• anne h

    Såg en mamma med dottern i koppel!!!

    vivexa skrev 2011-08-17 17:49:29 följande:
    Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

    Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

    Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?
    Ja, det finns många skäl, BRA skäl, till att koppla sitt barn.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    amalie79 skrev 2011-08-17 20:22:40 följande:
    Har man en liten rymmare så varför inte.
    Jag vet de som använt fårstängsel för att hindra barnen från att sticka.
    Jag har 1½ m högt staket runt min gård.. det stoppar mig effektivt, sonen flyger över det i dag... FörvånadDäremot var det bra tills i fjol när han lärde sig klättra över det, när han äntligen klarade av att greppa uppe på staketet..

    Känner några som har 2 m högt plank... där går min gräns.. men jag funderar på taggtråd längst upp på staketet, torde hindra sonen lite mer, eller vad tror ni? Tungan ute
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    vivexa skrev 2011-08-17 23:03:30 följande:
    Nej jag har tre barn, varav två är rymmare. Bor i storstad. Och jag menar inte att jag är extremt duktig, och jag har inte anlagt den hånfulla tonen som du har.
    Mamman jag nämnde hade ETT barn. Platsen var ganska folktom,det var  inomhus, inga bilar, stora ytor. För mig såg det helsjukt ut att gå med barnet fastbundet.
    Jag har ett barn som rymmer.. inte så att han sticker rakt av, tvärtom bdar han sin tid, inväntar och invaggar mig i falsk säkerhet.. och när man tror att han inte ska rymma mer så är han bara *borta*..

    hade han bara stuckit såsom dina så vore det ju enklare, nu har jag en slug rackare som drar när man inte ser ½s, spelar liksom ingen roll om det är 1.000 personer kring oss eller tre.. då spänner man fast barnet i vagn fast det är 6 år, sätter på det sele, whatever.. för jag vill ha kvar mitt barn i livet. 
    vivexa skrev 2011-08-18 00:03:36 följande:
    Jag har total fokus på mina rymmare hela tiden och gör väl i stort sett inget annat än håller koll på barnen när vi är ute.
    Hur gör du när du går över gatan? Du blinkar aldrig? Stirrar du på dina barn fortfarande varje millisekund eller kollar du om det är fritt på gatan innan ni passerar? Hur gör du för att ha "total fokus" på två "rymmare" samtidigt? När den ena försöker sticka åt vänster, vad gör du med den som drar åt höger? och den tredje då? Som snubblade? Vad gör de adnra två då...? Ja, du släpper väl inte blicken på någon av dem, hoppas jag!?
    Släpper du en endaste bråkdels sekund ögonkontakten så vore en sådan som min son väck, direkt. Du har inte en suck att se när han bara glider i väg. ingen annan heller. -till och med när man är ensam med honom.

    INGEN kan ha "total fokus" på två barn, inte ens ett, om man ska göra annat än vara i ett tomt rum. Det finns alltid något som drar blicken till sig, ofrivilligt..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    vivexa skrev 2011-08-18 00:25:47 följande:
    Jag bor i Stockholm
    och du har aldrig sett barn med sele förr?? oj..  jag har sett många där med sele på barnen..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

    ...jag har förresten inte bara haft sele på mitt barn, jag har även en pejl på min son varje dag.. han drar, så enkelt är det, då räcker det inte ens att vara två vuxna, då måste det finnas sätt att hitta honom och för det blev sonen sponsrad av ett företag.

    fler som hissnar nu? Pejl har man ju bara på jakthundar, eller..?  


