Inlägg från: Kaf Ha Ya Ain Sad |Visa alla inlägg
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

    Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?

    hernameispekka skrev 2012-04-02 23:19:17 följande:
    Nej. Den första liknelsen stämmer inte. För polis är inte en religion det är ett yrke och i sverige har vi religionsfrihet vilket betyder att vi får ha vilket jobb som helst med vilken tro som helst (sålänge det ej skadar andra). Det andra stämmer inte heller för där är de också samma sak. Kristendom och Islam är religion och går emot varandra. Moderaterna och Socialdemokraterna är politik och går emot varandra. Men polis är yrke/politik och går ej emot religion.

    Jag är ej muslim och tycker inte att man ska täcka ansiktet i yrken där man jobbar med människor för det är svårt att lita på en person man inte ser ansiktsuttrycken på men att dölja håret skadar inte någon och stör ej personens kompetens för sitt yrke
    Du behöver inte vara muslim för att vara ärlig och framför bra argument som du gjorde.

    I Sverige är det svårt att täcka ansiktet inom såna arbete tycker jag, dels för att landet inte är muslimskt och dels för att det råder två olika åsikter om den i islamiskteologi. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2012-04-02 23:48:36 följande:
    För det första existerar inte dessa exempel i den svenska poliskåren. Slöja eller turban bärs istället för annan huvudbonad, inte tillsammans med.

    Exemplet om cancer tror jag inte riktigt är applicerbart på polisyrket, ej heller andra uniformsyrken som ställer höga krav på den fysiska statusen och förmågan. Men generellt tycker jag plaggets symbolvärde har betydelse.

    I uniformerade yrken ska endast plagg och accessoarer som representerar yrket, symboliskt och/eller praktiskt bäras. Neutrala plagg/accessoarer kan diskuteras men plagg/accessoarer som har starkt symbolvärde och inte har något med yrket att göra hör definitivt inte dit.
    Men Tom, hela polisyrket går inte på att vara ute för att gripa kriminella. Det finns ett kontorsarbete för poliser också. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2012-04-02 23:54:21 följande:
    Islam är en religion med ett eget rättssystem - sharia- och ett utarbetat styrelseskick för den islamiska staten. Islam stannar inte vid att vara en religion. Att bära en symbol som representerar sharia och samtidigt bära en symbol för svensk lag är motstridigt. I vissa frågor är sharia och svensk lag helt oförenliga. Religionsfriheten går ju åt båda håll. En homosexuell som utsatts för ett hatbrott eller en onykter 17-åring som blivit våldtagen på en fest av nån kille kanske inte tycker att det är så trevligt att få sitt brott hanterat av en person i slöja.
    Shariah råder inte i Sverige. Det är Svea Rikes lag som råder.

    Nej men varför skulle en våldtagen tjej inte tycka att en beslöjad polis hanterar sitt jobb bra? Litar tjejen inte på svensk polisutbildning? 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2012-04-02 23:59:18 följande:
    Det finns civilklädd polis också. Vid civil klädsel är i princip allt tillåtet. Ju mer stilen avviker ifrån vad som kan associeras till myndighetsutövning desto bättre när det kommer till civilklädd spaning inom polisen.
    Dock börjar all polis, mig veterligen sin karriär som patrullerande i uniform.
    Man ser ofta polismän i polisuniform som utför kontorsarbete. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    1337 skrev 2012-04-03 00:08:03 följande:
    Eftersom den beslöjade polisen tycker att det är så enormt viktigt att visa vilken religion hon tror på medan hon arbetar kan man undra om man blir rättvist behandlad av en beslöjad polis. Man kanske inte vill mötas av en beslöjad polis om man druckit alkohol, umgåtts med män man inte är släkt med eller är homosexuell.

    Polisutbildningen är inte problemet här.
    Den beslöjande polisen bär inte slöja för att visa att hon är muslim. Hon gör det för att det är ett fundament i hennes religion.

    Varför tror man inte att en beslöjad polis inte behandlar andra rättvist? i muslimska länder har man inga problem med det, varför skulle vara det ett problem i ett sekulariserat land som Sverige där det påstås att alla har lika värde och att det råder religionsfrihet? Jag diskuterar inte det för att jag tycker att muslimska kvinnor ska jobba inom polisen, vet ärligt inte om det är påbjudet eller inte jag har inte läst om den fråga mycket. 

    Även om hon sitter på polisstationen och gör ett kontorsarbete såsom att utfärda pass etc?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2012-04-03 00:12:36 följande:
    Jag antar att du menar religionsfrihet....Glad

    Ja, det stämmer. Jag vill dock inte att religionsfriheten sträcks så långt att alla yrken ska ses som en rättighet till den grad att yrkets regler, uppgifter, syfte, uniform mm får stå tillbaka för individens religiösa övertygelse.
    Framförallt vill jag inte ha en sådan poliskår.

