att bada och att sitta i blöta badkläder, vilket kan leda till irritation i underlivet. Även vissa vattensorter såsom klor kan ge endel kvinnor besvär.

    Om du är van att använda binda kanske tampongen påverkade dig negativt nu då dina slemhinnor redan var irriterade. Pröva tampong igen då klådan försvunnit.

    Jag tycker du ska bli undersökt så du inte behandlar dig mot något du inte har.

    För att förebygga klåda i underlivet kan du smörja in ditt underliv med barnolja efter en dusch eller ett bad och undvika tvål.

    Hälsningar
    Sara

  • Anonym

    ja lite konstigt var det att jag inte blev undersökt, men det känns bättre nu när jag anväder Prevagyl.
    Hoppas att det går över.

    Eftersom det känns bättre nu, var det svamp då?

Svar på tråden Frågor om svamp i underlivet.