Inlägg från: minjalin |Visa alla inlägg
  • minjalin

    Då var våra "Januaribebis 2012" bebisar här

    Åh vilken söt liten prinsessa!!!! Längtar ännu mer efter min bebbe nu ju!!! Hoppas allt fortsätter att gå lika bra för er :)

  • minjalin
    Zaarah1984 skrev 2011-12-30 12:30:52 följande:
    Här hemma har vi en liten tjej som börjar få magknip. Hon skriker inte men ligger och gnyr och har svårt att komma till ro så från och med idag testar vi Minifom och hoppas det hjälper. Tycker så synd om henne.
    vår son hade kolik och vi körde på minifoam och sempers magdroppar. Svårt att säga hur mycket det hjälpte eftersom man inte vet hur det hade vart utan men försvann gjorde den verkligen inte i alla fall :p Men kan varmt rekommendera bärsjal. Det gjorde att vi kunde trösta sonen mellan knipen i alla fall och om han sov i den och fick ett knip i sömnen så vaknade han inte om man ställde sig och gungade utan han gnydde bara i sömnen då. Sen började jag amma med minst 3 månaders mellanrum för fick han bröstet hela tiden som bvc sa så fick han mer ont. Min bm som också har haft kolikbarn upplevde samma med sin så hon ammade också med några timmar mellanrum. Men sånt får man ju känna sig fram med och så får man ju hålla koll på vikten på bvc. Går de upp som de ska så får de ju tillräckligt med mat men man vill ju inte att de ska byta ut skriken av smärta mot skrik av hunger men vi lärde oss att känna igen vilket det var till slut. Hoppas inte erat utvecklas till kolik utan att det bara är vanligt magknip som små spädbarn ofta har!
  • minjalin

    Jo det med, och tänk då på att om du ammar måste du ta bort ALLT mjölkprotein ur din kost. Vi testade en vecka för det var vad bvc sa att man ksulle märka skillnad på men det blev ingen skillnad och när han var 3 mån var koliken borta så det var vanlig 3 mån kolik.

  • minjalin
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-30 14:02:02 följande:
    Har hört ett par veckor utan.
    Okej, vi gick på vad vår bvc sa i alla fall och hon sa att man skulle märka skillnad efter 1 vecka (alltså inte helt borta men en klar skillnad) och min syster var allergisk mot mjölkprotein och på den tiden fick man inte veta att allt mjölkprotein skulle bort ur kosten när man ammade plus att bvc sa att hon inte kunde vara allergisk eftersom hon gick upp i vikt så hon skrek dygnet runt i 6 mån, sen grät hon på nätterna tills hon var 3 år och då tvingade mamma bvc till slut att testa henne för mjölk för hon hade vätska i kroppen och svullen mage och allt vad det var och mycket riktigt var hon ju allergisk. Men det var ju 30 år sedan. Men var ju inte det på vår son i alla fall eftersom koliken gick över när han var knappt 3 mån.
  • minjalin
    Zaarah1984 skrev 2011-12-31 00:52:32 följande:
    Tack för tipsen Förhoppningsvis är det bara vanligt magknip som går över men det lär vi ju märka. Vi ska köpa bärsjal eller sele ändå och hoppas det hjälper lite plus att det ju är praktiskt för då är hon nära och man har ändå händerna fria.
    Precis :) Vi har både bärsele och bärsjal denna gången. Har lånat en bärsele som ska stötta svanken (den vi hade lånat sist bara hängde på axlarna och gjorde jätteont) för bärsele är lite smidigare om man ska ut, men hemma tycker jag bärsjalen är smidigare om man lagar mat och sånt för barnet är närmare kroppen och inte lika mycket i vägen i en bärsjal. Men vissa tycker den är jobbig att knyta :p
  • minjalin
    LillaEko skrev 2012-01-02 10:24:50 följande:
    Igår tog jag några klunkar öl och idag hade brösten en helt annan spändhet. Hade ju vara vanliga hemma så fick räcka med några klunkar och sen fick mannen ta resten.
    Så idag ska här inhandlas lättöl :)

