• Anonym (förbannad)

    Vem ska betala för min dotters löshår?

    Förra veckan när jag hämta min dotter på dagis får jag en shock! Hon hade så lågnt fint hår men nu var det klippt stora tussar i det, ser helt för jävlit ut!!!! Personalen berättade att min dotter och en annan flicka hade lekt frissör! Och den adra flickan hade då klippt min dotters hår!! Jag frågasatte hur man äns kan lämna två femåringar utan uppsikt med en sax tillochmed!!! När vi kom hem och pratade om det och min dotter såg sig i spegeln blir hon jättelessen över hur sitt hår ser ut!! Och säger mamma mamma jag vill ja tilbaka mitt fina hår, det här är fult!! Och det ser verkligen fult ut, stora bitar ur håret är borta!! Jag lovar då min lilla gumma att mamma ska fixxa det här, att hon ska få nytt hår där det fattas. Alternatviet hade vart att klippa henne jättekort och det vill hon inte, och inte jag heller. När jag var liten klippte min mamma mej kortvågig en gång och jag hatade det!! Så jag beställde extentioins från rapunzel of sweden och satte i där det fattades hår och det vart ganska bra faktiskt:) Min dotter blev jättenöjd. Men nu problemet! Dagis vill inte betala för detta, då dem sa att löshår inte passar sej på små barn och att dem inte kan övervaka barna hela tiden!! Ska jag begära att den andra flickans föräldrar betalar? Känns ju lite dumt om jag ska stå för det själv.. Och inga komentarer om extentions på barn tack! Det är mitt val och det bästa för min dotter i det här läget!! Och det vart snyggt också! Undrar bara vem ni tycker ska betala??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-15 14:28
    Alla verkar tycka att jag ska betala!! Men jag tycker inte att jag ska drabbas ekonomist av detta eftersom jag anser att dem gjorde fel!! Så frågan är: ska dagis betala eller dom andra föräldrarna (alltså att vi utgår från att jag inte vill stå för detta)? Vilket är mest rimmligt?
    Undrar för jag har inte tagit upp detta med dem andra föräldrarna änn.

  • Svar på tråden Vem ska betala för min dotters löshår?
  • Lingonflickan
    korfu08 skrev 2011-11-17 11:47:00 följande:
    Tycker dagis är skyldiga att betala för det, för det är deras ansvar att inte lämna två femåringar själv med sax, det är oansvarligt faktiskt. På vårt dagis har de tagit bort saxen helt då de leker frisör. Två femåringar kan inte ta såna beslut själva.

    ASG!!  Dagispersonalen har inte gjort nåt fel. De kan inte punktmarkera varje barn, och det vill man väl inte heller. Dessutom ska barn i den åldern få hantera sax, det ingår t.o.m i 5-årskontrollen om de kan klippa eller inte (papper då förstås).
    Född Kvinna och skitstolt över det!
  • 071001

    "Tycker dagis är skyldiga att betala för det, för det är deras ansvar att inte lämna två femåringar själv med sax, det är oansvarligt faktiskt. På vårt dagis har de tagit bort saxen helt då de leker frisör. Två femåringar kan inte ta såna beslut själva"

    Jag tror att du skojar nu? Ska man behöva gömma saxar för femåringar? Ska fsk betala för löshår? Jag blir gråhårig.. 

  • pthc
    071001 skrev 2011-11-17 17:07:09 följande:
    "Tycker dagis är skyldiga att betala för det, för det är deras ansvar att inte lämna två femåringar själv med sax, det är oansvarligt faktiskt. På vårt dagis har de tagit bort saxen helt då de leker frisör. Två femåringar kan inte ta såna beslut själva"

    Jag tror att du skojar nu? Ska man behöva gömma saxar för femåringar? Ska fsk betala för löshår? Jag blir gråhårig.. 
    Jaså? Löshår är lösningen på dina problem
  • pthc
    071001 skrev 2011-11-17 17:31:17 följande:
    Kan jag fakturera fl då pthc?
    Det eller den "ansvarige", hon är ju en som verkligen tar sitt ansvar då det bör inte vara nått problem att punga ut med lite pengar.
     
  • mammajuni

    Kunde inte låta bli att hoppa in och säga vad jag tycker......

    Jag jobbar som frisör (i10år) och det är inte så ovanligt att barn klipper varandra på dagis eller förskolan eller hemma när ingen vuxen ser. Nu till mitt råd: Om du hade klippt av henne håret så hade det säkert varit första och sista gången hon hade gjort det.
    Vem vet det kanske var hon som ville att hennes dagis kompis skulle klippa henne?? Barn har ju så många knasiga ideer och sen tycker dom säkert att det är spännande. Jag tycker inte du skall skylla skulden på dagis eller den andra tjejen tror dom har kommit överens om det båda två. Fick det andra barnet också sitt hår klippt?
    Löshår tycker jag att man skall ha när man själv kan sköta sitt hår, betala det själv och förstår innebörden av att ha det Det kräver ju en hel del skötsel!!
    Skulle nog vilja säga att du grävt en djup grop som du alltid kommer få fylla på för att göra din dotter nöjd.

    mvh mammajuni

  • Christine10

    Det här är det sjukaste jag hört! Du kan ju inte på fullaste allvar mena att någon annan ska betala för din idioti. Du satte i löshåret, du betalar.

    Om två barn jagar varandra på dagis och den ene ramlar och river upp byxorna, ska då dagis betala byxorna eller föräldrarna till barnet som jagade? Du hör ju själv hur idiotiskt det låter. Ledsen att behöva berätta det för dig, det kostar att ha barn.

