Inlägg från: Cloudberry |Visa alla inlägg
  • Cloudberry

    Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!

    AnnaOctavia skrev 2011-11-07 20:03:41 följande:
    vilken bra tråd jag har hittat.
    ska börja med plockmat till min lilla kille, han är 8 månader om 2 dagar =)
    vi börjar lite sent för han har haft  lite problem med mat med bitar.

    tips på plockmat man kan ge?
    och babymackor?

     
    Smörgåsrån med smör, och mjukost eller pastej.
    Al dente-kokta grönsaker
    Pannkaka utan salt
    Stor pasta (ambra)
    Avokado
     Köttbulle utan salt
     
  • Cloudberry
    Parniara skrev 2011-11-09 13:56:05 följande:
    Provade en ny grej idag. Tog en burk persikopure och värmde. Blandade i 3 gelatinblad och hällde upp på ett fat. sen skar jag ca femkronestora bitar som var perfekta att greppa och suga och tugga på. Men samtidigt var det så fast att det inte kladdade ner hela köket när hon kastade det runt sig
    Det låter spännande.
  • Cloudberry

    Hur går de för alla att laga mat?

    Jag har sedan tre dagar tillbaka gått över till burkmat!!(ja jag vet, det är knappt att jag fattar det själv.) Men jo, det är bättre att han njuter av en hel burk färdigburkbarnmat än motvilligt gapar för fem-sju tuggor hemlagat så jag kör på detta ett tag nu och återkommer om någon månad.

    Målet är att han ska äta hemlagat, puread eller/och i plockformat. Min pojk är snart 7 månader nu.

    Men ja, nu vet ni  

  • Cloudberry
    Lilla Lime skrev 2011-11-12 19:37:35 följande:
    aj då. kom ni in i nåt avigt? eller har han gillat burk mest men inte du? har hört om andra barn som inte alls accepterat hemlagat. sen finns såklart de barn som vägrar burk med.
    vi är dåliga på att laga men jag vill så följer o läser recept. vår lille kille gillar grötarna, fruktpuréerna o youghurtarna. o allt möjligt han kan smaka. men lunchmaten är väl lite si o så. han äter för att han är hungrig men inte för att han direkt är jätteglad i den. detta oavsett om vi kör hemlagat eller burk. vi brukar ge minst en klick grönsakspuré o varva med maten.

    har ni nåt bra dryckestips. har svårt att få i honom vätska. han är nästan 8 månader.
    Nej hemlagat har fungerat bra tills nyss och då testade jag burkmat (och jag tillsätter inget fett) vilket han gillar så därför kör jag på det i ett par veckor och ska sedan smyga in vanlig mat. Han är rund så det gör inget för hans hälsa att han får burkmat(som innehåller en hel del vatten).

    Min dricker vatten till maten (utöver ersättning). (kör ersättning som mellanmål och nattmål) Serverar vattnet i glas och ibland i flaska.

    -------------------------
    Jag kör utöver det med mjölkfri banangröt  med mycket  fruktpuré på morgonen och innan läggdags + Två burkar burkmat till lunch och middag.

    Han är ombytlig så det behöver inte se likadant ut nästa vecka. 
  • Cloudberry

    Jag tillsätter inget fett just för att det är för löst för det.

  • Cloudberry
    Lilla Lime skrev 2011-11-12 20:28:55 följande:
    vi kör med ersättning på morgonen om han inte vaknar sent. o så får han det när vi lägger oss. försöker i övrigt peta i honom vatten men det är inte så lätt då det mesta rinner ner på magen istället.... pipmugg. han brukar få sista droppen i våra glas o då är det intressant. men de är lite knepigt att bara ha så lite i glaset, o har jag mer så går det inte så bra än. i flaskan är det tydligen bara ersättning han vill ha.

    vi har inte gjort nåt med burkmaten. vet att den är näringsfattig, men tänker att han äter så mycket annat, o han äter bara sån mat till lunch. sen är det fruktpuré o gröt o sånt.

    men ska föröska laga mer åt honom för jag tycker att 6månaders maten börjar bli lite för lättsmält för honom, men 8månadersmaten (burk) är så stora bitar i. vill ha nåt mittemellan.

    min man är det som är duktigast i köket av oss o nu verkar han ha fått ett vettigt schema så vi kanske kan få nån vettig vardag med.

    han äter inte en hel burk, tröttnar långt innan så jag ökar sakta.
    Min gillar bara två sorter, Netslés Spaghetti och köttfärsås och HIPPs ris,grönsaker, kyckling så jag kör på de två..

    Jag tycker att du ska skippa muggen och gå på vanligt dricksglas, visst tuggas det och sölas mycket från början (använder haklapp i plast så då är det lungt) men de lär sig fort hur man ska dricka så testa är mitt tips.
    viss
  • Cloudberry
    Lavish skrev 2011-11-12 20:46:44 följande:
    Valle får 2/3 portion havregröt med olja och fruktpuré till frukost. Ungefär 1 burk puré till lunch och 1/3 burk puré till middag, 120 ml risvälling innan han lägger sig oftast. Jag har olja i all maten. Han ammar mellan måltiderna o på natten.
    Låter hur bra som helst.
  • Cloudberry
    SjälvaJag skrev 2011-11-12 20:52:52 följande:
    min äldsta fick bara burkmat men nu med lilleman tänkt vi enbart köra på hemlagat. Såg denna tråden och lägger till i favoriter så man hittar några goa recept när det är dags. Ska bli riktigt skoj! Tack för bra tråd
    Ja det finns supermånga nyttiga och goda recept i tråden. Mina passar bäst som smakportioner och för den bebis som vill ha enkla smaker sas
  • Cloudberry
    Lilla Laxgrytan (härmade Nestlé)
    1 portion:

    1½ potatis
    1 liten morot
    1/4 gul lök
    40 gram lax
    dill

    vatten
    en msk rapsolja
    15 gram smör 

    Skivade allt, och kryddade med dill och (ång-)kokade allt tills det var mjukt men laxen plockade jag ut bara efter 2 minuter. Mixade med en bit smör och en skvätt olja och spädde lite med vatten.

    Det blev en helt perfekt konsistens och väldigt likt lilla laxgrytan-burkmaten förrutom att den inte är lika utspädd och betydligt godare.

    Mi 
  • Cloudberry
    Entrecote med rotfrukter

    1 potatis
    1 morot
    ½ rödlök
    runt 60 gram entrecote
    En nypa rosmarin 

    Koka mjukt.  Köttet måste koka längst för att bli mört.
    Späd med vatten(eller helst vispgrädde) och ha i smör.
    Mixa, skär i mindre bitar eller mosa.


     
Svar på tråden Bästa bebismaten att göra själv! Receptråd!