• Cam82

    Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....

    Jag har tidigare haft akvarium men det var många år sedan, har aldrig haft något problem tidigare så detta är nytt för mig, jag startade mitt 240 liters akvarium den 16 juli i år, sedan dess har inte ett enda litet alger fått fäste,är det inte något fel då? fiskar har blivit sjuka(columnaris), detta är botat, nu är det så att det har dött rätt många fiskar för mig, både nyinköpta och de som jag haft sedan tidigare, idag testade jag vattnet med följande värden:

    PH 7,5 lite högt kanske?
    GH 7
    Nitrit 0
    KH 4

    Jag ringde en zoobutik och rådfrågade om Ph samt KH värdet, hon gav mig rådet att tillsätta något som heter 7.2 buffert, på burken står följande:

    Är idealiskt för fiskar och växter som föredrar ett neutralt eller svagt alkaliskt PH, waterlife PHbuffert höjer eller sänker PH värdet till 7.2, skadar inte filterbakterier.

    märket är waterlife, kan detta rätta till min obalans i akvariet? Eller jag vet inte vad som är fel då fiskarna inte verkar trivas, de senaste 2 som dog såg inte sjuka ut.


  • Svar på tråden Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....
  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-09-20 21:54:45 följande:
    Precis, lr vill du ha nåt annat om du e orolig så gör ett stort vattenbyte häll i denitrol och salt, höj temp lite om de e lågt.
    Salt använder jag redan på rekommendation från akvarieaffären, denitrol vet jag inte vad det är, ska kolla upp det, ska nog ta och beställa easylife och prova, använder du det?
  • Cam82

    Tack för era svar svar, jag ska skaffa växtnäring, idag kommer även min nya belysning som jag har beställt, har haft lite för svag belysning, kan det ha betydelse?

    Jag testade vattnet igen idag, KH värdet hade höjts från 4 till 6 så det är ju bra, PH låg kvar på 7.5, ingen Nitrit, GH låg på 8(7 förra gången jag testade.


  • Nutte99

    Nej belysning har inget med hur dom mår, många växter trivs när de inte e för ljust samt för en fisk räcker de att ha tänt 4h per dygn, ja jag använder easy life och varvar med clynol, vattenberedningsmedel de me, bättre me mindre ljus än för mycke. Hoppas man får höra hur de går för dig, vore kul om något hjälpte, då jag jobbar med akvarium och fisk varje dag.

  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-09-21 16:01:13 följande:
    Nej belysning har inget med hur dom mår, många växter trivs när de inte e för ljust samt för en fisk räcker de att ha tänt 4h per dygn, ja jag använder easy life och varvar med clynol, vattenberedningsmedel de me, bättre me mindre ljus än för mycke. Hoppas man får höra hur de går för dig, vore kul om något hjälpte, då jag jobbar med akvarium och fisk varje dag.
    Jajamän jag ska uppdatera här Fick förresten ca 17 platyyngel igår, skönt att det inte bara dör fiskar Jag kanske ska prova easylife, upplever du någon stor skillnad när du började använda det?
  • Nutte99

    Bra där me dom små :) kanske vänder nu :) jag tycker de blir himla bra av de, men de e ju så med akvarievärlden att man kan ta han om en burk på 100 olika sätt och inget e fel sätt sålänge de funkar. Lycka till nu och ser fram emot ett nice resultat :)

  • Cam82
    Nutte99 skrev 2011-09-22 07:26:57 följande:
    Bra där me dom små :) kanske vänder nu :) jag tycker de blir himla bra av de, men de e ju så med akvarievärlden att man kan ta han om en burk på 100 olika sätt och inget e fel sätt sålänge de funkar. Lycka till nu och ser fram emot ett nice resultat :)
     Jag ser att det finns easylige easystart och easylife FFM, är det FFm jag ska köpa i så fall? Ja men visst är det roligt när de förökar sig
  • Takex

    Hur har du gjort när du satt upp tanken? Låter som att du försökt dig på en fish-in cycle, det rekommenderar jag inte tyvärr så gör många djuraffärer det. Din tank är väldigt,, väldigt ny om den startades den 16 juli och har antagligen inte byggt upp sitt egna bio filter än.

    De vattenvärden jag skulle vilja se är Ammonia, Nitrite och NitrAte om du har. Om inte så rekommenderar jag att du köper tester för att mäta dessa nivåer, stick tester är ingen höjdare, helst liquid tester.

    Vet inte vart i Sverige du bor men om du har en fisk affär som du litar på (där ska man vara försiktig) så frågar du om dom säljer använt filter media. Bio ringar, sand, grus, filter svamp, vad som helst. Eller om du känner någon som har ett väldigt etablerat och friskt akvarium om du kan få/få låna filter media från dom. Lägg det i en avklippt strumpbyxa eller direkt i filtret om du kan det så får du en himla hjälp med att starta bio filtret. För en tank att bilda biofilter tar väldigt lång tid, flera veckor, allt beroende på. Det är så himla tråkigt, man vill skaffa fisk och så måste man gå flera veckor och stirra på en glasburk med vatten. Men det är så himla mycket tråkigare när fiskar man vill ta hand om bara dör av ammonia/Nitrite förgiftning.

