• Just me

    Tips och råd för oss som har iphone! :)

    Hej! Har inte sett att det ska finnas liknande tråd här så jag startar en för oss med iphone där vi kan dela med oss lite tips och tricks.... Det finns sååå otroligt mycket i den lilla manicken som man knappt har någon aning om så det skulle vara kul om vi kunde dela med oss! Många har fått grepp och kan allt eller det mesta,andra som mig har haft iphone ett bra tag men lär sig fortfarande och blir lika paff varje gå g och andra är helt nybörjare! Hoppas att det finns fler som tycker att det skulle vara kul med den här tråden och vill dela med sig! Jag tex lärde mig för inte så länge sedan att man kan knäppa kort när man vistas på en sida så istället för att kopiera kan man då knäppa och det spars i kamera albumen...hade haft telen i 1,5 år och inte vetat om det... Haha...

  • Svar på tråden Tips och råd för oss som har iphone! :)
  • zippo99
    AnkiC skrev 2015-04-01 11:35:45 följande:

    Gav min iPhone 5 till sonen nu när jag skaffade en 6:a. Raderade allt och återställde med sonens säkerhetskopia. Men han kan inte öppna sin gmail för att det står att det är fel lösenord. Antar att min mail fortfarande är kvar där. Sen är mitt Apple-ID kvar i AppStore. Mina appar som ska uppdateras kommer upp där. Vad har jag gjort för fel och hur ska jag göra för att fixa detta? Hoppas nån vet.


    Du återställde sonens iphone 5 medan du var inloggad på ditt ituneskonto på datorn. Testa gör om och prova helst på en dator som det inte finns nån iphone kopplat till itunes. Altervativt skapa en ny inloggning för sonen på datorn så inte ditt ituneskonto stör.
  • riac

    Har en fråga jag googlat sönder mig på utan att lyckas genomföra själva operationen. Hur synka mp3 från dator, i detta fallet en Mac mini, till Spotify på iPhone/iPad har prövat varenda guide och visst låtarna syns i iPhonens Spotify lista, men dom är gråa och oklickbara...jag har offlinesynkat spellistan osv hundra ggr...?

  • Tihi

    Jag funderar på att byta från en 5S till 6 men velar lite. 5S funkar klockrent så det är inte så att jag behöver byta men velar lite om jag vill ha en större skärm eller inte samtidigt som jag tycker att 6 kanske blir för stor att ha i fickor, handen osv. Hur ser ni på dom två?

  • zippo99
    Tihi skrev 2015-04-06 14:34:20 följande:

    Jag funderar på att byta från en 5S till 6 men velar lite. 5S funkar klockrent så det är inte så att jag behöver byta men velar lite om jag vill ha en större skärm eller inte samtidigt som jag tycker att 6 kanske blir för stor att ha i fickor, handen osv. Hur ser ni på dom två?


    Jag bytte från iPhone 5 till iPhone 6 och ångrar det inte en sekund. Så mycket bättre med större och skarpare skärm. Jag upplever batteritiden som mycket bättre också.
  • AnkiC
    Tihi skrev 2015-04-06 14:34:20 följande:

    Jag funderar på att byta från en 5S till 6 men velar lite. 5S funkar klockrent så det är inte så att jag behöver byta men velar lite om jag vill ha en större skärm eller inte samtidigt som jag tycker att 6 kanske blir för stor att ha i fickor, handen osv. Hur ser ni på dom två?


    Jag var också skeptisk till storleken men man vänjer sig. Den känns nätt ändå eftersom den är tunnare. Ångrar mig inte.
  • Tihi
    zippo99 skrev 2015-04-06 16:19:56 följande:
    Jag bytte från iPhone 5 till iPhone 6 och ångrar det inte en sekund. Så mycket bättre med större och skarpare skärm. Jag upplever batteritiden som mycket bättre också.
    AnkiC skrev 2015-04-06 17:38:26 följande:
    Jag var också skeptisk till storleken men man vänjer sig. Den känns nätt ändå eftersom den är tunnare. Ångrar mig inte.
    Då ska jag pallra mig iväg till affären i helgen och skaffa en 6.

  • Tihi

    Måste fråga vad ni tror om det här för jag känner mig lite lurad av Apple. Vi har två 6 i familjen. På den som är 64 gb så står det att 56 gb finns att använda. På min 128 gb så finns det bara 114 att använda, alltså 6 gb mindre. Det är ju samma telefon och programvara så hur kan den på 128 ha 6 gb mindre till godo? Bådas programvara borde ju rimligtvis ta upp samma 8 gb? Skrikandes

    När jag ändå är i farten så undrar jag också varför vi inte kan uppdatera till 8.3? Vi trycker ja och ja igen på rutan som kommer upp att man godkänner avtalet och sen händer igenting. Vi har försökt i ett par dagar nu. Någon som har samma problem?

    Gällande Viber så råkade jag uppdatera appen och det stod något om att den var för 8.3 och min mobil har 8.1.2, tror jag. Alla sms och samtal raderades när appen uppdaterades! Ve och fasa! Jag lyckades få tillbaka det med en gammal back up för tillfället men nu är jag rädd för att uppdatera Viber igen för jag vill inte förlora smsen i Viber. Tror ni det var för att jag inte hade iOS 8.3 eller har Viber något fel i uppdateringen? Jag tror inte att alla användare vill förlora all sin info i appen pga en uppdatering men det verkar ju inte bättre än att man gör det tydligen. Obestämd Någon som vet hur jag kan undvika att förlora infon i appen vid uppdateringen?

