• EmmaKristina

    Jobba på förskola/dagis utan utbildning??

    Är det någon som har nån aning om ifall man kan få jobb på förskola/dagis utan någon utbildning? Eller måste man vara utbildad? I så fall - vad är det för utbildning som krävs?

  • Svar på tråden Jobba på förskola/dagis utan utbildning??
  • frukarlssonn
    EmmaKristina skrev 2011-11-04 21:37:15 följande:
    Precis det jag menar! Det är inte i åldern det sitter, utan det är så mycket mer som spelar en stor roll i hur lämpad man är för saker och ting här i livet.
    Absolut!
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Kajee
    EmmaKristina skrev 2011-11-04 21:37:15 följande:
    Precis det jag menar! Det är inte i åldern det sitter, utan det är så mycket mer som spelar en stor roll i hur lämpad man är för saker och ting här i livet.

    Nej. Det är både lämplighet och utbildning som är det bästa. Om man passar så otroligt bra i yrket bör man se till att komplettera sin lämplighet med utbildning också för bästa resultat. Alla de jag känner som har lärarutbildning (eller annan pedagogisk utbildning) är rörande överens om att det är svårt att inse vikten av en utbildning inom pedagogik innan du har skaffat dig den. Då har man trots allt ett före- och efteralternativ att reflektera över.
    Det här är anledningen till att man nu infört lärarleg. Den pedagogiska utbildningen är viktig och jag önskar att alla som anses som så lämpliga också utbildar sig.

    Det bästa är en lämplig och utbildad person. Inte var sak för sig. 
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • frukarlssonn
    Lindreas skrev 2011-11-04 21:40:01 följande:
    Tyvärr, enligt mig är det också väldigt viktigt med just livserfarenhet, och det saknar de allra flesta 20-åringar. Det finns vissa som klarar det, som gör ett bra jobb, men jag vill ha någon som faktiskt har utbildning inom området, som vet vad de sysslar med och framför allt VARFÖR de gör vad de gör. Det handlar nämligen inte bara om barnen, utan även om kontakten med andra föräldrar, med kollegor och chefer, man ställs inför väldigt svåra situationer ibland.
    Jo, både personlig lämplighet och utbildning är viktigt. Finns ju tyvärr en del som har utb men inte den personliga lämpligheten. Och inte bara inom detta yrket.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Lindreas
    Marinero skrev 2011-11-04 21:42:31 följande:
    Jo, både personlig lämplighet och utbildning är viktigt. Finns ju tyvärr en del som har utb men inte den personliga lämpligheten. Och inte bara inom detta yrket.
    Självklart! Men därför är jag väldigt för att man har någon som är utbildad, på ett eller annat sätt, eftersom man bedöms under praktiken och får betyg utefter detta. Då kan arbetsgivaren få en uppfattning om hur en person är, om denna verkligen är lämplig i barngrupp eller inte.
  • Lindreas
    Lindreas skrev 2011-11-04 21:53:50 följande:
    Självklart! Men därför är jag väldigt för att man har någon som är utbildad, på ett eller annat sätt, eftersom man bedöms under praktiken och får betyg utefter detta. Då kan arbetsgivaren få en uppfattning om hur en person är, om denna verkligen är lämplig i barngrupp eller inte.
    Dessutom vill jag att det ska bli lättare att avskeda personer som också arbetar med barn, en person som inte är lämplig ska man kunna avskeda utan större mankemang.
  • Kajee
    Lindreas skrev 2011-11-04 21:54:45 följande:
    Dessutom vill jag att det ska bli lättare att avskeda personer som också arbetar med barn, en person som inte är lämplig ska man kunna avskeda utan större mankemang.

    Håller med där. Som det är idag så är det svårt att flytta på folk som inte är lämpade för eller som har tröttnat p åsitt jobb.

    I och med den nya skollagen finns det nu särskilda regler om anmälningar som riktar sig mot legitimerade lärare. En legitimerad lärare kan bli varnad av följande skäl: Om läraren har varit oskicklig i sin yrkesutövning Om läraren i eller samband med yrkesutövningen gjort sig skyldig till brott som innebär att det inte är lämpligt att hon eller han fortsätter som lärare Om den legitimerade läraren har visat sig vara mindre lämplig att bedriva undervisning. Om den legitimerade läraren har visat sig vara olämplig att utöva yrket kan han eller hon förlora sin legitimation

    Du kan antingen bli varnad eller bli av med legitimationen. Det är möjligt att få tillbaka sin legitimation om situationen förändrats.Detta prövas av Lärarnas ansvarsnämnd.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • EmmaKristina
    Lindreas skrev 2011-11-04 21:54:45 följande:
    Dessutom vill jag att det ska bli lättare att avskeda personer som också arbetar med barn, en person som inte är lämplig ska man kunna avskeda utan större mankemang.
    Ja, fast sådant kan ju lätt utnyttjas av chefer som har personliga problem med sina anställda. Då kan man aldrig känna sig säker med sitt jobb, om man kan få sparken utan egentlig anledning eller utan att man gjort något fel.
  • Lindreas
    EmmaKristina skrev 2011-11-04 21:59:25 följande:
    Ja, fast sådant kan ju lätt utnyttjas av chefer som har personliga problem med sina anställda. Då kan man aldrig känna sig säker med sitt jobb, om man kan få sparken utan egentlig anledning eller utan att man gjort något fel.
    En chef ska ju vara professionell och naturligtvis ska det ju inte bara vara chefens val. Men det finns alldeles för många puckon som jobbar inom barnomsorgen, såväl utbildade som outbildade, föräldrarna klagar, kollegorna klagar, men man kan inte sparka personen. Det måste ändras, och för att så långt som möjligt undvika detta ska vi bara ha utbildad personal.
  • TrineTherese

    I några kommuner får man arbete i förskola/dagis utan utbildning. I andra kommuner får man det inte. Är som inom äldrevården, där krävs utbildning ibland och ibland inte.

  • ylma
    Kajee skrev 2011-11-04 21:14:34 följande:
    Det är en övergångsperiod till 2015, så det där stämmer inte riktigt.
    Så petnoga man kan vara, jag antog att folk skulle förstå och det gjorde du tydligen ändå skall det påpekas. 2015 FÅR DU INTE JOBBA PÅ FEL ARBETSPLATS LÄNGRE
Svar på tråden Jobba på förskola/dagis utan utbildning??