• Anonym (Elli)

    Vad håller jag på med?

    Jag och min kille sen tre år tillbaka har haft ett jobbigt år som precis nu har börjat bli bättre. Allt startade med att han slutade bry sig om skolan (Universitet) så jag gjorde hans uppgifter ibland för jag ville ju att han skulle klara det och jag visste till viss del om att han pluggade för min skull.

    Han hoppade sedan av skolan efter ett år och åkte iväg på en lång resa över sommaren. Hade hyrt ut in lägenhet till några kompisar som skulle betala in räkningar och så, vilket de inte gjorde. Min kille fick så en massa skulder. Han har under en längre tid skitit i det, inte sökt jobb eller aktiverat sig om dagarna. Och skulder hade han innan resan och om sanningen ska fram så blev skulden över sommaren ca 2000. 

    Jag pluggar på heltid och hade praktik en månad då man arbetar heltid. Varje dag jag kom hem till honom så låg han i sin säng och väntade på att jag skulle laga mat till honom, då han hade varit ledig hela dagen. 

    Det har hänt lite andra saker också som helt enkelt inte är så respektfullt gentemot mig. 

    Nu har han fått jobb i alla fall. Hel tid. Men jag vet inte hur jag ska sluta vara så bitter på honom. Han fyllde år för någon vecka sen och jag ville inte ens fira honom för jag vet att han kommer säkert inte fira mig senare. Jag vill inte göra något för någon som inte gör det tillbaka. 

    Nu bråkar vi hela tiden känns det som. Jag är sur och han blir sur. Han tycker att han bättras. Det  har han gjort men han vet inte att jag vill ha mer. Jag vill att han ska förstår att jag stannar kvar för att jag älskar honom men att han borde göra sitt yttersta för att få ha kvar mig. 
     
    Vad är det för fel på mig? 

  • Svar på tråden Vad håller jag på med?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det är inget fel på dig!

    Jag undrar vad som gjort att din kille varit så passiv och slarvig (faktiskt). Detta behöver han själv förstå och förklara för dig också. Allt som hänt har skadat dig och er relation och det är också viktigt att förstå. Sådana skador behöver man prata om och läka tillsammans genom att visa försåelse och respekt. Ni kanske är väldigt olika i hur i vill leva, vilka saker ni vill prioritera och det tycker jag att ni skall prata om. Kanske är det så att ni är så olika att ni har svårt att komma överens om en gemensam nivå. Tänk noga igenom det. Det är inte alla relationer som fungerar!

    Hälsningar
    Gerd      

Svar på tråden Vad håller jag på med?