  • bitte67
    korfu08 skrev 2011-11-17 11:47:00 följande:
    Tycker dagis är skyldiga att betala för det, för det är deras ansvar att inte lämna två femåringar själv med sax, det är oansvarligt faktiskt. På vårt dagis har de tagit bort saxen helt då de leker frisör. Två femåringar kan inte ta såna beslut själva.
    Vet du hur fort det går att klippa? Vet du hur uppfinningsrika ungar är? Tro mig, jag vet! Det är ett par sekunders verk och kidsen är otroligt medvetna om vad man får och inte får göra. De gömmer på något klurigt ställe och klipp, klipp, klart!
  • Bambusa
    mion skrev 2011-11-16 23:48:38 följande:
    Näe bäst du låter henne vara hemma....  skydda henne från att få vara barn o göra barnsaker....
    och hon får inte vara barn hemma med sina föräldrar då? bitter för du inte orkade vara hemma med dina vildingar till barn eller? 
    hon pratar så mkt bättre än 4åringarna på dagiset, 2åringarna där kan säga några få ord,hon pratade för fullt som 2åring, hela meningar.. hon är inte lika duktig på å klättra, men hon har inte haft den överskottsenergin och inte varit intresserad av att leka apa på köksbordet...

    hon är blöjfri och säger till när hon behöver gå på pottan..  hon är snäll och vänlig mot mindre barn, är inte den som knuffar för å hinna före till leksakerna (vilket jag tycker är bra iaf) 
    hon hjälper gärna andra barn med påklädning eller nått annat hon kan men inte dom.. för hon har kunnat klä på sig sen hon va 2.. även om vissa plagg är svårare å behöver lite hjälp med dragkedjan i början..   hon lyssnar (oftast) och vet att inte dåligt beteende lönar sig, vilket dagis inte orkar stå ut med utan ger med sig för å få tyst på barnen..  inte bra tycker ja.. 

    jag tycker om att vara hemma med min dotter, vi är och leker i lekparker, åker till kompisar (barn) badhuset, djurparker mm..  men även hemma och tar hand om våra djur, och lär henne att allt inte måste vara fart och fläkt, ånga ungar är så överaktiva numera, ibland måste man ha lite tråkigt med..  eller lära sig leka lite själv..  rita, baka med lekdeg, hjälpa till och plocka undan osv..  vad ja sett under mina år när ja varit på olika dagis och haft praktik och sen hoppat in då och då är förvaring av småbarn, och lek för ldre, 1åringarna får inte ut kt alls av att vara där.. dom får inte alltid hjälp att ta om dom inte kan själv, dom sitter i en gunga på gården,för då vet personalen vart dom är, annars sitter dom nånstans å knappt tar sig upp i sina stora overaller (iaf nu när de är kallt) nej, minst 3år är min mening..

    vi har inte bidrag för å va hemma med våra1-3åringar i vår koun, så ja tog ut lite fp,så den räckte till 2år, sen hea sista året utan pengar, levt på bara sambons lön.. men nu ville dottern gå på dagis "som alla andra" så då lär hon väl få de då.. men om de itne knns rätt med denna avdelning hälsar vi på andra och ev byter sen..  kan skilja mkt i trivsel på olika avdelningar/förskolor..
  • Oooohmygod

    Förra veckan när jag hämta min dotter på dagis får jag en shock! Hon hade så lågnt fint hår men nu var det klippt stora tussar i det, ser helt för jävlit ut!!!! Personalen berättade att min dotter och en annan flicka hade lekt frissör! Och den adra flickan hade då klippt min dotters hår!! Jag frågasatte hur man äns kan lämna två femåringar utan uppsikt med en sax tillochmed!!! När vi kom hem och pratade om det och min dotter såg sig i spegeln blir hon jättelessen över hur sitt hår ser ut!! Och säger mamma mamma jag vill ja tilbaka mitt fina hår, det här är fult!! Och det ser verkligen fult ut, stora bitar ur håret är borta!! Jag lovar då min lilla gumma att mamma ska fixxa det här, att hon ska få nytt hår där det fattas. Alternatviet hade vart att klippa henne jättekort och det vill hon inte, och inte jag heller. När jag var liten klippte min mamma mej kortvågig en gång och jag hatade det!! Så jag beställde extentioins från rapunzel of sweden och satte i där det fattades hår och det vart ganska bra faktiskt:) Min dotter blev jättenöjd. Men nu problemet! Dagis vill inte betala för detta, då dem sa att löshår inte passar sej på små barn och att dem inte kan övervaka barna hela tiden!! Ska jag begära att den andra flickans föräldrar betalar? Känns ju lite dumt om jag ska stå för det själv.. Och inga komentarer om extentions på barn tack! Det är mitt val och det bästa för min dotter i det här läget!! Och det vart snyggt också! Undrar bara vem ni tycker ska betala??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-15 14:28

    Alla verkar tycka att jag ska betala!! Men jag tycker inte att jag ska drabbas ekonomist av detta eftersom jag anser att dem gjorde fel!! Så frågan är: ska dagis betala eller dom andra föräldrarna (alltså att vi utgår från att jag inte vill stå för detta)? Vilket är mest rimmligt?

    Undrar för jag har inte tagit upp detta med dem andra föräldrarna änn.

    Lär Dig prepositioner och stavning innan du köper löshår ö!

Svar på tråden Vem ska betala för min dotters löshår?