  • Cam82
    Takex skrev 2011-09-28 02:24:54 följande:
    Hur har du gjort när du satt upp tanken? Låter som att du försökt dig på en fish-in cycle, det rekommenderar jag inte tyvärr så gör många djuraffärer det. Din tank är väldigt,, väldigt ny om den startades den 16 juli och har antagligen inte byggt upp sitt egna bio filter än.

    De vattenvärden jag skulle vilja se är Ammonia, Nitrite och NitrAte om du har. Om inte så rekommenderar jag att du köper tester för att mäta dessa nivåer, stick tester är ingen höjdare, helst liquid tester.

    Vet inte vart i Sverige du bor men om du har en fisk affär som du litar på (där ska man vara försiktig) så frågar du om dom säljer använt filter media. Bio ringar, sand, grus, filter svamp, vad som helst. Eller om du känner någon som har ett väldigt etablerat och friskt akvarium om du kan få/få låna filter media från dom. Lägg det i en avklippt strumpbyxa eller direkt i filtret om du kan det så får du en himla hjälp med att starta bio filtret. För en tank att bilda biofilter tar väldigt lång tid, flera veckor, allt beroende på. Det är så himla tråkigt, man vill skaffa fisk och så måste man gå flera veckor och stirra på en glasburk med vatten. Men det är så himla mycket tråkigare när fiskar man vill ta hand om bara dör av ammonia/Nitrite förgiftning.
    Fish in cycle? Vad menas med det? Jag startade akvariet, en vecka senare köpte jag lite fiskar, det är bara levandefödare som har dött förresten, inga andra fiskar.

    Jag har dropptester från Sera, men har inte ammonia och nitrat, nitrit finns dock ingen, det har jag testat.

    Det visade sig att mitt innerfilter inte fungerade som det ska, det tryckte ur sig vatten på ovansidan, jag märkte inte det på en gång heller troligen, vet ej om det påverkat på något vis.

    Nu så har jag fått ett helt nytt filter så där finns förstås inga bra bakterier alls, hoppas verkligen inte att det ställer till något.
  • Takex
    Cam82 skrev 2011-09-29 11:07:10 följande:
    Fish in cycle? Vad menas med det? Jag startade akvariet, en vecka senare köpte jag lite fiskar, det är bara levandefödare som har dött förresten, inga andra fiskar.

    Jag har dropptester från Sera, men har inte ammonia och nitrat, nitrit finns dock ingen, det har jag testat.

    Det visade sig att mitt innerfilter inte fungerade som det ska, det tryckte ur sig vatten på ovansidan, jag märkte inte det på en gång heller troligen, vet ej om det påverkat på något vis.

    Nu så har jag fått ett helt nytt filter så där finns förstås inga bra bakterier alls, hoppas verkligen inte att det ställer till något.
    Fish in Cycle betyder att du valt att cykla, alltså skapa ett fullt bio filter, med fisk i akvariet. När du startat upp akvariet en vecka innan så har du egentligen inte gjort något, du kunde lika väl ha startat det 30 min innan du la i fisken. Det betyder att fisken varit i det hela när akvariet gått igenom sina ammonia och nitrite spikar. Det är frutkansvärt giftigt och tar väldigt hårt på fisken. Stora, dagliga vattenbyten krävs för att fisken ska ha en chans att ta sig igenom det.

    Toppen att du valt dropptester! Mitt råd är att skaffa en för ammonia om du vill ge det ett nytt försök nu med nytt filter. Det var definitivt ammonia förgiftning som din fisk dog av om filtret heller inte fanns där för att stötta.

    Nu när du är tillbaka på start igen så föreslår jag en fishless cycle istället. Att få ett akvarium redo för fisk tar veckor, det är jätte tråkigt, hehe, men nödvändigt. Om du kan, fråga din fiskaffär om dom säljer något använt filter media som du skulle kunna kick starta allt med. Om inte så finns det bakterie hjälp att köpa. Sen får du noga kontrollera akvariet varje dag. Det som kommer ske först är en ammonia spik, den är väldigt giftig men triggar igång nitriter. Det som då följer är en nitrit spik. Även den är väldigt giftig. Tillslut kommer nitrAter bildas som också är giftiga men inte alls på samma extrema vis som de andra två.

    När du på dina test resultat fått en ammonia spik (värderna blir så höga att man halvt får panik), en nitrite spik, nitrAter som bildas och slutligen testerna lagt sig på ammonia 0, nitrit 0, och nitrAte runt 5 - 10 för ett freshwater då har du ett fullt cyklat akvarium redo för att ta emot fisk.

    Hela denna process tar flera veckor. Med redan använd filtermedia från fiskaffär eller någon du känner med en tank som denne haft en lång tid, inte nyligen har medicinerats och fiskarna är friska i, så förkortar du tiden en hel del.

    Lycka till! :D
Svar på tråden Vattenvärden? Inga alger? Fiskar som dör....