Inlägg från: Nemi76 |Visa alla inlägg
  • Nemi76

    Får man inte ge levande möss längre?

    Gjorde en snabb googling och såg bara diskussioner om att Djurskyddsverket valt att tolka lagen på så sätt att man inte skulle få ge djur levande föda men tydligen finns det ingen tydlig lagregel som säger att djur inte får äta levande föda.

  • Nemi76
    DragonWoman skrev 2011-08-11 21:11:10 följande:
    Ah, så om en djurbutik inte säljer levande möss som ormmat så är det ett eget beslut och inte på grund av en lag? Bra att veta om de påstår att det skulle bero på ändrad regel eller lag.

    Som jag förstått det, ja. Tydligen vill Jordbruksverket att man ska tolka lagen på att visst sätt, men någon lagändring har jag inte utläst än när jag googlat iaf


     


    Sedan verkar det ju konstigt att sluta sälja levande möss som ormmat på grund av att man inte får mata djuren med levande föda. Man kan ju faktiskt själv avliva mössen/råttorna innan man matar men vill att musen/råttan ska vara så färsk som möjligt.


     


    Hade själv ormar för en herrans massa år sedan och det var svårt att ge den ene (ryktades att han var viltfångad) död föda. Det gick efter ett bra tag, men det var jäkligt svårt och bökigt.

  • Nemi76

    Ja, det allra bästa är väl att ge död föda, men det finns (såvitt jag kunnat utläsa) ingen lag som förbjuder levande föda.


     


     

  • Nemi76
    DragonWoman skrev 2011-08-11 21:24:43 följande:
    Han som jag känner får köpa ett 10-pack med döda och frysta möss och det går åt 2 per matning. Jag undrar ju om det är så bra näringsmässigt i längden? Om inte så måste man väl börja böka med vitaminer mm oxå.

    Så de som matar med levande begår inget lagbrott iaf, om nu inte musen skulle lida av nån anledning. Men man borde ju kunna bedöva musen innan man ger den till ormen isf?

    Känns spontant som att bedövningsmedel i föda inte är så bra idé, men jag vet inte...


     


    Hur ofta matar han då? Det räcker ju till fem matningar och så lång tid går det väl inte mellan matningarna att näringsvärdet i mössen blir så mycket sämre?

  • Nemi76
    DragonWoman skrev 2011-08-11 21:50:57 följande:
    Jag tänkte mer på ett lätt slag i skallen eller i nacken, ungefär som när man slaktar hönor eller kycklingar....

    Tror han matar varannan vecka, så det blir ju 10 v i frysen. Och jag vet inte riktigt hur det påverkar mössens kvalite?

    Ahaa...du tänker så

    Men 10 veckor borde inte påverka kvalitén, det kan jag inte tänka mig...  
Svar på tråden Får man inte ge levande möss längre?