• Anonym (Trött!)

    Skyll dig själv om du har kass ekonomi om du röker!

    Jag blir så irriterad.

    En anhörig till mig vill att vi inte ska köpa julklappar till varann i år pga denne har dålig ekonomi.
    Ja, ok, men så röker denne person för minst 2000kr VARJE månad. - samtidigt som denne påstår att hen inte har råd att spara (tex till en buffert) minsta lilla.
    Ok, ok, julklappar är frivilligt - no argue där. Det var eg inte det saken gällde.

    Så.. klaga för fan inte på att du har dålig ekonomi om du röker upp dina pengar!
    Vill man ha mer pengar - sluta röka då. As simple as that.

  • Svar på tråden Skyll dig själv om du har kass ekonomi om du röker!
  • Anonym (Camel)
    Maddsutt skrev 2011-11-16 15:10:44 följande:
    Tack!!! nu har det gått tre dagar utan cigg, och det går ju! men visst är det jobbigt, men tänk vad pengar jag sparar =)
    Ja, kan du inte ta dom pengarna och köpa en charmkurs till Ts?
  • AppelochParon
    Anonym (Camel) skrev 2011-11-16 18:25:47 följande:
    Ja, kan du inte ta dom pengarna och köpa en charmkurs till Ts?
    Säker att du inte själv behöver en dylik kurs?
    Men det som intresserad mig mest är varför valde du att vara anonym i en tråd som inte är känslig?

  • Chazz Michael Michaels
    Anonym (Camel) skrev 2011-11-16 18:25:47 följande:
    Ja, kan du inte ta dom pengarna och köpa en charmkurs till Ts?
    Varför det, tål du inte att höra sanningen?
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Anonym

    Ja jag håller med TS skyll dig själv, sluta röka och lägg pengarna i en burk och nästa års semester är betald. Då kan du resa på din drömresa, det blir rätt mycket pengar jag lovar.

  • Anonym (Trött!)
    Anonym (Camel) skrev 2011-11-16 18:25:47 följande:
    Ja, kan du inte ta dom pengarna och köpa en charmkurs till Ts?
    åh, jag är så charmig så!
    Jag har bara inga problem att presentera sanningar! Fast jag vet skillnaden mellan vad JAG anser är en sanning och vad som generellt betraktas som en sanning, jag vet när man ska hålla käft av div. anledningar.

    Jag kan mycket väl ta en diskussion med min anhörig - det gör jag ofta, men ofta tycker jag inte att det är värt det också.

    :D
  • Anonym (Trött!)
    Maddsutt skrev 2011-11-16 15:10:44 följande:
    Tack!!! nu har det gått tre dagar utan cigg, och det går ju! men visst är det jobbigt, men tänk vad pengar jag sparar =)
    Fan vad härligt :D
    Helt underbart ju, duktigt jobbat tjejen!!
  • Anonym

    Håller med dig TS man får skylla sig själv om man har kass ekonomi om man röker upp pengarna, min man snusade ett tag och så la han av när vi träffades och vi stoppade alla de pengar en snusdosa kostade och det blev ett bidrag till vår resa som vi gjorde sommaren efter.

  • Anonym (Trött!)
    Kimona skrev 2011-11-15 21:04:18 följande:
    Vi har pratat om att sluta tillsammans. Får bli ett nyårslöfte :P
    Bra :D
    Anonym skrev 2011-11-24 09:23:38 följande:
    Håller med dig TS man får skylla sig själv om man har kass ekonomi om man röker upp pengarna, min man snusade ett tag och så la han av när vi träffades och vi stoppade alla de pengar en snusdosa kostade och det blev ett bidrag till vår resa som vi gjorde sommaren efter.
    Fan vad härligt :)
  • Åsa

    Nu handlar det ju om ett beroende vilket gör det hela lite speciellt men i princip gäller ju detta för det mesta . (Jag är inte ironisk.)
    Klaga inte över dålig ekonomi om du har bil där det finns lokaltrafik.
    Klaga inte över dålig ekonomi om du valt att prioritera ett dyrt boende.
    Klaga inte över dålig ekonomi om du köper ny elektronik; Android och Iphone är inga nödvändiga leksaker. Bo i telefonen och skicka en massa SMS är inte nödvändigt det heller.

    Sedan finns det ju mer kontroversiella uttalanden som:
    Klaga inte över dålig ekonomi om du jobbar i en lågbetald sektor (det finns andra).
    Klaga inte över dålig ekonomi om du skaffat dig dyra CSN-lån som inte leder till hgöbetalda jobb.
    Klaga inte över dålig ekonomi om du har gemensam ekonomi med någon som är lågbetald
    eller varför inte
    Klaga inte över dålig ekonomi om du skaffat barn.

    Rökning är skadligt för både egen och omvärldens hälsa och lätt att kritisera; förmodligen hade jag reagerat som TS inom mig. Men jag suckar lika mycket vid många andra exempel där konsumtion som den andre upplever som nödvändig leder till begränsat ekonomiskt utrymme.

  • Chazz Michael Michaels
    Åsa skrev 2011-12-01 12:26:50 följande:
    Nu handlar det ju om ett beroende vilket gör det hela lite speciellt men i princip gäller ju detta för det mesta . (Jag är inte ironisk.)
    Klaga inte över dålig ekonomi om du har bil där det finns lokaltrafik.
    Klaga inte över dålig ekonomi om du valt att prioritera ett dyrt boende.
    Klaga inte över dålig ekonomi om du köper ny elektronik; Android och Iphone är inga nödvändiga leksaker. Bo i telefonen och skicka en massa SMS är inte nödvändigt det heller.

    Sedan finns det ju mer kontroversiella uttalanden som:
    Klaga inte över dålig ekonomi om du jobbar i en lågbetald sektor (det finns andra).
    Klaga inte över dålig ekonomi om du skaffat dig dyra CSN-lån som inte leder till hgöbetalda jobb.
    Klaga inte över dålig ekonomi om du har gemensam ekonomi med någon som är lågbetald
    eller varför inte
    Klaga inte över dålig ekonomi om du skaffat barn.

    Rökning är skadligt för både egen och omvärldens hälsa och lätt att kritisera; förmodligen hade jag reagerat som TS inom mig. Men jag suckar lika mycket vid många andra exempel där konsumtion som den andre upplever som nödvändig leder till begränsat ekonomiskt utrymme.
    Allt ovanstående stämmer, undantaget möjligen CSN-lånen där man ju aldrig kan veta på förhand vad de leder till och inte i form av arbete.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Anonym
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-12-01 12:31:06 följande:
    Allt ovanstående stämmer, undantaget möjligen CSN-lånen där man ju aldrig kan veta på förhand vad de leder till och inte i form av arbete.
    Ibland går det att förutse. Jag valde en utbildning där man statistiskt går back netto jämfört med om man bara haft gymnasieutbildning och hör inte till de högbetalda undantagen i branschen. Fast jag försöker att begränsa det gnället till kompisar i liknande situation, förståelsen är "lite" begränsad bland sådana som bara ser utbildning som en väg att tjäna bra.  
Svar på tråden Skyll dig själv om du har kass ekonomi om du röker!