• Juvantia

    Strattera

    Hej!


    Finns det någon här som har erfarenhet av Strattera?


    Min son ska börja med det på måndag och jag känner mig så tudelad... Har läst så mycket negativt om biverkningar... Han har provat både concerta (fungerade inte så bra) och Ritalin (fungerade jättebra men alldeles för kort tid + att han blir så otroligt speedad när det går ur kroppen).


    Jag tar tacksamt emot råd och erfarenheter om denna medicin!

  • Svar på tråden Strattera
  • Juvantia

    Nu är det ett tag sedan jag skrev o ALLT är uppochner... Skolan fungerar inte alls, allt är kaos inom honom. Frustration, ilska o gråt blandas:(. Känner inte igen honom. Vet någon om det här går över när dosen höjs?

    Hur har det gått för er Christin3? Hur gick det hos läkaren?

  • osiris80

    Hej

    Min son äter Strattera och det funkar toppen. Han fick öka dosen efter ett tag och då vart det ännu bättre.
    Vad jag vet så tar det upp till 2-3 månader innan du har full effekt på medicinen så innan dess är det svårt att se om medicinen funkar eller inte. Min son åt concerta med Stratteran i början för att det skulle funka under den perioden oxå.
    Det enda problem vi har är att om han inte äter ordentlig frukost så kan han kräkas av medicinen på morgonen, men så länge man sköter det så är det inga problem alls   

  • caesar

    Hur går det för er?

    Min son började igår med att ta strattera 18mg.
    han äter medikinet 30mg på morgonen som han har ätit innan
    som vi upplever inte funkar för han.
    Så vi hoppas på att strattera ska vara bättre 
     

  • avil

    Jag måste få fråga er här,som kan detta med mediciner-
     Sonen på 8½ år har adhd,svårt m koncentration,inlärning,kort arbetsminne,ohyggligt impulsiv. mm
    Har blir fort "speedad" om nån kommer hit eller så,"spelar över"...
    han har bara cicadin till natten pga att han har så svårt att stanna av,komma till ro,o sen sova........brukar röra sig nonstop.Mycket bättre med circadinet! helt klart.
    men i snart ska vi ha uppföljning,o sist vi träffade läkaren så skulle vi prata om medicin även på dagen så att säja.

    Vad exakt kan bli bättre,jag menar-blir hans impulsiva vredesutbrott bättre av nån medicin? får han lättare att koncentrera sig? eller vad exakt GÖR egentligen medicinerna?

    Om nån bara snällt kan ge mig nåt exempel.......känner mig så kluven att ge honom,men vill absolut! hans bästa. blir de lugnare liksom av medicinerna,eller vad kan bli den positiva effekten?

    tack på förhand          

  • caesar

    Det vi har märkt på våran son så blir det lättare att konsentrera sig med medesin.
    och han har inte lika jobbiga vredesutbrott som förut. när det är så brukar dom vara kortare
    och inte lika explosiva som innan.
    och han är inte lika spidad som innan. men det kommer och går eftersom medesinen håller ju
    inte kvar sig hela tiden. bästa tiden är 1 timme efter medesinen på morgonen och förmiddagen i skolan
    funkar ganska så bra. medesinen tillsätter dopamin som ADHD barn har brist av som jag förstår det. 

  • avil
    caesar skrev 2012-12-10 13:44:19 följande:
    Det vi har märkt på våran son så blir det lättare att konsentrera sig med medesin.
    och han har inte lika jobbiga vredesutbrott som förut. när det är så brukar dom vara kortare
    och inte lika explosiva som innan.
    och han är inte lika spidad som innan. men det kommer och går eftersom medesinen håller ju
    inte kvar sig hela tiden. bästa tiden är 1 timme efter medesinen på morgonen och förmiddagen i skolan
    funkar ganska så bra. medesinen tillsätter dopamin som ADHD barn har brist av som jag förstår det. 

    okej.
  • Little Ms Chatterbox
    avil skrev 2012-12-10 13:13:12 följande:
    Jag måste få fråga er här,som kan detta med mediciner-
     Sonen på 8½ år har adhd,svårt m koncentration,inlärning,kort arbetsminne,ohyggligt impulsiv. mm
    Har blir fort "speedad" om nån kommer hit eller så,"spelar över"...
    han har bara cicadin till natten pga att han har så svårt att stanna av,komma till ro,o sen sova........brukar röra sig nonstop.Mycket bättre med circadinet! helt klart.
    men i snart ska vi ha uppföljning,o sist vi träffade läkaren så skulle vi prata om medicin även på dagen så att säja.

    Vad exakt kan bli bättre,jag menar-blir hans impulsiva vredesutbrott bättre av nån medicin? får han lättare att koncentrera sig? eller vad exakt GÖR egentligen medicinerna?

