Inlägg från: Shirin85 |Visa alla inlägg
  • Shirin85

    Tråden för oss muslimska systrar (Del 2)

    {#emotions_dlg.flower}Salam aleykum!{#emotions_dlg.flower}
    Välkommen till del 2 av den samlade tråden för oss muslimska systrar.
  • Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar (Del 2)
  • Shirin85
    deminue skrev 2011-11-05 14:32:27 följande:
    Salamaleykum systrar! jag är ny här på familjeliv och väntar mitt första barn. Har ca 8 veckor kvar Inshallah, och längtar tills den lille/lilla kommer. Jag är född muslim men var vilseledd under några år och min Iman blev stärlt för ett par år sidan alhamdullilah. Är gift med en svensk konvertit sedan ca 2 år sedan. Jag har inga muslimska vänner som är praktiserande eller som väntar barn, och önskar få känna lite gemenskap och samhörighet med andra. För att diskutera familj och islam blaand annat och stärka min iman. 
    Ni verkar vara ett härligt gäng systrar här!:)
    Wa alaikum salam syster.
    Ma'shallah för erat barn, när är h*n beräknad till?
    Jag är också född muslim och var vilseledd under några år men hittade tillbaks, alhamdullilah för det också.
    Alhamdullilah för oss{#emotions_dlg.flower} Om du är född muslim, har dina föräldrar ursprung i ett annat land?:)
    Tror aldrig jag träffat en svensk manlig konvertit, bara kvinnliga, så du är lyckligt lottad.
  • Shirin85
    hadhouda skrev 2011-11-06 13:40:06 följande:
    Vill bara önska glad eid på alla systrar!!!!!!!
    Tack så mycket!
    Eid mubarek till alla systrarGlad
    [TaKabbala Allahu minnaa wa minkum wa Ahaala Allaahu 'alaika']
  • Shirin85
    Tack, grejen med att åka till sådana länder är bara att läget snabbt kan förändras.
    Nu hotar Israel med attacker mot Iran och man vill inte resa till en krigszoon direkt, så vi får se.
    Har ni planerat att åka till Libanon och hälsa på vänner och släkt inom en snar framtid?

    Varför deppar du?Rynkar på näsan
    Inshallah att allt ska gå bra för din lille och även för dig, nu är det inte långt kvar tills du får din.
    En fin nasheed du kan lyssna på, och även sjunga till M när han är här.

    ">

  • Shirin85

    Hoppas ni alla hade en trevlig eid adha igår{#emotions_dlg.flower}


    MiScHoOo skrev 2011-11-06 20:42:17 följande:
    Jag kommer inte åka till libanon innan sommaren inshallah, jag läste att idioterna ska till iran och skit jobbigt det blir om det stämmer. Man levde på nerverna när dem slåg i libanon. Hoppas verkligen inte dem slår iran.
    Roligt med Libanon till sommaren, bor din släkt i Beirut?:)
    Kommer ihåg Libanonkriget 2006 när sommaren var jättevarm och fotbollsVM var över.
    USA & Israel-maffian kommer nu med lögn, efter lögn för att rikta världen mot Iran.
    Än så länge är allt under kontroll men jag tror tyvärr att det bara är en tidsfråga tills det bryter ut.
  • Shirin85
    deminue skrev 2011-11-07 18:21:38 följande:
    Jag är ganska säker på att reglerna för att namnge ett barn innebär att det ska ha bra mening och inte förknippas med saker som är oförenliga med Islam, som till exempel avgudadyrkan. 
    Elaleh är ett persiskt namn som betyder "gudinna" till exempel och är inte förenligt med Islam, eftersom det inte finns några gudar eller gudinnor vid sidan om Allah.
    Ett bra namn behöver inte vara arabiskt utan det enda kravet att det har en bra innebördGlad
    Känner många systrar som döpt sina barn till profeternas namn och översatt dem till svenska språket, såsom Elias [Ilyas], Jacob [Yaqub], Isak [Ishaq] osv.
    Även om namnen på profeterna (frid vare med dem alla) har översatts till andra språk så betraktas de fortfarande som bra muslimska namn eftersom innebörden av namnet är bra.
    Stod att Alinas mening var "Ädel, vacker" och det är förenligt med Islam.
    Må Allah den Allsmäktige vägleda oss alla till rätt namn subhanAllah.

    I januari Alhamdullilah, förstår att ni ser fram emot det!
    Jag ska ha i mars och visst är namn ett av de svåraste, speciellt när man inte vet könet.
    Nu ska både du, MiScHoOo och jag ha barn inom några månader Inshallah, spännandeSkål
    [haha oroa dig inte för att dina inlägg är för långa och krångliga se på mina =)]
  • Shirin85
    Har typ 1000 namnförslag förresten.
    Bifogar min namnlista till min marsbebis: 
    Flickor:
    Nahla [Vatten]
    Ismah [Ofelbar]
    Hibah [Gåva]
    Noura [Ljus]
    Noureen [Ljus]
    Marwa [Doftande blomma/berg i Mekkah]
    Miral - [Ros, rådjur]
    Hannah - [Välsignad, lycka]
    Israh - [Nattlig resa]
    Jaleh - [Född av regnet/dagg]

