• Nenne666

    Omplacerar du din älskade hund om ditt barn visar sig vara allergisk?

    Idag behöver man inte alltid omplacera sina djur, utan man kan välja att medicinera sina barn ist.
    Tillhör du den typen av förälder som behåller sina djur till priset av ditt egna allergiska barn?

    Vi misstänkte och va oroliga för att min mellanson ev. skulle vara allergisk mot hundarna, vi ville testa för att vara helt säkra innan ett beslut fattades hemma hos oss.
    På allergimottagningen ställde jag en mängd frågor och uttryckte min oro och mitt hopp över att min son inte skulle uppvisa någon form av djurallergi, för helst så skulle jag vilja ha hundarna kvar.
    Men självklart inte till priset av våran son.
    Då svarade hon på allergimottagningen att många föräldrar väljer att medicinera sina barn framför att göra sig av med djuren, detta är ganska vanligtFörvånad. Hon uttryckte att hon blev glad för att jag resonerade så sunt i att omplacera djuren till förmån för vår son
    Eeh, sunt?
    För oss va detta självklart...även om det skulle va med sorg i hjärtat.
    Barnen går ju för sjutton först.

    Detta har fått mig att fundera på vad det är för jävla djurmänniskor som inte gör sig av med katt och hund och ist väljer att medicinera sitt barn. Så jävla sjukt.
    Vi diskuterade frågan fram och tillbaka och hon höll med om att dessa föräldrar inte hade alla hästar hemma men inte kunde ge uttryck för det i den här typen av möten. Utan hon är tvingad att erbjuda detta alternativet, även om det stod henne emot.

    Nu undrar jag hur ni ställer er i frågan om det skulle uppstå i er familj eller hur ni gjorde när det stod klart att något barn har blivit allergisk?

  • Svar på tråden Omplacerar du din älskade hund om ditt barn visar sig vara allergisk?
  • Starkast
    dezibel skrev 2011-08-31 16:19:17 följande:
    Men sensibilitetsinjektioner (osäker på stavning) är väl inte på något sätt skadligt att ge barn?? 
    Tror du på allvar att det finns riskfria läkemedel utan biverkningar?
    Dessutom kan det vara rätt traumatiskt att behöva ta sprutor.
    Är det verkligen värt detta?
  • Starkast
    Hoppsaan skrev 2011-08-31 16:24:00 följande:
    Hade mitt barn varit allergisk hade ompalcering varit självklara lösningen (förutsatt att de enda besvär barnet fick inte var att nysa en gång varannan dag eller dylikt).

    Hade det varit jag eller maken som visat sig vara allergisk hade vi nog testat medicinering för att se om det var en framkomlig väg.
    Så du är beredd att förvärra ditt barns allergi?
    Du är beredd att ta risken att barnet utvecklar svår allergi?
  • enlitenbitkaka

    Det beror ju på, hur allergiskt barnet är. Men om h*n skulle må dåligt av hunden så skulle jag självklart omplacera honom men det skulle aldrig vara ett lätt beslut. Och jag skulle ALDRIG lämna bort honom till en helt okänd person. Jag skulle låta honom komma till någon där jag vet att han har det bra och där jag kan besöka honom när jag vill.


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Fluffskalle

    Ja, alltså vad ska man annars göra? Adoptera bort barnet? Men visst hade vi gjort en ordentlig utredning innan vi tog beslutet permanent.

    Att sitta och diskutera medicinering som att det är svart eller vitt tycker jag bara är dumt dock.

  • Meddelande borttaget
  • GasGudrun

    Jag hade medicinerat barnet eller låtit barnet bo med sin pappa.

  • nokz

    Vi har valt att omplacera våran hund och det är det ju väldigt många som kommit med åsikter om, att hunden var här först osv osv, men då undrar jag hur många som istället omplacerar barnet då. För mig är det en självklarthet att se till alla inblandades bästa, både barn och hund, så vi omplacerar.

  • Mimmlas

    Det beror på, nu väntar vi barn. Min sambo är allergisk, jag hade både hund och katt när vi träffades och har kvar dem fortfarande. Trots att vi bor ihop.
    Om man städar ordentligt och badar djuren och inte sitter med näsan i dem så finns det inga problem här iaf.
    Sen är det ju så att man utvecklar en viss resistans emot  just djuren man bor med.
    Så min sambo tål numera min hund hur mycket som helst men inte nya hundar.
    Om vår son blir allergisk flyttar vi till hus och har hundgård samt har katten inne/ute.
    Ingen av djuren får vara i sängen. Hunden får vara i sovrummet men inte katten osv.
    Om det är samma typ av allergi som min sambo har så stannar djuren utan tvekan. 


  • Kimona

    Det beror ju på hur allergiskt barnet är. Som exempel kan jag ju ta mina svärföräldrar som är allergiska mot katter men har tre stycken och de reagerar inte på dom så länge de inte är uppe i ansiktet.

  • Nenne666
    dezibel skrev 2011-08-31 16:19:17 följande:
    Men sensibilitetsinjektioner (osäker på stavning) är väl inte på något sätt skadligt att ge barn?? 
    Vet faktiskt inte ens vad det är för nåt.Obestämd
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-31 16:27:18 följande:
    Det beror ju på, hur allergiskt barnet är. Men om h*n skulle må dåligt av hunden så skulle jag självklart omplacera honom men det skulle aldrig vara ett lätt beslut. Och jag skulle ALDRIG lämna bort honom till en helt okänd person. Jag skulle låta honom komma till någon där jag vet att han har det bra och där jag kan besöka honom när jag vill.
    Men man vet ju inte om man förvärrar allergin från lindrigt till svår om man utsätts för påfrestningar ständigt. Jo, man vet att man kan göra det, och hur vågar man ta risken, hoppas på det bästa....när det mycket väl kan sluta i svåra allergier alt. utveckla fler?
Svar på tråden Omplacerar du din älskade hund om ditt barn visar sig vara allergisk?