Inlägg från: 12324765767 |Visa alla inlägg
  • 12324765767

    Familjen Annorlunda - Säsong 4

    ÅH! Här kommer jag hänga med! Vet att det är en familj ifrån Värmland också.


    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Brooke skrev 2012-01-02 22:30:14 följande:
    Jaså? Hur vet du detta? Känner du familjen?
    Känner inte familjen och vet inte vilka dom är =)
    Men har vänner som fick erbjudande om att samarbeta med produktionen.   
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767

    Längtar =)


    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767

    Jag saknar Bob och Mia, trillingföräldrarna =)
    Hade varit väldigt roligt att se hur dom har den nu! 


    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Brooke skrev 2012-01-03 11:53:11 följande:
    Vilka familjer va med första säsongen??
    Bob och Mia med sina två lite större döttrar (typ 6-årsåldern) och trillingparet på 1,5 år, Thea, Joel och Ida. Från Staffanstorp.

    Familjen Contino-Karlsson, där mamman fått 3 tvillingpar på raken =) Sammanlagt 8 barn.

    Och såklart 10-barnsfamiljen från Älvdalen :D   
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Brooke skrev 2012-01-03 13:44:09 följande:
    Tyvärr så kan jag inte kolla då jag inte har premium. Skulle vilja kunna välja ett belopp som man bara tar en gång. Alltså typ för en vecka eller så. Jag är aldrig inne på Tv4 play för att titta annars så känns ganska onödigt för mig =( 
    Du kan ju betala 99:- för en månad bara :) Du är ju inte bunden på något sätt!
    Ingen reklam och funkar hur bra som helst, jag är supernöjd =)
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Brooke skrev 2012-01-03 16:03:23 följande:
    Sist jag hade premium drog dem 99 kr varje månad och det vill jag inte.. =( 
    Du kan säga upp det direkt =) Det är ett abonnemang utan bindningstid =)
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Analoga skrev 2012-01-05 17:32:18 följande:
    Bob o Mia - inte var det väl 3 tvillingpar de hade?  Hade för mig att de hade två äldre barn och så trillingar = 5 barn.
    Som jag skrivit tidigare så var det två äldre barn och ett trillingpar.

    Men Contino-Karlsson hade fått 3 tvillingpar på raken!
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    tilj75 skrev 2012-03-06 14:27:06 följande:
    Nån som vet när programmet går i repris? Somnade halv åtta igår :(
    Du kan ju se det på TV4Play's webbTV i 7 dagar =)
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767

    Jörgen och Tina från älvdalen har tyvärr gått skilda vägar :(

  • 12324765767
    Starbaby skrev 2012-05-30 18:06:30 följande:
    Jo fast precis som din mamma har en åsikt om karriärmammor som hon inte känner (inte privat precis som jag inte känner Mirka privat) får ju jag ha en åsikt om folk som skaffar sjukt många barn. Det är just så att vi alla får ha en åsikt.

    Jag vet också många som vuxit upp i stora familjer, den ena med 9 syskon och den andra med 10 syskon, Båda dessa tyckte det var förfärligt. Det fanns inte ekonomi att göra någonting utöver det vardagliga - alla kläder ärvdes i nertigande led och mamman upplevdes alltid antlingen gravid eller ammandes. Visst är det mysigt med de många syskonen men i vuxen ålder har dessa männiksor bara kontakt med ett par av syskonen.

    Båda nämner sorgen att aldrig få åka på sommarläger, språkresor, solsemester osv. Även om det inte är viktigt för mamma och pappa så kan jag slå vad om att barnen inte tycker detsamma.

    Sen tycker jag att det är stor skillnad på stora familjer med många syskon och gigantiska familjer. Om man har 4 eller 5 syskon är det ju ingen konstighet. Om man börjar få barn när man är 20 och fortsätter tills man är 40 så hinner man ju med ett par och ändå ta paus.
    Fast.. Jag har 1 syskon och vi har rest utomlands med våra föräldrar EN gång. Språkresor? Never.. Läger? Inte det heller. Mår jag bra? Oh ja! Otroligt bra ändå! Tycker du skriver några oviktiga saker faktiskt. Varför skulle man känna sig utanför för att man inte varit utomlands när "alla andra" är det? Jag har minsann haft det ruggigt bra ändå. 3 skidsemestrar och en utlandssemester har jag haft med mina föräldrar och storebror. På 24 år!
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Starbaby skrev 2012-05-30 18:57:44 följande:
    Fast då ska man kanske inte skaffa 12 barn heller. Det gjorde ju inte dina föräldrar. Man ökar ju inte chanserna för sina befintliga barn om man skaffar 12 barn.
    Fast vi åkte inte utomlands för att vi inte hade råd =) Vi har alltid haft det väldigt bra. Onödigt lyx som märkeskläder och fina teknikprylar. Mina föräldrar har helt enkelt bara prioriterad annat.

    Det handlar ju inte bara om att ha pengar här i livet! Dessutom så verkar det inte lida någon större nöd på Mirka och Peter heller? Dom bor stooort och verkar hitta på väldigt mycket med sina barn, även om det inte gäller utlandsresor, kollo eller diverse språkresor. Att jag sedan säkerligen kommer välja att åka utomlands då och då med mina barn, handlar inte om att jag tror att dom skulle må bättre av det, för att dom får göra samma saker som sina vänner. Det handlar mer om att jag vill uppleva platser med mina barn och ha en trevlig familjestund. Det kvittar om det är i Turkiet eller på en camping i Uddevalla.
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767

    Men som det är just nu har jag inga barn och vet inte om jag någonsin kommer få. Just nu är vi inne i ett riktigt jobbigt ekorrhjul och väntar spänt på att få starta IVF..


