Inlägg från: Colisa |Visa alla inlägg
  • Colisa

    Vems fel vid krock i rondell?

    bizzan skrev 2011-12-29 13:27:05 följande:
    Filbytet har ingenting med saken att göra, den som är inne i rondellen har alltid företräde, hoppas att ni som inte har koll på detta håller ifrån rondeller 
    Fast om jag förstår ts teckning rätt är ju BÅDA inne i rondellen när de krockar, så att den som är inne i rondellen har företräde gentemot en bil utanför är ju helt irrelevant. Man behöver ju inte stå och vänta tills hela rondellen är tom innan man får köra in!

    Här följer en bil sin körbana rakt fram, en annan gör en sväng och lämnar sin körbana för att köra ur rondellen. Den korsar då den andra bilens färdväg och är vållande.
  • Colisa
    asasol skrev 2011-12-29 17:23:58 följande:
    för det första då kommer jag inte från Sverige och jag har stört mig oerhört mycket på okunskap hos svenskarna när det gäller rondell... det är rent ut sagt farligt att köra här i rondell.... man sitter med hjärtklappning och högt blodtryck efter att ha lyckats ta sig igenom ett ;) Alla utom den som ska ut vid första avfart ska placera sig i inner ring och den som kör yttre ring ska säker låta de som ska ut få fördel till detta.  Annars blir rondeller farliga för alla. Blå bil har rätt att åka ut..... svarta ska vara uppmärksam... men det krävs att man använder blinkande ljusen.
    Då kanske du ska lära dig de svenska reglerna innan du stör dig på "svenskarnas okunskap"?

    Ligger man i högerfil (ytter ring) runt rondellen kan man köra ut i första eller andra utfarten, dvs åka höger eller rakt fram om man ser rondellen som en fyrvägskorsning. Ligger man i vänsterfil (inner ring) kan man köra ut i andra eller tredje utfarten, alltså köra rakt fram eller höger i "korsningen". Det vanligaste är att man ligger innerst när man ska ut i tredje/"svänga vänster" och ligger i ytter när man ska ut i första eller andra/"svänga höge"r eller "köra rakt fram", eftersom det är enklast. Det du klagar på är helt korrekt enligt svensk lag, och det är den du ska följa när du kör i det här landet.
  • Colisa
    Eleonor01 skrev 2011-12-29 18:07:44 följande:

     


     


    Vägverket skrev i yttrande AL20 94:674 till Högsta domstolen:


    "Begreppet vägkorsning är inte definierat i VTK men det är inte uteslutet att betrakta en cirkulationsplats som en vägkorsning. Den aktuella cirkulationsplatsen har dock sådan storlek och utformning att det framstår som mer naturligt att uppfatta vägen runt rondellen som en särskild väg än som en del av de vägar som har tillfart till platsen. För den som är obekant med förhållandena på platsen kan en direkt överföring av korsningsbegreppet skapa problem med att avgöra vad som är ”vänster” respektive ”rakt fram”. Cirkulationsplatsen bör således inte betraktas som en vägkorsning".


    (Detta yttrande fanns inte tillgängligt vid tings- och hovrättens handläggning av ärendet).


     


    Högsta domstolen anger i sin dom - DOM NR DT225


    "För en färd genom en cirkulationsplats av förevarande utformning och storlek kan bestämmelserna i 30§ vägtrafikkungörelsen (1972:603) inte anses tillämpliga. I den mån inte särskilda anvisningar anger annat gäller alltså allmänna trafikregler för en sådan passage".


    Vad säger trafikförordningen om "I den mån inte särskilda anvisningar anger annat."
    2 kap 2§ "En trafikant skall följa anvisningar för trafiken som meddelas genom ett vägmärke, en vägmarkering en trafiksignal.... Om en anvisning innebär en avvikelse från en trafikregel gäller anvisningen framför regeln".
    Om man bortser från "storlek och utformning" i Vägverkets yttrande är cirkulationsplatser av mindre storlek att betrakta som vägkorsningar.

