• Chriis

    Ärfltigt att få tvillingar om man själv är tvilling?

    Precis så som frågan löper.
    Jag är tvåäggstvilling och är nu gravid i vecka 12, och har en känsla av att jag bär på tvillingar. Är det någon som vet hur ärftligt det är för mig?


    det dröjer ett tag tills jag får veta på ultraljudet i vecka 18 ju..

  • Svar på tråden Ärfltigt att få tvillingar om man själv är tvilling?
  • Lycklig2012

    Jag har enäggstvillingar och mina fastrar är enäggstvillingar, har därmed ÄRVT det av min pappa. Min syster, som då är i min generation har också fått enäggstvillingar. Folk säger att man inte kan ärva benägenheten för att få enäggstvillingar, men det kan man visst.

  • mandelblomma

    men det här med hoppande generationer. Alltså DNA kan inte tänka så, generna vet ju inte hur många gånger man har sex, när de ska släppa två ägg eller inte. När det slutar med missfall/ abort osv
    Det är en myt att tvillingar hoppar i generationer

  • mandelblomma

    www.niomanader.se/content.asp

    "


    Vad beror det på att det blir enäggstvillingar?
    Man vet inte varför det befruktade ägget delar sig och det blir enäggstvillingar. Ca 30-40% av alla tvillingpar är enäggs.


    Det finns en ärftlig tendens, att enäggstvillingar, i något högre grad än andra, själva får enäggstvillingar om de får tvillingar. Men man kan ändå inte säga att enäggstvillingar är ärftligt.


    Tvåäggstvillingar är mycket ärftligt och förekommer i alla generationer. Inte som vissa tror att det hoppar över en generation. Det är mamman som bär arvsanlaget. Pappan kan inte påverka mamman att släppa två eller fler ägg samtidigt."
  • Lycklig2012
    mandelblomma skrev 2011-12-10 23:34:21 följande:
    www.niomanader.se/content.asp?ID=47

    "

    Vad beror det på att det blir enäggstvillingar?
    Man vet inte varför det befruktade ägget delar sig och det blir enäggstvillingar. Ca 30-40% av alla tvillingpar är enäggs.


    Det finns en ärftlig tendens, att enäggstvillingar, i något högre grad än andra, själva får enäggstvillingar om de får tvillingar. Men man kan ändå inte säga att enäggstvillingar är ärftligt.


    Tvåäggstvillingar är mycket ärftligt och förekommer i alla generationer. Inte som vissa tror att det hoppar över en generation. Det är mamman som bär arvsanlaget. Pappan kan inte påverka mamman att släppa två eller fler ägg samtidigt."
    Jo, det är ärftligt. Och det ärvs genom pappans döttrar som får tvillingar. Ett ARV kan ju gå genom pappan oavsett. Det är ju rätt självklart att inte pappan kan påverka om det blir tvillingar eller inte.
  • mandelblomma
    Lycklig2012 skrev 2011-12-11 13:36:45 följande:
    Jo, det är ärftligt. Och det ärvs genom pappans döttrar som får tvillingar. Ett ARV kan ju gå genom pappan oavsett. Det är ju rätt självklart att inte pappan kan påverka om det blir tvillingar eller inte.
    oj var jag otydligt, klart det är ärftligt. I synnerhet tvåäggstvillingar och kan självklart gå från pappan till hans döttrar.
  • mandelblomma
    mandelblomma skrev 2011-12-11 13:42:50 följande:
    oj var jag otydligt, klart det är ärftligt. I synnerhet tvåäggstvillingar och kan självklart gå från pappan till hans döttrar.
    alltså texten ovan har jag klippt in och den ser ju lite både och ut. Det finns en svensk studie som visar att det troligen finns en viss ärftlighet och att enäggstjejer själva har en viss förhöjd chans att själva få enäggs.
    Vad jag vet så finns inga sådana bevis däremot att enäggskilalr kan föra det vidare till sina döttrar som för tvåäggs.
  • Lycklig2012
    mandelblomma skrev 2011-12-11 13:44:56 följande:
    alltså texten ovan har jag klippt in och den ser ju lite både och ut. Det finns en svensk studie som visar att det troligen finns en viss ärftlighet och att enäggstjejer själva har en viss förhöjd chans att själva få enäggs.
    Vad jag vet så finns inga sådana bevis däremot att enäggskilalr kan föra det vidare till sina döttrar som för tvåäggs
    Ok, då förstår jag hur du menar.

