Inlägg från: darknightgirl |Visa alla inlägg
  • darknightgirl

    Barn Gymnastik. Tips på musik mmm?

    Jag håller i gymnastik för barn 1-6 år och jag undrar om det är någon som kan komma med lite tips på musik med rörelser och lite lekar? står stilla i huvudet just nu=)

  • Svar på tråden Barn Gymnastik. Tips på musik mmm?
  • darknightgirl
    Girlinthecity skrev 2011-09-14 18:14:08 följande:
    Den barngymnastik våra barn går på har väldigt lite musik, brukar vara ljud så det räcker ändå. För det mesta kör de olika typer av hinderbanor, mycket uppskattat!
    vi kör med hinderbanor också men tänkte lägga in några ringlekar med =) typ som "huvud axlar knä och tå" "alla somhar"
  • darknightgirl
    SofiaEmmy skrev 2011-09-16 16:47:34 följande:
    skaffa 'Mini-röris"!!!!

    friskis & svettis egna gympaprogram för barn - skitkul - jag har det på min förskola och min tjej har det där hon går - jättepoppis, barnen älskar det =)

    Läs om det här:
    www.friskispressen.se/fp4-06/html/miniroris.h...

    och här kan du beställa skivan:
    butik.friskissvettis.se/product.php?productid...
    det verkar ju kul =) ska se om jag kan hitta lite mer info länk nr 1 funkade inte =/
  • darknightgirl
    aaaaaaaaaa skrev 2011-09-17 09:35:47 följande:
    Tyckte du den var provocerande jämfört med de andra sångerna?
    tycker ingen var provocerande bara att du behöver söka hjälp
  • darknightgirl
    SofiaEmmy skrev 2011-09-18 14:10:12 följande:
    nä vad konstigt - funkar inte för mig nu heller =/ 

    nåja - skivan går ju att beställa eller köpa direkt hos F&S =) 
    men hade varit bra om man kunde lyssna innan man köper=/
  • darknightgirl

    vi har uppvärmning och efter uppvärmningen så är det redskapsbana. jag vill ha uppvärmningsmusik till små barn som "talar om" vad man ska göra.. "nu ska vi gå på lina" "sträcka händerna mot taket jag känner att det snöar (rörelser med händerna) och jag åker lite slalom"

    är dålig på att förklara =)

  • darknightgirl
    ByggareBob skrev 2011-11-08 13:07:37 följande:
    Fast då kan du ju köra med "musikstopp", det gör vi med i våran gympagrupp. Tex säg "när musiken stoppas ska ni stå en fot, hoppa jämfota, sitta på rumpan, krypa, åla osv" här är det ju bara din fantasi som sätter stopp. När musiken flödar springer dom runt i en stor cirkel runt hallen. Mkt uppskattad uppvärmingslek. Här kan man ju anpassa svårigheten efter barnens ålder och kunnande.
    sånt gillar jag.. tack
  • darknightgirl
    cloudberry79 skrev 2011-11-17 14:41:33 följande:
    På vår barngympa använder vi en hel del Bamsehits, till exempel den här skivan:

    cdon.se/musik/bamse/bamses_dunder-hits-529019

    Vi har också övningar från bamsegympa, gymmix kids mm, finns på svenska gymnastikförbundets hemsida.
    ja men om man ska gå efter Bamse måste man gå en bamse utbildning och sen BARA använda deras upplägg. tyvärr=/

    Ska testa gympa med Kalvin nu tänkte jag. beställde skivan och får se om det är bra=)
  • darknightgirl
    cloudberry79 skrev 2011-11-22 12:22:02 följande:
    Vi har instruktörer som gått bamseutbildning, men vi kallar inte verksamheten för bamsegympa alls, däremot har vi tagit inspiration från en del övningar och banor därifrån.

    Varje barngympapass ser ungefär ut så här:

    Samling (alla får sitta ner i ring och säga sitt namn, skicka runt en boll eller ärtpåse)
    Uppvärmning (enklare springlekar som rulla bollen till varandra, enkla stafetter mm)
    Bana (med momenten balans (tex balansera på bänk eller bom med hjälp av hopprep-styrka (gunga i ringar eller lianer till exempel)-koordination (gå med styltor (ger även balans), hoppa på ett ben i rockringar mm)
    Nedvarvning (lekar med mer tanke, följa instruktioner)
    Avslutningssång (alltid samma avslutning, ger kontinuitet och igenkännande)
    hur långt pass har ni? vi har 60 min
    börjar med att sitta i ring och skickar runt "kanin" sen värmer vi upp med musik ("kom igång sång","plocka äpplen" och "En hatt ett paraply och en regnrock") sen banan. Vi har en stor gympa sal och bygger en bana med 8-10 saker varje gång sen har ni städning, samling med "alla som" sen hämtar alla varsin liten matta och vila sång =) MEN jag är nybörjare=)
    Men erant upplägg verkar ju vara super=)

    Fick hem skivan med kalvin och fy.. =/ den ska tillbaka
  • darknightgirl
    äppelpäppel01 skrev 2011-12-12 21:54:44 följande:
    mora träsk har ju endel lite nya låtar med dem glömmer jag bort ibland, sen finns det en ny skiva från miniröris som ska vara bra har inte hört på den själv men det tror jag är bra.

    sen finns det en dubbelskiva som heter musiklek den är bra!
    klara färdiga gå
    moa och ramus gympaäventyr
    finns på gymnastik.se
    länken funkar inte=(
Svar på tråden Barn Gymnastik. Tips på musik mmm?