    
    Vägtrafikkungörelsen som hänvisas till i ditt inlägg gäller inte längre, den ersattes 1998, alltså efter den domen du citerar, av trafikförordningen. I samband med det ändrades just rondellreglerna. Innan sågs det som en fyrvägskorsning med en cirkel, en rondell, i mitten, och man körde som i en vanlig korsning. -98 blev dessa i stället cirkulationsplatser, och började ses som en separat rund väg (=cirkulationsplatsen) med fyra avtagsvägar.

    I exemplet i TS kör alltså den blå bilen på en väg och svänger in på en annan väg.
  • Colisa
    annniel skrev 2011-12-29 20:25:36 följande:
    Men snälla nån! Du tror på riktigt att körfälten leder ut ur rondellen samtidigt...ojoj...en rondell går runt..om man ligger i den inre filen måste du såklart byta fil till den yttre när du ska ur rondellen...
    Nej, i sådana här korsningar måste man inte det (men jag håller med om att det blir enklare och tydligare om man gör det), man får köra så där men man måste så klart ha uppsikt över bilar i det körfält man korsar.
  • Colisa
    Colisa skrev 2011-12-29 19:36:39 följande:
    Fast om jag förstår ts teckning rätt är ju BÅDA inne i rondellen när de krockar, så att den som är inne i rondellen har företräde gentemot en bil utanför är ju helt irrelevant. Man behöver ju inte stå och vänta tills hela rondellen är tom innan man får köra in!

    Här följer en bil sin körbana rakt fram, en annan gör en sväng och lämnar sin körbana för att köra ur rondellen. Den korsar då den andra bilens färdväg och är vållande.
    Efter närmare eftertanke, om detta är en sådan där pytterondell där avfarten längst upp i bild är precis efter infarten till höger, som en korsning med en grej i mitten, kan det ju varit så att svart bil körde in i princip samtidigt som blå bil kör ut, och i så fall ska ju svart vänta. Fast på bilden ser det ut som om rondellen är av lite större modell, där man kör in, kör en liten bit och sedan kommer till nästa avfart. I så fall är ju svart inne i rondellen sedan en liten stund, så det var det jag utgick från. (Jo, jag vet att det heter cirkulationsplats numera, men det är så långt att skriva/säga)
  • Colisa
    gintonic77 skrev 2011-12-29 14:16:15 följande:
    30 dagar kunde det ta sa de på mitt bolag.
    Hoppas du uppdaterar då!

    För att krångla till det ytterligare är det inte alltid försäkringsbolagen dömer likadant som rättsväsendet, det händer att det t ex blir delat ansvar i försäkringsärendet och i domstolen blir en dömd för vållandet, har hört om sådana fall. Antar att domstolar är  bundna av lagstiftningen, och förs.bol kan vara lite mer "schyssta" och säga" ja ja, den här bröt inte mot lagen men borde ju sett sig för bättre och gjort si och så, så de får dela på det", kanske? Så det är ju inte säkert gafflandet i tråden upphör efter att förs.bol sagt sitt!
  • Colisa
    Ari Gold skrev 2011-12-29 20:40:19 följande:
    Så som det ser ut på ritningen är det ju extremt liten plats mellan där svart kör in och där blå kör ut (dvs en ganska liten tvåfilig rondell). Jag kan inte föreställa mig att den svarta har hunnit in när den blå bilen blinkar, om han blinkar i vanlig tid. 