    Vår lilla har nu två nätter på raken reagerat på att vi släcker lampan. Kan en 1 veckas bebis vara mörkrädd?
    Som tur är har vi dimmer i sänglampan så vi har i natt sovit med den på lägsta ljus.
    Nej, mörkrädda kan inte barn vara före 2 års ålder för innan dess kan de inte fantisera om monster. Det är inte bra att ha nattlampa eftersom vår sömn styrs av dagsljuset och nivåerna av serotonin och solanin eller vad det heter styrs av det. Läste det i en bok om barns utveckling som jag har. Sen så ska man ju helst ha mörkt på nätterna också för att bebisarna ska komma in i rätt dygnsrytm och förstå skillnad på natt och dag så man ska helst inte prata massa med dom på natten och sånt heller. (Men det där med pratet kan man säkert göra lite si och så med beroende på hur mycket problem man har med nattvakna bebisar) Vår son hade svårt att komma till ro på kvällarna och hade vakenperioder på natten så vi började med att dämpa belysningen hemma 1 timme innan han skulle lägga sig och saktade ner tempot och mest gosade och inte busade massa med honom (han var ju några månader när vi började med detta) och på natten tände vi inga lampor när vi bytte blöja och pratade inte med honom och det funkade faktiskt :)
  • minjalin
    LillaEko skrev 2012-01-02 10:43:21 följande:
    Men hon somnar liksom och sen då när jag ska släcka lampan helt (har den på lägsta när hon ska äta och så för annars ser jag noll) så vaknar hon och blir jätte orolig?!?
    Men har ni mörkläggningsgardin då om det blir så kolsvart? I så fall kanske ni kan ha den uppe så borde du se i mörkret? Ammar du eller får hon flaska? Vi har bara lamellgardiner i vårt rum så dom är mest insynsskydd men mörklägger inte speciellt mycket. Kanske är förändringen hon reagerar på när du släcker? Väntar du tills hon sover djupt innan du släcker? För det är ju inte bra för er heller att sova med lampan tänd. Man får ju störd sömn redan som det är när man är småbarnsförälder. Det stämde väldigt bra in på vår son med att barn börjar fantisera i 2 års åldern. Han somnar med släkt lampa fortfarande men det blir inte kolsvart i rummet. Däremot när vi sover hos mina föräldrar där det är kolsvart i rummet får han somna med lampan på lägsta och sen släcker vi när vi kommer upp och lägger oss i rummet för han kan inte somna där med lampan släckt. Han började prata om spöken och monster och sånt precis runt 2 år och man märker att han fantiserar mycket när han leker och sånt. Typ låtsas åka och hälsa på släktingar med sin bobbycar och låtsas att han pratar med dom i telefonen och han matar sin snutte och sånna saker.
  • minjalin
    LillaEko skrev 2012-01-02 13:26:55 följande:
    Har väl inte orkat vänta så länge innan jag släcker. Då somnar jag ju å så får lampan vara på.
    Är ju nybörjare på amning så svårt att hitta rätt när det är mörkt :p men kanske ska försöka träna på det. Vi har bara persienner än men finns inget "lyse" utanför sovrumsfönstret så blir väldigt mörkt
    ok. ja ni får prova er fram :) Jag ammade på sidan liggandes i sängen så det var liksom bara att peta in tutten i munnen på honom så somnade han och jag medan han åt :P
  • minjalin
    LillaEko skrev 2012-01-02 22:05:43 följande:
    FrokenOhlsson: vet precis hur du känner. Tycker vår lilla äter jättebra med men ändå hade hon ju inte vänt i vikt i lördags. Grät en hel del efter det med och såg det som ett moderligt misslyckande. Så hoppas och ber att det ska ha börjat vända imorgon när det åter igen är dags för vägning.

    Leia: har försökt med det där med att amma liggandes på sidan men fattar inte hur man lyckas. Får ju klämma ihop tutten stenhårt för att hon ska lyckas få tag i den och det blir helkonstigt. Så tips mottages gärna.
    Jo, jag har fattat det som att det kan vara svårt om man har stora bröst. Jag har jättesmå bröst så det kanske är därför jag inte haft problem med det.
  • minjalin
    Västeråsmamman skrev 2012-01-03 08:52:13 följande:
    Emma har blivit jättegasig i magen senaste tre dagarna. Är inte van vid det.
    Finns det något man bör undvika när man ammar? Nåt som är känt gasbildande?
    Kolsyrad dryck, kål, lök, choklad, kaffe, pepparkakor, stark mat. Det var dom grejerna jag försökte undvika när sonen hade kolik, men det hjälpte väl inte jättemycket men åt jag exempelvis kål så blev han ännu värre så nåt hjälpte det ju säkert. Problemet var att man var så desperat att han inte skulle ha ont så man gärna tog bort allt man hörde att man skulle ta bort när barnen hade ont i magen så man visste inte riktigt vad det var som funkade och inte. Och så fort han fick ont så började man skylla på sig själv och fundera på vad man hade ätit. Har ni testat minifoam? Droppar som finns på apoteket som ska fördriva gaser.
  • minjalin
    LillaEko skrev 2012-01-03 10:35:17 följande:
    Hmm, jag tycker ju alltid mina varit relativt små, har normalt 75B och nu C.
    Men vi får öva. Testade lite i natt och gick en stund på båda brösten.

    Men däremot skulle skruttan absolut inte somna om i natt. Fick sova 1,5-2 tim först och sen var hon vaken i över 5 tim utan att vi riktigt kunde förstå varför. Börjar verkligen tvivla på då att mjölken räcker. Men hon är ju så nöjd och tillfreds på dagen?!?!?! 

