Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

    hur lång tid tog det för er som är över 35 att bli gravida??

    Meninsglöst att fråga hur det gick för andra.
    Det är ju högst individuellt hur fertiliteten är för varje par och varje kvinna....
    Dessutom är det en fråga om slump, tur eller otur.

    Men lycka till!  

      

  • Två döttrar och en son
    SingelpåSöder skrev 2011-09-12 20:09:35 följande:
    Självklart är det individuellt men en meningslös fråga tycker jag knappast att det är. Det kan vara en tröst för kvinnor att veta att det inte alls behöver vara kört eller ens svårt bara för att man är över 35, vilket samhället ständigt hissar varningsflaggan för. Jag är själv 39 och blev gravid på första försöket (hade inte ens ÄL!) trots att en barnmorska började oja sig redan när jag var 33 om att jag kanske aldrig skulle få några barn.
    Så stort lycka till! :)

    Hur lyckades du bli gravid utan ägglossning? Skrattande

    Såklart kan det vara en tröst och ge hopp  och det är ju bra.

    Men samtidigt så bör man vara medveten om att det är helt omöjligt att jämföra sig med någon annan bara för att vi  samma ålder....  
    Det är väldigt olika hur förutsättningarna ser ut och det är en slump om och i så fall när det blir graviditet och mycket handlar det också om tur eller otur sas och risken för missfall vid en graviditet är i genomsnitt 1 på 2 vid 40 år, ännu högre vid 41, 42 and so on.
    Men naturligtvis kan tärningen hamna på sexa direkt och den lilla chansen 1 på 4 (tex) för barn av graviditet vid 41 kan såklart komma! Flört

    Försöker man inte så har man noll chans, försöker man har, man iaf chans.... 
    Men hur stor eller liten?
    Ja det kan man aldrig riktigt veta. Det får tiden och naturen utvisa.
  • Två döttrar och en son
    SingelpåSöder skrev 2011-09-13 15:17:21 följande:
    Det är klart jag hade ägglossning, men inte förrän flera dagar efter att jag hade sex. Så det där med att man måste pricka ÄL exakt är inte heller sant. Skrattande

    Återigen: visst är det individuellt, visst sjunker fertiliteten med åldern, men jag och många andra som väntat med att skaffa barn behöver få veta att det visst kan funka, ibland hur lätt som helst. För andra kan det ju som bekant ta flera år (tid som man inte har att spela med när man är 40) men det kan lika gärna vara så svårt när man är 30. Med all den upplysning som vi ständigt matas med i dagens samhälle är nog de allra flesta kvinnor fullständigt införstådda med att det är individuellt, att riskerna ökar, att chanserna är mindre, och att jämförelser inte alls går att göra, men det är inte det det handlar om. Det handlar om att man vill veta att det faktiskt går bra för många och kan även göra det för mig, speciellt med tanke på alla medicinska hjälpmedel som finns idag.

    Kan inte låta bli att undra över alla olyckskorpar som kraxar över oss äldre kvinnor som vill ha barn. Handlar det enbart om genuin omtanke och rena fakta eller kan det i vissa fall vara så att det inte anses moraliskt riktigt/enligt normen att få barn i denna ålder? Ett slags skuldbeläggande över att vi inte kommit till skott tidigare? Är det kanske oron för att det faktiskt KAN funka att få en, två eller kanske till och med tre barn vid 40+ som skrämmer många, och att det ska sprida sig till andra? Alla vet ju att en RIKTIG kvinna är ju mamma, helst flerbarnsmamma, och hon ska amma, hon ska inte gå till jobbet för tidigt, blabla. Det finns så mycket föreställningar om vad en kvinna/mor ska göra, vara, känna och tycka, och denna skrämselpropaganda (som ja, kan stämma i vissa fall men inte alla!) misstänker jag är ännu ett sätt att hålla kvinnan i schack. Och nu kritiserar jag ingen som kommenterat i denna tråd utan pratar om allmänna samhällsattityder.

    Jag tror tvärtom att de flesta överskattar förmågan att få barn efter 35....
    Det bevisar ju om inte annat det ständigt ökande antalet kvinnor över 35-40 som söker hjälp på fertilitetskliniker.