    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767

    Jag håller med dig cholicharra! Det finns så mycket annat här i livet som är viktigt än resor, prylar och diverse aktiviteter. Jag tycker att du resonerar lite konstigt Starbaby. Mycket i det du säger handlar om PENGAR? Ytligheter och pengar..

    Du generaliserar verkligen att alla med 12 barn har dåliga förutsättningar o.s.v. Då ÄR det inte! Av det jag sett av Mirka och Peter så lägger dom ofantligt mycket tid och kärlek på sina barn. Stimulans med pyssel, utflyter o.s.v. Dessutom håller jag verkligen med Cholicharra i inlägg #1095. Det finns såååå många karriärmänniskor som knappt hinner hämta sina ungar/sin unge på dagis ens. Skulle det vara mer okej? Dom har ju trots allt bara 1 eller 2 ungar.


    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Starbaby skrev 2012-05-30 20:54:39 följande:
    Nej - jag pratar om helt grundläggande saker som fritidsaktiviteter. Ville bara säga vad vi lägger ner på ett år på våra 3 barn på helt vanliga aktivieter. Det är inte ytligt att spela fotboll som 10 åring eller gå på gymnastik när man är 5.  Det är en del av en helt vanlig barndom och har ingenting med ytlighet att göra.

    Det handlar delvis om pengar men mest om tiden - vi är 3 vuxna på 4 barn (ett barn är ett bonusbarn och min sambo blir som en extra förälder) och vi kämpar med att få ihop helgerna med uppvisningar, matcher, träningar osv. Jag menar att man OMÖJLIGT kan hitta tiden till att ägna varje barn fokus som jag tycker är en grundläggande rättighet. Den stunden man skaffar fler barn än att man klarar av ge dem tid enskilt så är det för många.

    Jag håller med om att märkeskläder och lyx är ytligheter och jag är lycklig som kan få även det. Men jag väljer först och främst att vara hemmafru, till mina nuvarande tre och bebisen som kommer. Det är för att jag vill ge alla mina barn den bästa starten och jag kan göra det både ekonomiskt och tidmässigt.

    Om jag hade 12 barn skulle jag inte kunna ge dem varken eller - det tycker jag hade varit fel.
    Men bara för att DU känner det - behöver du dra ALLA över en kam då?
    Hur vet DU att föräldrar med många barn INTE låter sina barn hålla på med aktiviteter o.s.v?
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Starbaby skrev 2012-05-30 21:07:54 följande:
    Jag säger ju inte att jag VET jag undrar hur man får isåfall ihop det? Både ekonomiskt och tidsmässigt. Eftersom Mirka nu har en blogg så ser man ju lite hur de har det och jag har aldrig sett att något av barnen åkt iväg på fotbollsträning, matcher, uppvisningar eller liknande. Jag kanske har missat det isåfall. Men ärligt talat, hur i hela friden får man ihop det med 12 ungar? Tror du på fullaste allvar att familjer med 12 barn har tid för varje barn och en ekonomisk möjlighet till aktiviteter?
    Ja, det tror jag faktiskt! Alla kanske inte har ekonomi för aktiviteter, precis som vissa familjer med 2 barn kanske inte har råd med aktiviteter. Men bara för att det är 12 barn i en familj så behöver det inte betyda att de får mindre uppmärksamhet än barn i en mindre familj. Allt handlar verkligen om FÖRÄLDRARNA och hur dom engagerar sig i sina barn. Jag står fast vid det!

    Sedan kan jag säga att JAG aldrig skulle skaffa (eller ens ha möjlighet att skaffa) 12 barn. Men det är ju en annan historia.
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Starbaby skrev 2012-05-30 21:38:33 följande:
    Ja men då så - då har vi olika syn på så stora familjer. Jag tycker bara inte att man ska skaffa så många barn om barnen får lida och avstå från så mycket som jag tycker en normal barndom ska innehålla och det tycker jag är aktiviteter om det är sport eller scouter eller vad som helst.

    Jag tycker heller inte att en förälder ska uppfostra en flock och att barnen ska uppfostra varandra. Men där har vi återigen olika synvinklar.
    Ja =) Så är det ju!
    Alla tycker inte lika! Som sagt, jag skulle aldrig skaffa så många barn själv. Men jag tror absolut inte att barn i stora familjer automatiskt får dåligt eller blir begränsade =)
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • 12324765767
    Den vita staden skrev 2012-05-30 23:43:51 följande:
    Ja jag skrev ju "ensambarn el. med få syskon", missade du med få syskon?
    För att förtydliga mig då, det vanligaste antalet syskon, förmodligen ett eller två.

    Glad

    Starbaby - Vilken tur att det inte är du som bestämmer vad som är " helt grundläggande saker som fritidsaktiviteter " hos alla andra familjer utan att de får bestämma det själva.
    Nej, det behöver inte kosta en massa pengar att ha en rolig o. meningsfull fritid, det som krävs är idérikedom o. planering.
    Tror du att alla verkligen har de intressena att de vill vara med på sådant?
    Det är ju igen, vad du tycker är viktigt, de behöver ju inte hålla med dig för fem öre.
    TACK!! Du satte ord på tankar jag inte riktigt lyckades skriva ned =)
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
Svar på tråden Familjen Annorlunda - Säsong 4