    Själv har jag märkt sen jag fick tvillingar för 9 år sen hur mycket felaktigheter som ofta står på dessa sighter typ niomånader..

    Det är inte konstigt att man får så svårt att få ihop begreppen och att förstå detta med tvillingar.... Jag har faktiskt varit gravid 3!! gånger med tvillingar men endast kunnat föda ett av dessa tvillingpar och dom kom väldigt tidigt.. Jag verkar ha en benägenhet för tvillingar, men inte en kropp som klarar av att föda fram dom. Hade jag levt för hundra år sen hade jag nog strukit med ://
  • Chriis

    okej, tack för all infomation! jag är ju tvåäggstvilling så vi får väl helt enkelt se i slutet av januari ¨på mitt ultaljud om det är en eller två!

  • mandelblomma
    Lycklig2012 skrev 2011-12-11 13:54:49 följande:
    Ok, då förstår jag hur du menar.

    Själv har jag märkt sen jag fick tvillingar för 9 år sen hur mycket felaktigheter som ofta står på dessa sighter typ niomånader..

    Det är inte konstigt att man får så svårt att få ihop begreppen och att förstå detta med tvillingar.... Jag har faktiskt varit gravid 3!! gånger med tvillingar men endast kunnat föda ett av dessa tvillingpar och dom kom väldigt tidigt.. Jag verkar ha en benägenhet för tvillingar, men inte en kropp som klarar av att föda fram dom. Hade jag levt för hundra år sen hade jag nog strukit med ://
    jag vet att det finns massa felaktigheter ute på nätet, men just den texten jag klippte in o länkade finns på flera kanske mer seriösa sidor också.
  • mandelblomma

    här hittar jag en text som förklarar myten om överhoppade generationer på ett enkelt sätt.
    "Många tror att tvillingar "hoppa över en generation." Twinning is passed on as a genetic trait and appears in the women only. Twinning vidare som en genetisk egenskap och visas i enbart kvinnor. If you are a female and your mother had fraternal twins, you would have an increased chance of having fraternal twins yourself. Om du är en kvinnlig och din mamma hade tvåäggstvillingar, skulle du ha en ökad chans att få tvåäggstvillingar själv. Your brothers would not have an increased chance of having fraternal twins themselves, but they may pass the genetic trait on to their daughters who would then have an increased chance of having twins. Dina bröder skulle inte ha en större chans att få tvåäggstvillingar sig själva, men de kan passera den genetiska drag på sina döttrar som skulle ha en ökad chans att få tvillingar. This makes it appear that twins skip a generation. Detta gör det verkar som om tvillingar hoppa över en generation."

    translate.google.se/translate&langpair=en|sv&u=www.nomotc.org/index.php%3Foption%3Dcom_content%26task%3Dview%26id%3D67%26Itemid%3D55

    ps texten är google översatt automatiskt och jag orkar inte rätta den!Flört

  • Annamathildaberg
    Hejsan på er! Jag är en psykologistudent på Karlstad Universitet och skriver min C-uppsats nu under våren och jag undersöker närhet i relationer och utveckling av identitet hos de som är tvillingar och de som är vanliga syskon. Att jag valt att undersöka tvillingar beror på att jag har ett stort intresse för just tvillingar men också för att jag själv är tvilling. Enkäten är helt anonym och tar cirka 5 minuter att genomföra. Era svar skulle vara ett stort bidrag till min studie. 
    Länk till enkäten : 
    https://sunet.artologik.net/kau/Survey/8839 

    Tack! /Anna
Svar på tråden Ärfltigt att få tvillingar om man själv är tvilling?