    Det är ju givetvis skillnad med en jättestor rondell där det är mycket köryta mellan de fyra in/utfarterna men så ser det som sagt inte ut på bilden.    
    Vad lustigt, jag tycker inte alls det ser ut som en särskilt liten rondell! Det är ju ingen jätterondell av typen som finns på större vägar runt storstäderna, men jag uppfattar det inte som en pluttrondell heller, i sådana behöver man ju knappt vrida på ratten om man ska rakt fram som svart bil.
  • Colisa
    annniel skrev 2011-12-29 20:51:22 följande:
    Den innersta filen leder inte ut...den går bara runt runt. Du korsar därmed den högra filen när du skall ut ur rondellen. Då får man inte bara blinka och svänga utan att kolla så att ingen redan befinner sig i den filen. Enkelt!
    +1!
  • Colisa
    plusplusplus skrev 2011-12-29 20:48:41 följande:
    Vi är rätt många i tråden som är överens om att ts inte ger tillräcklig information om den svarta bilens placering. Den blå bilen måste passera yttre/höger körfält för att komma ut, alltså har den blå bilen ansvar för att köra där endast om där är fritt, och var den svarta bilen där så var det inte fritt. Problemet tror jag är att den blå bilen såg cirkulationsplatsen "som en korsning" som det var förr i tiden, och inte som en rund väg med flera avfarter, som det är numera vilket alltså föranleder filbyte med den väjningsplikt som tillhör. 
    Ja, jag tror vi får vänta tills ts postar en videodramatisering filmad i den aktuella rondellen med korrekta hastigheter och blinkanden för att kunna avgöra frågan!Skrattande Känns som om det är ganska avgörande när den blå började blinka och när den svarta kom in i cirkulationen.
  • Colisa
    Severus skrev 2011-12-29 21:04:54 följande:
    Den gör ju det! Cirkulationsplatsen är en egen cirkelformad "väg" som går runt runt. När du kör in eller ut ur den byter du väg, på samma sätt som om du kör ut på en vanlig huvudled, kör en bit på den och sedan tar av på en annan väg.

    Fast i vissa rondeller finns det ju streckade linjer som går från runt runt-filerna och ut på alla avfarter, det rör mest till det tycker jag, för då får man ju uppfattningen att man kan följa dem utan att se sig för trots att man korsar andras väg.
  • Colisa
    Solaika skrev 2011-12-29 21:09:00 följande:
    Precis!

    Om den inre filen bara gick runt runt så skulle det ju vara heldraget vid avfarterna och förbjudet att köra ut ur rondellen från den filen. 
    Vad svamlar du om? Om du följer en fil på en väg, tror du allvarligt att du måste följa den filen hela resan då? Du kan ju aldrig komma någonstans. Varje gång jag är ute och kör byter jag från en fil till en annan, från en väg eller gata till en annan. Varför skulle man inte få göra det i en cirkulationsplats menar du?
  • Colisa
    Pimey skrev 2011-12-29 21:23:37 följande:
    har du körtkort eller? den som är I RONDELLEN har alltid förkörträtt! de som är utanför rondellen SKA VÄNTA PÅ SIN TUR att åka in i rondellen. Sen om han gör ett filbyte va fan gör de den svarta ska ändå vänta..
    Men se på bilden! Båda bilarna är i cirkulationen när krocken sker! Den svarta bilen kör in vid infarten till höger i bild, men det är inte där de krockar utan när de kommit till utfarten längst upp! (om det inte rör sig om en fjuttrondell där infart och utfart är på i princip samma ställe, då kan jag gå med på att den svarta skulle väntat, men på bilden ser det inte ut så)
  • Colisa
    Alyssa skrev 2011-12-29 21:21:36 följande:
    Hahaha men snälla! Om den bara går runt och inte leder någonstans vad är det för mening med den då? För de som känner för att köra runt tunt en hel dag? God natt!
    Så om du kör på en väg så kan du inte byta fil eller svänga av från den vägen? Du kör bara rakt fram i samma körfält tills vägen tar slut? Det måste vara jäkligt svårt för dig att ta dig någonstans med bil, hoppas du åker buss i stället, för din egen skull.Glad
  • Colisa
    Pimey skrev 2011-12-29 21:32:19 följande:

    Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.


    1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen


    2. Köra motsols runt rondellen


    3. Tecken vid högersväng och körfältsbyte.


    Och liksom när det gäller mycket annan lagstiftning finns det mer detaljerade regler från myndigheterna som inte är inskrivna i själva lagstiftningen.
  • Colisa
    Pimey skrev 2011-12-29 21:38:26 följande:
    ja men de är fortfarande inte en orsak till att blå ska panga in i arslet på han. man ska hålla avstånd och se sig för.
    Det var inte arslet, och den låg inte framför. Läs trådstarten. (Det var för övrigt ingen "han" heller.)
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?