    Pojkar:
    Ismail - [Gud lyssnar]
    Jaser - [Orädd]
    Samir - [Vän]
    Amir - [Prins]
    Caspar/Jasper - [Han som håller i skatter]
    Yousef - [Allah ökar i fromhet, makt och inflytande]

    Det kryllar av vackra namn där uteDrömmer
  • Shirin85
    deminue skrev 2011-11-08 09:10:54 följande:
    Shirin85: Grattis, vilken välsignelse :) Hur många barn har du, har för mig att det inte är ditt första?
     Ja visst är det svårt, vackra namn du fått ihop. :) Min lista är inte lika lång men jag har funderat på bland annat Ilyas, Adam och Zackaria till en kille. Om det är en tjej Alina eller mira. Min man tycker om Nor och Noureen väldigt mycket, men min syster heter så och det kanske skulle kännas lite konstigt. Vet du några bra sidor man kan kolla igenom? :)
    Detta är femte, låter som så mycket när man säger det men känns inte så haha.
    Det är svårt med namn, Illyas, Adam och Zackaria är jättefina namn.
    Finns 1000 fina namn så får man bara välja ett..
    Om din syster heter Noureen skulle det nog kännas ganska konstigt, men det är ett fint namn ma'shallah:)
    Nor, Noureen, Nourelle och Noura är namn jag tycker om, alla betyder ljus:)
    Hur många syskon har du? Och vilket land kommer eran familj ifrån ursprungligen förresten?Gladhttp://www.names4muslims.com/
    http://www.searchtruth.com/baby_names/names.php?ntype=f&find=2&letter=A
    Dessa sidor tycker jag är jättebraSkål
  • Shirin85
    MiScHoOo skrev 2011-11-07 21:54:11 följande:
    Hej tjejer. Idag behöver jag er hjälp om det går. behöver er hjälp att rösta på min mamma. Gå in på www.facebook.com/#!/Foraldrafitness?sk=questions och rösta på nr 3 hitta träningen i vardagen. Vill kunna överraska henne nu när hon tar hand om mig. Hon vet ingenting om tävlingen. Tack i förväg för hjälpen.
    Har inte facebook men tvingade min kollega att rösta, hon heter Iza så tror hon har röstat.
    Ma'shallah vilken fin gest till din mamma, vinner hon något särskilt? 
  • Shirin85
    deminue skrev 2011-11-10 19:59:37 följande:
    Minirambo: Eid mubarek på dig =)

    Shirin85: Mashallah, då har du någon som tar hand om dig sen när du blir gammal inshallah:)
    Är barnen nära i ålder? Har du tyckt att graviditet/förlossning blivit lättare för varje barn? Jag jobbar på förlossningen och är lätt uppskrämd över den dagen, men har lagt min tillit hos gud Inshallah, han vet bäst!
    Tack för tipset av sidorna, de ska jag kolla igenom snarast :)
    Jaa de är i nära ålder, de kommer vara 8, 6, 3 och 2 när deras syskon kommer=)
    Man blir mer van och är inte lika orolig men varje graviditet är annorlunda tycker jag, och även varje förlossning.
    Vi får sätta tilliten till Gud Subhanallah, att allt går bra med oss och våra små.
    Gå in med en positiv inställning, prova dykmetoden och lyssna på dig själv så går det bra In'shallah.
    Har ni hittat några nya favoritnamn?

    Vilken vecka är ni nu i förresten?=)
  • Shirin85
    deminue skrev 2011-12-06 16:19:59 följande:
    Hej systrar! Hur mår ni? Känns som det var ett tag sedan någon skrev här, jag hoppas alla mår bra Inshallah=)
    Nu börjar jag tycka det blir tyngre med graviditeten men det är inte så långt kvar alhamdullilah. Börjar dock bli lite smått stressad över allt som ska fixas =)

    Jag undrar om någon vet hur namnet alina uttalas på arabiska? Och om nån hört namnet Enya/anya?
    Hej! Jag har inte haft tid med datorn på månader, har varit så mycket som har behövt fixas.
    Jag är i v.29 nu och det går bra för oss, tiden har gått så snabbt! Längtar till mars.
    Hur går det för dig, har ni fått eran lilla än?
    Min mans syster har nyss fått en dotter så vårat barn kommer ha en jämnårig kusin, det känns jättekul.
    Aldrig hört någon uttala det med arabiskt uttal, tror ni kan uttala det som på svenskan, Alina Glad
    Känner ingen som heter Enya eller Anya men är betydelserna för namnen fina så är de halal.
    Här står vi mellan 3 flicknamn och tvivlar, inshallah att vi kan bestämma oss tills mars.
  • Shirin85
    MiScHoOo skrev 2011-12-26 10:54:15 följande:
    Salam systrar. Elhamdolillah rab elalamin... Allah gav mig en son i v 37+2 genom kejsarsnitt och han fick namnet som min pappa Allah yerhamo. Han heter Mahmoud.

    Alhamdulillah för din son, vad otroligt glad jag blir för eran skull!Glad
    Jättefint namn och må Allah vara med er och skydda din familj nu.
    Går det bra hemma med allt?

Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar (Del 2)