• Delgada

    Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

    Trivelina73 skrev 2011-11-11 11:17:48 följande:
    Min lillebror kallar sig själv för neger... Så jag vet inte, han kanske är självrasist eller något då? Oftast gapar och skriker de högast vilka inte känner några svarta alls, mer än kassören i ICA.
    Bra att din lillebror inte tar åt sig av det. Fast du vet att alla mörkhyade människor är inte likadana så det är fullt möjligt att andra tar illa vid sig, och det betyder inte att de har fel bara för din lillebror brukar kalla sig själv neger.
  • Delgada
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 12:39:37 följande:
    "Kvinnan sågs som en icke fullt utvecklad varelse - en halv man, om man så vill.  Livmodern tänktes vara en ofullgången pung, slidmynningen en ofullständig penis, mensblod ofärdig sperma och så vidare." Citatet ur www.playhouseteater.se/hysteri.aspx?linkID=44

    Vi kanske borde byta ut ordet kvinna oxå, det är ju förtryckande..  När jag googla så hamna jag på massagestavets historia! Helt sjukt roligt! Måste göra en tråd om det.
    Fast kvinna är inte ett nedsättande ord. Däremot ord som kona som förr användes nedsättande om kvinnor försöker vi ju att hålla oss undan från idag.
    Likaså är det ju inte helt ok att kalla kvinnor som fött barn innan de gift sig för horor längre.

    Så enligt logiken någon här ovan förde om att det är ok att säga neger ifall man ska beskriva någons utseende (och det inte är några mörkhyade inom hörhåll kan jag gissa) så borde det ju även vara ok att beskriva personen som negerhora ifall hon fött ett utomäktenskapligt barn och man ytterliggare vill precisera sig lite.
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:08:07 följande:
    Gurkan: Ordet neger fanns i Sverige innan slavar ens kom på tal. Sedan hade vi inte ens svarta slavar i Sverige utan vita. Alltså våra "egna".
    Slaveri förbjuds ju dock i Sverige redan på 1300-talet. Sverige var dock inblandat i slavhandeln och jag kan inte tänka mig annat än att slaveri förekom på de svenska kolonierna, och jag tror absolut inte att man skeppade iväg "våra egna" för att använda som slavar i kolonierna.
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:18:16 följande:
    Gurkan: Men varför får man säga vitlök då?
    Helt ärligt. Det må finnas på skämttröjor men det har en poäng i denna debatt.
    Men herregud. Om det fanns en svart lök så skulle man få kalla den för svartlök.
    Och det är inte rasistiskt att säga svarta bönor, eller hur?
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:43:23 följande:
    Gurkan: För att ALLT är nedlåtande idag! Det finns nästan inget som inte är det.
    Jag tycker att svarta borde känna sig stolta över att man säger negerboll då det troligen är Sveriges mest älskade bakverk. Varför är det så tabu att säga då?
    Speciellt då negerboll och chokladboll är två skilda bakverk.

    Sedan ser inte jag hora som nått nedlåtande. Inget ord jag bryr mig om helt enkelt. Det är ett ord som jag skrattar åt.
    Jag och min bästa kompis sitter och säger hora, slyna och liknande till varandra och skrattar högt efteråt.
    Ord är inte mer än ord och blir vad du gör dem till.
    Detta är nått jag lärt mig av alla år av mobbing.
    Ok, ni verkar mogna.
    Men ifall din bästa kompis kallar dig det och du vet att hon skojar så är det ju en sak, men skulle det vara lika roligt om en helt främmande gubbe kom fram på stan och kallade dig hora?
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-11 13:59:15 följande:
    Delgada: Jag hade skrattat åt hans patetiska försök att förnedra mig.
    Ok, men du hade tolkat det som att han sa något negativt om dig.
  • Delgada
    Anonym (råger) skrev 2011-11-11 14:12:42 följande:
    Jag var på fest en gång och blev kallad pajas.
    Tänker fortfarande på det ibland.
    Ajaj, det var tråkigt. Gå på fest och ha roligt så blir man kallad pajas. Rynkar på näsan
    Trivelina73 skrev 2011-11-11 14:16:42 följande:
    Jag hade en pojkvän för många år sen som skrek hora till mig när vi bråkade. Jag tänker inte på det.
    Fast du kommer ändå ihåg det trots att det var många år sen. Skönt att du inte är tillsammans med hon fortfarande iallafall, vad är det för typ som kallar sig flickvän för hora?

    Varför argumenterar folk för att hora inte är negativt laddat? Jag tycker det är jättekonstigt.
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:24:18 följande:
    Anonym: Ja men chokladboll är en "negerboll" med kokos istället för pärlsocker.
    Nej, chokladboll och negerboll betyder samma sak så du kan lugnt sluta säga negerboll.
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-12 12:40:52 följande:
    Delgada: För mig är det inte samma sak och kommer nog aldrig vara det.

    Anonym: jag tror det är den nyaste det står i. Jag minns inte åren dem är utgivna.
    Ok, men det betyder bara att du inte vet vad orden betyder.
  • Delgada
    Anonym skrev 2011-11-12 12:45:46 följande:
    Jag hade en gång en kompis som var neger...han sa att man skulle få säga neger för det är vad han är och han tar inte illa upp sålänge ingen säger JÄVLA neger...Det har hetat negerbollar i alla år men det ska helt plötsligt ändras för att folk e så sjukt rädda för att bli klassade som rasister....negrerna själva har typ inget emot det! Känner många med olika utländsk bakgrund och är själv halv arab och jag förstår inte dessa jävla diskussioner...tycker nästan att svart är värre än neger för de är inte svarta. Färgad...det visar ju bara att man anser att han/hon är en färgad vit (standard då eller??) man pratar om raser fast vi är samma ras....alltså lägg ner!! neger är inget negativt men diskussionerna kring det är!
    Nej, färgad är inte heller ok egentligen men du kan ju tänka dig hur en diskussion om det skulle se ut. Negerbollsfolket skulle bli helt snurriga av oförstånd och snickra ihop de mest idiotiska argument och liknelser man överhuvudtaget kan tänka sig.
  • Delgada
    Anonym skrev 2011-11-12 13:02:15 följande:
    Citat:

    "Akademiens ordbok definierar ordet: ”manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar.”

    Så ser inte alla mörkhyade ut. Färgad behöver man väl inte säga.. mörkhyad räcker väl? Precis som ljushyad. Jag är KNAPPAST vit! (lär jag väl inte vara förrän jag är död)
    Den definitionen är i och för sig från 1947 om jag förstår rätt.
    http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

     SAOL är bättre om man söker en aktuell definition.
    http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista 
  • Delgada
    Anonym (undrar) skrev 2011-11-12 16:13:51 följande:
    Man ska inte förringa någon händelse där människor drabbats pga ex.vis kön, hundfärg eller tro men du har en poäng.
    Nej, fyfan för folk som trakasserar pga hundfärg. Det är ändå det värsta!
  • Delgada
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 00:34:34 följande:
    Sist jag kolla säger dem "negro" i amerika med.. 
    "Nigger" är slang för "lägre stående ras", sedan om den kommer ifrån negro kan jag inte säga då jag inte hört det. Har bara hört att det är slang för "lägre stående ras" så då betvivlar jag att det kommer från "negro". 
    Jag har inte hängt på familjeliv så länge så jag har inte hunnit se så mycket än, men det här är faktiskt det dummaste jag läst hittills och jag tror inte att någon kommer bräcka det i första taget.

    "Jag tvivlar på orden neger och nigger är besläktade"  Skrikandes
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?