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    liag skrev 2011-08-18 00:52:20 följande:
    Höjdmätar också eller?  ;)
    var du rolig nu, eller?  Cool
    -har inga träd längre, två rediga karlar fällde samtliga på gården, gissa varför... 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    La Lola skrev 2011-08-18 00:57:09 följande:
    Hissnar inte alls.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    vivexa skrev 2011-08-18 01:02:41 följande:
    Ja men det är mer en grej jag skulle gilla! Så slipper man knalla kvarteret runt och leta när de stora barnen är ute och man själv vill avsluta kvällen... Den skulle jag hellre köpa än en sele
    du skämtar, va? Springa omkring med  2 st 1m långa spröt från mottagaren är ingen höjdare, lovar! Folk tror man är ute och pejlar tv...
    Sele är att föredra i vilket läge som helst, har barnet stuckit så kan det redan ha drunknat, klivit ut framför en bil (eller klättrat upp i högt träd...) 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    vivexa skrev 2011-08-18 01:02:41 följande:
    Ja men det är mer en grej jag skulle gilla! Så slipper man knalla kvarteret runt och leta när de stora barnen är ute och man själv vill avsluta kvällen... Den skulle jag hellre köpa än en sele
    ..den kostar drygt 6.000 kr, en sele ca 2-300 kr.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    liag skrev 2011-08-18 07:53:57 följande:
    Men sådant kostar plus att barnet ska ha den kvar på sig också.
    inte bara det.. de kan hinna råka illa ut.. Det är ju en sista utväg, helt enkelt, något folk inte inser.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    La Lola skrev 2011-08-18 07:40:28 följande:
    De spänner fast barnen o går därifrån...?...
    Cool
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Flytning skrev 2011-08-18 11:31:59 följande:
    Hej TS, vet ej om du har hunnit ändra uppfattning under trådens gång eller inte.
    Om inte så tycker jag att du borde sätta dig en stund och försöka analysera vad det var med den där selen som fick dig att reagera såpass att du startade en tråd om det.
    Var det en lidande, olycklig unge du såg eller var det en sådan där syndig mamma som hade den hemska egenskapen att vara lat och bekväm?
     För fyskam den förälder som vågar vara lite bekväm av sig i köpcentret, va!! Har man skaffat barn så ska man minsann inte behöva unna sig varken vagn eller sele eftersom det är så naturligt att tvååringar springer iväg och då ska de minsann göra det också i alla situationer!
    Orkar man inte springa efter sitt barn jämt så borde man inte ha skaffat sig några barn! Att det sen finns en massa prylar som underlättar en förälders roll på marknaden såsom vagnar, selar, amningskuddar och allt vad det heter spelar ingen som helst roll! En riktig mor väljer ALLTID den jobbigaste, naturligaste vägen även om barnen ifråga inte lider av det andra! 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Amme skrev 2011-08-18 12:22:12 följande:
    Kanske ett rymningsbenäget barn
    Inget giltigt skäl, då ska man ha full fokus hela tiden på sitt barn! 24/7 helst.. Glöm det där med att blinka ens.

     
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-08-18 14:27:10 följande:
    Kan inte direkt påstå att mina 4 barn är några rymmare, snarare, "sittare", vill-inte-gå, drömskt stannare, klättra-ur-och-i-vagnen, inte-hålla-handen typer men skulle jag ställa mig mellan barnen och gatan så hade jag fått gå ensam över vägen. Aaaaaldrig att de hade följt med när jag hade sagt att nu går vi om jag hade stått framför dom.
    Cool
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Nightwish77 skrev 2011-08-18 14:54:17 följande:
    flexikoppel
    med stryphalsband till! -helst stackel.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    lastchristmas skrev 2011-08-18 20:26:26 följande:
    Har aldrig sett det i verkligheten men några skäl kan väl vara dålig kondition, rymningsbenägna barn, flera barn på barnovänliga ställen som man inbland måste vara på? Vi har aldrig behövt någon, ärligt talat har vi inte ens tänkt tanken. Barnen är små och springer ibland men då springer vi efter.
    Beror helt på _hur_ pass rymningsbenägna barnen är..
    Det är jätteskillnad mellan barn, vad som driver dem, vad de vill med sina rymningar.

    Det är inte alltid "bara" att springa efter dem. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Starkast skrev 2011-08-19 00:52:05 följande:
    Säkert många föräldrar som förlorat sitt barn på ett så tragiskt sätt som ÖNSKAR att de haft en sele så barnet aldrig försvunnit....
    Hur kan du ens ta upp barndödsfall till diskussion att inte använda sele? Anser du verkligen att det är bättre att barn kommer bort eller t.o.m dör än att abvända sele?

    Dina kommentarer får iallafall mig att förstå att du inte har en blekaste aning om vad en "rymmare" egentligen är för något. utan du tror att dina normalaktiva barn är rymmare bara för att de rör på sig.
    En "rymmare" försvinner utan att du ser det även om du tittar på den, för det räcker rent utsagt med att blinka vilket även du gör. Och har du dessutom tre barn att hålla koll på så har du verkligen inte full koll på samtliga hela tiden. 
    Du beskriver min unge här...
    "En "rymmare" försvinner utan att du ser det även om du tittar på den, för det räcker rent utsagt med att blinka vilket även du gör." -fast jag blinkade inte ens sist, ändå försvann han och polisen fick leta..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Madicken skrev 2011-08-19 10:55:59 följande:

    Det är inte lätt att vara mamma idag. Oavsett hur man gör så är man en dålig mamma. Försöker jag skydda mitt barn från att gå vilse eller bli påkört genom att ha sele och "koppel" så är jag en dålig mamma. Tappar jag bort mitt barn eller om barnet bli påkört så blir jag också en dålig mamma!


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!