  • Fia 28
    Tihi skrev 2015-04-19 23:06:38 följande:

    Måste fråga vad ni tror om det här för jag känner mig lite lurad av Apple. Vi har två 6 i familjen. På den som är 64 gb så står det att 56 gb finns att använda. På min 128 gb så finns det bara 114 att använda, alltså 6 gb mindre. Det är ju samma telefon och programvara så hur kan den på 128 ha 6 gb mindre till godo? Bådas programvara borde ju rimligtvis ta upp samma 8 gb? Skrikandes

    När jag ändå är i farten så undrar jag också varför vi inte kan uppdatera till 8.3? Vi trycker ja och ja igen på rutan som kommer upp att man godkänner avtalet och sen händer igenting. Vi har försökt i ett par dagar nu. Någon som har samma problem?

    Gällande Viber så råkade jag uppdatera appen och det stod något om att den var för 8.3 och min mobil har 8.1.2, tror jag. Alla sms och samtal raderades när appen uppdaterades! Ve och fasa! Jag lyckades få tillbaka det med en gammal back up för tillfället men nu är jag rädd för att uppdatera Viber igen för jag vill inte förlora smsen i Viber. Tror ni det var för att jag inte hade iOS 8.3 eller har Viber något fel i uppdateringen? Jag tror inte att alla användare vill förlora all sin info i appen pga en uppdatering men det verkar ju inte bättre än att man gör det tydligen. Obestämd Någon som vet hur jag kan undvika att förlora infon i appen vid uppdateringen?


    Förklaringen över kapaciteten förklaras i denna länk, så inga lurendrejerier. support.apple.com/en-us/HT201402. Är väl precis samma som för vanliga usb-minnen.

    Jag har uppdaterat både min iphone 5 och ipad mini till 8.3 utan problem.

    Om du försöker uppdatera ios och misslyckas, så kan ju det vara orsaken att viber raderade massa data. Men det kan även vara det att du inte har version 8.3 som viber kräver.
  • Tihi
    Fia 28 skrev 2015-04-20 14:33:39 följande:
    Förklaringen över kapaciteten förklaras i denna länk, så inga lurendrejerier. support.apple.com/en-us/HT201402. Är väl precis samma som för vanliga usb-minnen.

    Jag har uppdaterat både min iphone 5 och ipad mini till 8.3 utan problem.

    Om du försöker uppdatera ios och misslyckas, så kan ju det vara orsaken att viber raderade massa data. Men det kan även vara det att du inte har version 8.3 som viber kräver.
    Jag kan fortfarande inte uppdatera till 8.3. Det händer ingenting när jag ska göra det på någon av telefonerna.

    För att inte förlora smsen i Viber så tänker jag att jag inte ska uppdatera den appen innan jag har lyckats få ner 8.3. Sen tänkte jag även göra en säkerhetskopia innan jag uppdaterar Viber. Tänker jag rätt då så att jag rimligtvis borde få behålla allt i Viber eller åtminstone kan återställa det från en gammal säkerhetskopia?
  • Tihi

    Uppdaterar iPhonen alla appar själv nu utan att man väljer att göra det? {#emotions_dlg.djavulsk} När jag vaknade i morse så hade den uppdaterat 18 appar utan mitt godkännande. Jag såg på mina inställningar och vad jag kan se så har jag inte kryssat i att den ska uppdatera när den vill. Men om det är så att jag har gjort fel så undrar jag bara under vilken flik jag ska kolla att den inte uppdaterar på egen hand? Om det är så att jag har missat något i iOS 8 eftersom att jag hade 7 innan det här. Jag vill bestämma själv när apparna ska uppdateras.

  • Demmpa

    Gå in i "inställningar" -> "iTunes och App Store" ->

    I nederkant på skärmbilden har du "automatiska hämtningar" - "uppdateringar"

  • Tihi
    Demmpa skrev 2015-04-22 00:33:51 följande:
    Gå in i "inställningar" -> "iTunes och App Store" ->
    I nederkant på skärmbilden har du "automatiska hämtningar" - "uppdateringar"
    Den är avstängd så jag undrar hur det kommer sig att den uppdaterade apparna själv?
  • Fia 28
    Tihi skrev 2015-04-22 23:34:27 följande:
    Den är avstängd så jag undrar hur det kommer sig att den uppdaterade apparna själv?
    Den verkar ju fått nå problem iom att den inte vill uppdatera ios heller. Kanske vore bäst att kontakta apple supporten.
  • Tihi
    Fia 28 skrev 2015-04-23 09:23:38 följande:
    Den verkar ju fått nå problem iom att den inte vill uppdatera ios heller. Kanske vore bäst att kontakta apple supporten.
    Det verkar vara många som inte kan uppdatera till 8.3 när jag googlar. Det kan vara så att Apple har stängt ner 8.3 för att det är så många problem med den.
  • mammamia78

    iPhone 4s som tappats en gång för mkt i marken och efter sista fallet är skärmen tvärdöd, helt svart.

    Ansluter jag den till datorn så kommer den upp i iTunes.

    När den laddas eller är ansluten till datorn ger den ifrån sig ett plingande ljud hela tiden.

    Om man ringer till den så reagerar den inte trots att den är på och signaler går fram för den som ringer.

    Vad kan vara fel? Är det bara skär

Svar på tråden Tips och råd för oss som har iphone! :)