    Likaså ser jag inte vitsen med att kräva att Svenska kyrkan ska acceptera homosexuella, viga homosexuella par och prästviga homosexuella präster. Jag anser att om svenska kyrkan inte vill detta pga av sin tro och tolkning av det kristna budskapet är kyrkan inte en plats för homosexuella. De kan söka sig till ett annat kristet samfund där de har högre acceptans.
    Jag blir ju inte medlem i eller röstar på ett parti vars agenda jag ej stödjer.
    Ja vad annars? Tungan ute

    Ok men varför vill du inte? Har du problem med religioner eller med personer som utövar sina religioner? 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2012-04-03 00:16:47 följande:
    Tjänster med enbart administrativt arbete besätts av civila, ej av poliser.
    Men visst ingår en viss nivå av kontorsarbete för alla poliser. Arbetar de även på fältet är det dock ointressant om de gör x antal timmar vid skrivbordet vad det gäller uniformen.
    Du har aldrig utfärdat pass? Senast jag var i Sverige och fick mitt nya pass var det poliser i uniform på polisstationen.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    o0Noun0o skrev 2012-04-04 23:07:13 följande:
    Jag vill bara göra ett tillägg till debatten;

    Även om jag själv ser hårtäckning som det riktiga finns andra åsikter i frågan. Det ÄR faktiskt en aning tvetydigt huruvida hårtäckning ska anses obligatoriskt eller inte, och i vilket fall är det en sak mellan kvinnan och Allah(swt).
    En kvinna kan se till sin egen anständighet, men hon ska naturligtvis göra det i enlighet med Koranen och Sunnah.

    Men visst... jag skulle säkert också anses vara terrorist enligt USAs definition...
    Vilka andra åsikter som säger att den inte är obligatorisk? 
    العلم نور والجهل ظلام
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    o0Noun0o skrev 2012-04-04 23:07:13 följande:
    Jag vill bara göra ett tillägg till debatten;

    Även om jag själv ser hårtäckning som det riktiga finns andra åsikter i frågan. Det ÄR faktiskt en aning tvetydigt huruvida hårtäckning ska anses obligatoriskt eller inte, och i vilket fall är det en sak mellan kvinnan och Allah(swt).
    En kvinna kan se till sin egen anständighet, men hon ska naturligtvis göra det i enlighet med Koranen och Sunnah.

    Men visst... jag skulle säkert också anses vara terrorist enligt USAs definition...
    Du menar väl inte niqab? 
    العلم نور والجهل ظلام
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    o0Noun0o skrev 2012-04-04 23:38:06 följande:
    Vem som än använder sig av Koranen och ahadth som källa, beaktar Islams fem pelare, har tron på Allah(swt), budbäraren Muhammed(saw) och den sista dagen, gott och ont,  är muslimah och hennes ära är okränkbar.

    Koranen ger inte vid handen att hårtäckning är obligatorisk, och inte heller utalar eller visar profeten(saw) att så är fallet.
    Profeten Muhammed(saw) pekar på händerna och ansiktet, men håret är bakom ansiktet.

    Personligen vill jag dock mena att ansiktet är ansiktet- och inte håret.
    Fast shahadat la ilaha illa Allah och Muhammed rasoulu Allah har har villkor. Att bara uttala den innebär inte att man handlar utifrån islam. Shahadah är nyckeln till islam, det finns annat än den som muslimer skall följa.

    Koranen säger att kvinnan ska täcka sig med en khimar. ALLA lärda i alla tider är överrens om att täcka sig är obligatoriskt. De delade åsikterna gäller niqab.

    Profeten saw var tydlig när han talade med Asma. Han sade att allt skall täckas förutom händerna och ansiktet vilket betyder även håret. 
    العلم نور والجهل ظلام
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    o0Noun0o skrev 2012-04-05 00:06:18 följande:
    Fortfarande anser jag (och enligt koncesus) att hennes heder är okränkbar om hon lutar sig emot självklarheter i Islam. Det vill säga att det är upp till henne(och hennes man) att besluta om hårtäckning.
    Det finns ingen konsensus som säger att mannen får bestämma över kvinnan gällande vad Allah swt har påbjudit henne. Du anser att hijab inte är fardh får du göra det, det ändrar inte det faktum att islams grundkällor koranen, hadith och ijmaa alla är överrens om att kvinnan skall minst täcka händerna och ansiktet. 
    العلم نور والجهل ظلام
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    o0Noun0o skrev 2012-04-05 00:16:58 följande:
    Sant. Mannen får inte förbjuda henne att täcka håret.

    Koranen uttrycker inte precist hårtäckning. Inte heller ahadeeth gör det.
    Vad jag förstod så är arabiska ditt modersmål och här borde du veta att ordet khamra betyder ordagrant att täcka, därför kallas allt som gör en människa hög för khamr eftersom narkotika och sprit blir som att täcka hjärnan. 

    I koranen beordras kvinnor att täcka sig med khimar som de brukade ha på sig fast hängande på ryggen men de bar urringade klänningar. Vad det menas med det är att de med khimaren även täcka bröstet, dvs vira khimaren på ett sätt som täcker hela över kroppen förutom ansiktet. De ulema som lär att niqab är fardh menar att verbet yadribna (versen) betyder att även täcka ansiktet.

    Hadithen om Asma har jag redan förklarat. Finns andra hadither som återgavs av Aisha ra där hon beskriver vad Ansar-kvinnorna när hijab-versen uppenbarades. Hon sade att var och en av dem klippte av sin khumur (de bar nog för långa khimarer som nådde till marken) och täckte sig.

    Vad gäller ijma så finns det ingen alim fråm förr eller från nutid som säger att hijab inte är fardh.
    العلم نور والجهل ظلام
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2012-04-05 16:10:04 följande:
    Minst händer och ansikte???
    I mina öron låter det som att kvinnan kan vara helt naken, bara hon täckt händer och ansikte.
    Jag tror nog jag formulerade mig fel. Det blev ju helt fel. Med minst händerna och ansiktet menade profeten saw att hela kroppen skall täckas förutom dessa område.
    العلم نور والجهل ظلام
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2012-04-05 18:13:40 följande:
    Jag tänkte väl att det måste ha blivit fel Glad
    Fl är ett primitivt forum som inte går att editera inlägg när man skrivit fel. 
    العلم نور والجهل ظلام
Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?