    Mången fertilitetsläkare är det som dagligen hör kvinnor och män häpna och förvånade över att fertiliteten allmänt sjunker så fort och så mycket.  Väldigt många tror eller iaf inbillar sig att just de ska kunna planera in en graviditet och barn precis vid "rätt" tillfälle....Flört

    Tror inte att det alls handlar om "olyckskorpar" som kraxar utan helt enkelt om en välvilja att få folk att inse att det kan gå lätt och bra men att det lika gärna kan bli skitsvårt och ta låååång tid, kanske inte alls...?
    Då kan man kanske (om man har möjlighet) lite tidigare i åldern börja försöka få barn för att ha bättre odds eller så är man åtminstone realistisk om chanserna när man väl börjar försöka. 

    Jag personligen har verkligen inte någonting alls emot att kvinnor får barn efter 40!
    Tvärtom - jag tycker det är underbart!  
    Jag vill själv jättegärna få barn efter 35 och 40.  Hoppas att min man vill det också och att jag isåfall kan bli gravid och får barn då...Drömmer 
    Men jag vet hur biologin funkar och att det inte alls är säkert att det går.
    Den vetskapen har jag redan nu och om vi då vill och försöker och det visar sig inte bli något + och/eller något mer barn så kan jag förhoppningsvis lättare acceptera det då.

    Grattis till din graviditet!   

      
      
  • Två döttrar och en son
    telgebo skrev 2011-10-10 17:22:51 följande:
    De första 3 barnen tog ett försök och denna gång med nr 4 tog det 21 månader med 1 MA. Fick MA efter 11 månaders försök och sedan tog det 9 månader innan jag plussade igen och är nu i v.38+1.

    Och hur gammal var du när du började försöka med detta barn?

    Hur gammal med de andra?

    Grattis till den lilla som kommer snart!    
  • Två döttrar och en son
    telgebo skrev 2011-10-10 22:31:02 följande:
    Jag var 29 år fyllda med första

    31 år med andra

    33 år med trean

    och skulle fylla 35 år samma år jag började försöka med fyran och fyller nu 37 år på BF.

    Okej.
    Men då var du ju inte heller alls särskit "gammal" varken allmänt sett "fertilitetsmässigt"... och ffa inte jämfört med de andra tre gångerna du blev gravid.
    Är det samma pappa till alla?
    Startade ni någon utredning när det tog så lång tid att bli gravid denna gång jämfört med alla de andra gångerna?
    Hade du någon tanke på om du kunde ha utvecklat hypotyreos efter tredje barnet...? 

    Så det tog 11 försök att bli gravid första gången med fjärde graviditeten?
    Sen blev det MA...
    Och sen tog det 9 försök till innan du blev gravid med detta barn?

         
  • Två döttrar och en son
    telgebo skrev 2011-10-11 13:19:43 följande:
    Nej de första tre barnen var jag ju under 35 år och de blev ju till på ett försök vardera. De tre barn jag har är det samma pappa till. De är helsyskon.

    Jag gjorde utredning denna gång då min mens var så konstig och jag misstänkte kemisk graviditet i januari 10 och då frågade gyn om jag försökte bli gravid och jag sa att ja, men jag har ju försökt på egen hand utan partner.
    Hypothyreos har jag haft under alla mina 3 tidigare graviditeter men inte efter, men nu har jag det kroniskt och äter Levaxin sedan februari 10.

    Det stämmer 11 månader och MA och sedan 9 månader innan denna graviditet och blir igångsatt denna vecka.

    Så detta barn du väntar nu har en annan far än de andra alltså?
    Ursäkta min nyfikenhet...Skäms men skillnaden i tid kan ju ha att göra med att det är olika män också.

    Så du har alltså haft hypo i flera år men aldrig fått Levaxin för det?
    Vad har du haft för värden då?
    Så du har gjort inseminationer själv eller vad....? Obestämd
    Fattar inget...   

    Blev du gravid direkt när du fick Levaxin alltså eller fick du det genast efter?
    Eftersom du har BF nu i oktober...  
  • Två döttrar och en son
    Lin71 skrev 2011-10-14 10:36:47 följande:
    Hej !
    Var 38år & 40år dom två sista gångerna. Det tog DIREKT. Min man blev jätteförvånad.
    Men sen så har jag ju vart gravid 4 gånger innan (väntar mitt 6,e barn nu) och blev gravid omg då med.
    LYCKA TILL  /Lin71

    Ja där ser man..
    Jäkligt bra spermier hos mannen din och du har fortf fina ägg antagligen.
    Grattis!  
Svar på tråden hur lång tid tog det för er som är över 35 att bli gravida??