    Men bvc kommer i em för att väga henne igen, så får se vad som händer sen.
    Efter i natt är jag verkligen öppen för att tillstöta med ersättning för att komplettera amningen om det behövs.
    Något jag tidigare känt som ett nederlag. Men bara lillskruttan blir nöjd och börjar växa.
    Jag fyller knappt en 70 B ens nu som gravid utan får ha BH med insydda kuddar i och får ändå lite mellanrum upptill (men A blir för litet) och får väl lite större när jag ammar så då har jag en amningsBH utan byglar i 70 B. Så jag har väldigt små ;) Men fair kunde ju amma på sidan med stora så det är kanske mer bröstets form då. En kompis kunde inte amma på sidan för att hennes var för stora så han fick inte luft då typ så det var därför jag trodde det var svårt om man hade stora. Var hon ledsen eller nöjd när hon var vaken? Min son hade vakenperioder på nån timme första tiden men då var han nöjd men ville att man skulle sitta uppe med honom och titta på tv. Sen när koliken började trodde jag först att han var hungrig eftersom han ville ha bröstet hela tiden men sen förstod vi ju att det var kolik. Sen började min mjölk sina när han vr 2 mån och han hade gått ner lite i vikt men jag intensivammade varannan timme dygnet runt i 1 vecka och drack nåt amningste från hälsokosten och den kom tillbaka. Men det var jättejobbigt när han inte kändes nöjd när mjölken var slut i bröstet men han grät oftast bara en liten stund och sen var det bra så tror det tog tid innan han kände sig mätt och sen blev han ju hungrig igen efter 2 timmar. Sen gick det bra att amma igen tills han var 3,5 månader och då märkte jag att han började äta varannan timme dygnet runt igen och efter en vecka pallade jag inte mer utan började med tillägg och resultatet blev en gladare bebis eftersom han då fick sova mer sammanhängande och därför inte blev övertrött utan lättare somnade. Kan säga att denna gången tänker jag inte kämpa så med amningen utan sinar mjölken blir det tillägg och så hoppas jag på att kunna delamma i så fall i några månader. Nu har jag ju en liten till att ta hand om och kan inte sitta och amma dygnet runt :P Men rådfråga du bvc. Vet precis hur misslyckad man känner sig men i efterhand förstår man vad dum man är som känner så. Har man försökt så har man gjort tillräckligt. Det går ju helt enkelt inte alltid att helamma :)
  • minjalin
    MissT skrev 2012-01-11 21:28:19 följande:
    Jag har några tetrapak med ersättning hemma i fall att.

    Har behövt ge tillägg i kombination med amning till mina andra tjejer så jag köpte hem så jag skulle ha i fall det blir samma sak igen. Än så länge verkar hon dock nöjd och belåten med enbart amning. Dock så har hon de senaste dagarna haft svårt att få tag om bröstet när hon är hungrig vilket gör henne frustrerad. Hon skriker och blir alldelses förtvivlad och får ännu svårare att få grepp om dem Hoppas att det är tillfälligt..... 
    Vad händer om du mjölkar ut lite först så mjölken redan runnit till innan hon får bröstet? Sån var min son ibland att han inte hade tålamod att vänta på mjölken om han var för hungrig utan bara släppte och blev arg. Men om jag mjölkade fram lite för hand först så att mjölken rann till så gick det mycket bättre att lägga honom till bröstet sen :)
  • minjalin

    Hej. Tänkte fråga ni som ammar hur länge era bebisar ammade åt gången första dygnen? Min lille kille äter aktivt typ 5 minuter och verkligen klunkar men sen vill han sova. Han är bara 2 dagar så han får väl inte plats med så mycket och när han är mätt släpper han istället för att snutta. Mjölken har precis runnit till och det spändes som attan men det gör kanske det i början? Min förra hade bröstet som napp så jag hade inte det problemet då :-P

  • minjalin


    Här är våran lille Elias 3 dagar gammal :) Han föddes på morgonen 14:e januari och vägde 3630 gram och var 50 cm lång. Han hade bråttom och föddes 3 timmar och 40 minuter efter första värk, och 12 minuter innan han var ute var jag öppen knappt 6 cm så bm hann inte ens få på sig förklädet då hon trodde det var runt 2 timmar kvar, inte 12 minuter ;)
  • minjalin
    roxylady skrev 2012-01-31 11:37:04 följande:
    Vår bebis har fått jättemycket klägg i en ögat varje gång han sover. Är det något era har också? Hört att de kan ha så pga taga tårkanaler. Men ska man oroa sig?



    Går det att pressa ur lite bröstmjölk fortfarande eller är den helt borta nu? Annars klämmer du ut några droppar i ögat på honom. Min förra fick det och vi tvättade med vatten som bvc sa men det försvann inte. Så tipsade en kompis om bröstmjölk för det sa hennes bvc och jag gjorde det och det försvann på ett par dagar
Svar på tråden Då var våra "Januaribebis 2012" bebisar här