    Om nån bara snällt kan ge mig nåt exempel.......känner mig så kluven att ge honom,men vill absolut! hans bästa. blir de lugnare liksom av medicinerna,eller vad kan bli den positiva effekten?

    tack på förhand          
    Till just ADHD finns det 2 olika saker. Strattera som tillhör ungefär samma grupp av mediciner som SSRI fast det blockerar eller ökar någon annan signalsubstans, jag kommer inte ihåg vad det är. 
    Sen är det Centralstimulerande, det finns många olika namn men de alla innehåller Metylfenidat med olika frisättning. Det gör att man kan ha olika aktiva perioder och hur länge den sitter i. Vanliga namn är Ritalin, Concerta, Equasym osv...
    Metylfenidat är till den kemiska sammansättningen lik amfetamin men man har gjort om den så man känner inget rus eller beroende. 
    Metylfenidat påverkar signalsubstanserna de med, men på ett annat sätt och det gör att man kan kombinera de här 2 olika sorternas medicin för att få ett ännu bättre resultat. 

    Sen är det även vanligt att man som ni redan gör nu, lägger till tex Circadin för att sömnen ska funka bättre och man kan även överväga tex Atarax eller annat som lugnande till natten. 

    Men det är även viktigt att ge Omega. Många med främst ADHD blir hjälpta av det. Det finns väldigt många olika sorters Omega på marknaden men eftersom du nämnde din sons aggressioner så tipsar jag om PlusEPA. I PlusEPA är det bara Omega-3 delen EPA. (andra delen heter DHA) EPA har visat sig vara väldigt bra mot just explosivt humör och aggressioner. 

    Om man ger Omegapreparat Eye Q så måste man ta 6-7kapslar (15 ml flytande) för att komma upp i samma mängd EPA som PlusEPA men de personer (inklusive vi till vår son) som har gjort det har märkt att PlusEPA är bättre ändå mot just aggressionerna så något speciellt händer när det är EPA ensamt. 

    Nu är inte de andra Omega något dåligt så man kan kombinera det ändå, vi ger sonen PlusEPA på morgonen och 4-6 Eye Q på kvällen. De dagar som vi inte ger märks stor skillnad på hans humör och hur han mår.  

    Eye Q, PlusEPA och många andra Omegapreparat går att köpa på de flesta hälsokost, jag brukar köpa på vitaminvaruhuset.se Andra märken som jag också rekommenderar är tex Eskimo kids och MorEPA mini. 

    Om du undrar något om Omega så fråga gärna, jag svarar om jag kan. Kolla även i Omegatråden, bara klicka i min sidfot så kommer du dit
    Ha en bra dag!{#emotions_dlg.flower} 
  • avil

    tack för svar! har gett eyeQ ,o märkte inte alls nån förbättring.....
    Åja får höra vad läkarn säjer,o vad vi beslutar om.... 

  • caesar

    Vi ger oxå omega, fritt flyt 4st på morgonen.

    Sen kan killar i åldrarna runt 8 år har brist på D vitamin som oxå gör
    att dom mår dåligt.

    Våran son hade det när vi tog blod prov på det. Så han fick kapslar så mår han bättre.
    Men nu ger jag bara fritt flyt omegan för dom har D vittamin i kapslarna oxå.

  • AndreaBD
    avil skrev 2012-12-10 13:13:12 följande:

    Jag måste få fråga er här,som kan detta med mediciner-
     Sonen på 8½ år har adhd,svårt m koncentration,inlärning,kort arbetsminne,ohyggligt impulsiv. mm
    Har blir fort "speedad" om nån kommer hit eller så,"spelar över"...
    han har bara cicadin till natten pga att han har så svårt att stanna av,komma till ro,o sen sova........brukar röra sig nonstop.Mycket bättre med circadinet! helt klart.
    men i snart ska vi ha uppföljning,o sist vi träffade läkaren så skulle vi prata om medicin även på dagen så att säja.

    Vad exakt kan bli bättre,jag menar-blir hans impulsiva vredesutbrott bättre av nån medicin? får han lättare att koncentrera sig? eller vad exakt GÖR egentligen medicinerna?

    Om nån bara snällt kan ge mig nåt exempel.......känner mig så kluven att ge honom,men vill absolut! hans bästa. blir de lugnare liksom av medicinerna,eller vad kan bli den positiva effekten?

    tack på förhand          


    Din son skulle nog kunna ha stor nytta av medicin. Centralstimulerande i första hand, Strattera är ju antidepressiva och det ger man i regel om det inte funkar med centralstimulerande. Vi är tre stycken i familjen med ADHD och äter numera alla Attentin  (långtidsverkande variant heter Elvanse). Och det gör nytta.

    Om vi tar min son som exempel som var den mest hyperaktiva, låter ungefär som din son, så var det stor skillnad. Allt fungerade helt enkelt lite bättre - koncentrationen, uthållighet, tålamod, att lyssna klart, att slutföra saker, att inte bli så trött av för mycket input. Han kände sig inte annorlunda på något sätt, men man märkte att det fungerade bättre på många områden. 

    Själv har jag lättare att stänga ut alla intryck och blir mindre trött då, har lättare att sortera saker, planera, ta en sak i taget, göra klart, vänta, osv... 
Svar på tråden Strattera