• klogu

    Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?

    Hur mycket sparar ni åt ETT barn varje månad?

    Vid sparande, var sätter ni in pengarna? Aktier, fonder, konto osv?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?
  • VildVittra

    300kr/barn och månad i ett vanligt sparkonto var.


    Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Alexander 22 augusti -11
  • Äppelpaj80

    Inget än så länge. Är båda studenter för tillfället så det förekommer inget sparande eller amorterande av lån.  När vi båda har jobb ska vi börja spara igen. Får se om vi sparar åt barnen då med, tror inte det kommer behövas.

    Vi har förresten ställt dem i privat bostadskö i sthlm, där måste man spara lite, men det är pengar man får igen. Handlar om ca 1000 kr i året. Men det räknar jag inte riktigt som sparande.

    Det känns som det viktigaste sparandet hur som helst, så att de har en bostad när de är 18 år.  

  • Texasthecat

    Just nu sätter jag in 100 kr/månaden per barn på deras respektive sparkonto. Började strax efter deras födelse med det.


    Go suck on a lemon or something...
  • Krake

    500/månad. Vi får nästan dubbelt så mkt barnbidrag här som i Sverige. Annars hade vi inte haft råd att spara så mycket.

    Vi har en sorts kapitalförsäkring/bosparande. Osäker på exakt hur det ska översättas till svenska förhållanden. 


    Moster, inte monster.
  • Butterscotch

    De får sina barnbidrag insatta i nån fond. Kommer inte ihåg vad vi valde men ganska hög risk var det i alla fall, det är ca 15 år kvar tills pengarna är tänkta att börja användas.

  • Krake
    Äppelpaj80 skrev 2011-12-07 07:58:34 följande:
    Kaffemonster- Vart bor du, Norge?
    I det tyska landet. Barnbidraget är 184 €

    Soft kan tyckas, det blir ju en del, särskilt om man har flera barn. Men jag tycker egentligen att det svenska systemet, där man prioriterar gemensamma satsningar istället för att pumpa in pengar i enskilda familjer, är bättre.
    Moster, inte monster.
  • mammelie1891

    500:- /barn (fast bara till mina två äldsta barn). Pappan till mitt yngsta sparar 500:-/mån till det barnet. Allt i högriskfonder.
    (jag är arbetslös/sjukskriven, det e därför jag bara sparar till två av barnen, det funkar kanon, aldrig nåt gnäll om pengar mellan mig o exet! Glad)

Svar på tråden Hur mycket sparar ni i månaden till era barn?